הקרב על תקציב הביטחון - המבחן האמיתי הראשון של לפיד

זו הפעם הראשונה שלפיד נתקל בגוף החזק במדינה, וקשה מאוד להתמודד מול החונטה הצבאית. אבל זה הרגע המכריע שלו ■ פרשנות / סטלה קורין ליבר

1. המאמץ הציני של ראשי מערכת הביטחון - לנצל לטובתם את הדאגה ממתקפת הנחמדות של חסן רוחאני האיראני ואת הפנים הכבויות והמוטרדות של בנימין נתניהו כשעלה וירד מהמטוס שהביא אותו לארה"ב לשיחה (היום) עם הנשיא ברק אובמה ולנאום (ביום שלישי) במועצת הביטחון של האו"ם - הוא המבחן האמיתי הראשון של יאיר לפיד. הכרעה דרמטית לשר האוצר ולסדר היום הכלכלי שלו. מבחנו כמוביל חברתי-כלכלי, ליכולתו האישית כמנהיג פוליטי עתידי. זה מבחנה הרציני הראשון של "יש עתיד" - מתנועת צעירים זמנית ומזדמנת, לאבן יסוד בפוליטיקה החדשה של אחרי ימי מפא"י והליכוד העליזים. זה גם מבחנו של נפתלי בנט, שר הכלכלה ויושב ראש "הבית היהודי".

2. לפיד סוגר חצי שנה לחוצה, צפופה וקשה. במהלכה נהנה, פחות או יותר, מהצ'אנס שניתן לחדשים, מההשגחה שמעניק אלוהים לתמימים. הוא היה חזק על חלשים - החרדים שמחוץ לקואליציה - וחתך להם בקצבאות. חכם על מעמד הביניים שהעלה אותו לתפקיד, ובשם התקציב האחראי והמקוצץ הטיל עליהם עוד-ועוד מסים. היה אמיץ על שרים ומשרדי ממשלה - קיצץ בתקציבם, כי ראש הממשלה עמד מאחוריו.

3. המבחן החדש מול אטימות ראשי מערכת הביטחון הוא המבחן האמיתי. הפעם לא יוכל לפיד לומר/לכתוב שזו טעות, החלקה, תום לב, חוסר ידע או סיבוב שעשו עליו. זו הפעם הראשונה שלפיד נתקל בגוף חזק מאוד, החזק במדינה. בעלי האינטרסים שבו - רמטכ"לים, אלופים, קצינים, נפגעים, נכים, אזרחים עובדי צה"ל, ואלה שצמודים להם פקידי משרד הביטחון, בכירי המשטרה, המוסד ושב"כ - מחוברים ביניהם ויושבים במרכז כל מוקדי הכוח. נמצא אותם בממשלה, בכנסת, בהסתדרות, במפלגות, בעסקים, בתעשיות הביטחוניות, ברשויות המקומיות, בתקשורת, בוועדי העובדים, במגזר השלישי. נציגות מכובדת יש גם ב"יש עתיד" וקרוב מאוד לאוזניים של לפיד.

4. קשה להתמודד מול החונטה הצבאית הזו. עד היום זה גם היה בלתי אפשרי - עובדה שהם תמיד ניצחו בדרישותיהם הכספיות. תקציב הביטחון תמיד עלה; גם כשלציבור הודיעו שהופחת - הרי שבפועל רק עלה. אנשי המערכת, פקידים ופקידות, ממשיכים לעבוד בבועת-הנחת, לא להתאמץ הרבה, לפרוש בגיל צעיר כשתקציב הביטחון מממן בעבורם שכר עד למועד הפנסיה הרשמית, נכים-לא-נכים, ורובם לא באמת נכי צה"ל, ממשיכים ליהנות מהטבות שוטפות. אפילו הנציגויות בחו"ל - העיוות ההיסטורי המצלצל המרגיז והמיותר הזה, שנועד רק להיטיב עם אנשי שלומנו - נותרו, רובן ככולן, במקומן הנוח והבזבזני למרות שנים של דיבורים וביקורת. זאת, כאשר כל הזמן הזה נעשה שימוש, גם הוא די ציני, בלוחמים ובתומכי הלחימה, שמספרם די מזערי בקרב לובשי החאקי - אותם הפכו לשמיכת הפוך המכסה ומחפה על התאגיד הכבד, המנופח והבזבזני.

5. ללפיד יש הזדמנות נדירה להוביל שינוי מיוחל. הזדמנות אחת בדורות רבים, ומי יודע - אולי גם יחידה לכמה-וכמה שנים בעתיד. הוא יכול לקחת כעת את המערבולת המכוונת הזו, ולעשות בה סדר. סדר הוגן ונכון לטובת איכותו של צה"ל, לטובת הכלכלה והחברה.

השיטה הרגילה והקבועה לאורך רוב ממשלות ישראל עד עתה הייתה ששר האוצר הוא איש מפלגת השלטון. אחד שראש הממשלה מינה במו ידיו ושיקוליו האישיים. שר האוצר היה מחויב לראש מפלגתו שהוא ראש הממשלה, וראש הממשלה עשה כל מה שהוא רוצה. הפעם התיק מצוי בידי ראש מפלגה קואליציונית גדולה. ראש הממשלה מהליכוד, שר האוצר מיש עתיד. זה בסיס הקואליציה. זו התשתית לממשלת נתניהו. אם לפיד יעמוד על דעתו, לקיים את תקציב הביטחון כפי שהוחלט עליו - בהסכמתם הברורה והחד-משמעית של שר הביטחון משה יעלון הרמטכ"ל בני גנץ, ראש הממשלה וכל יתר חברי הקבינט הביטחוני-מדיני - לא יוכל נתניהו לדלג עליו. אם לפיד יאמר לא, ונתניהו יכריע נגדו - המשמעות היא שהוא לוקח את כל סדר העדיפויות של לפיד וזורק אותו לסל. זו עילה למשבר בממשלה. משבר ראוי.

6. הסיכום וההסכמה ניתנו בלילה של יום ראשון, 12 במאי, בדיון הקבינט המדיני-ביטחוני שנמשך שעות רבות. לפיד דרש קיצוץ של 4 מיליארד שקל, שקיפות מלאה ואמיתית, הרמת מסך על כל ההתחייבויות העתידיות והנסתרות של מערכת הביטחון, הצגה לקבינט של תוכנית התייעלות שקופה וגם סגירה של לפחות 4 נציגויות צה"ל בחו"ל. הסיכום שהתקבל עם עלות השחר היה: קיצוץ של 3 מיליארד השנה, שיוחזרו בתקציב 2015 - וזאת כדי לא לאפשר לראשי הביטחון לממש איומים של הקפאת תוכניות פיתוח והצטיידות, כיפת ברזל, חץ, שרביט קסמים, צוללות חדישות מגרמניה ומטוסי אימון מתקדמים מאיטליה. כאמור, גם יעלון וגם גנץ - שהגיעו לדיון בראש צבא קטן של קצינים מאיימים-מסבירים - אישרו את הסיכום.

7. עכשיו, סיבוב נוסף. מנצלים את רוחאני ומגייסים את אובמה להגדלת תקציב הביטחון. ההצלחה תלויה בלפיד, וגם בבנט, שבאותה ישיבת סיכום בקבינט אמר כך: "...הגיע הזמן שמערכת הביטחון תיכנס מתחת לאלונקה ותשתתף בנטל הלא פשוט שהציבור נושא כיום".

8. מה יהיה כשנתניהו ישוב ודרישת/איום מערכת הביטחון תעלה אליו? ראש הממשלה יקרא אליו את לפיד, כנראה לביתו הפרטי, וילחש באוזנו כדלקמן: "דיברתי עם אובמה ועם קרי... קיבלתי מידע סגור מהבית הלבן... אסור לי לדבר על זה... תאמין לי שאתה גם לא רוצה לדעת על זה... אתה לא קולט מה מצבנו... סמוך עלי... אני חושב בדיוק כמוך, אבל האחריות לצערי עלי, ואני אאלץ להעלות להם את התקציב בעוד 5-6-7 מיליארדים".

מה יעשה לפיד? תלוי בלפיד ותלוי בבנט.