איזה שוק מניות צפוי ליהנות ממומנטום חיובי במיוחד?

איזה רבעון בשנה מניב למשקיעים ברחבי העולם את התשואה הגבוהה ביותר, והאם הכלל תקף גם בישראל? ■ השוק היפני הוא הטוב ביותר מתחילת השנה, בעוד שוקי המניות באירופה משתרכים מאחור ■ איפה לשים את הכסף?

שוקי ההון בארץ ובעולם החלו אתמול (ג') את הרבעון האחרון של השנה. אמנם מדובר בעוד יום מסחר שגרתי מיני רבים, אולם בעיני משקיעים רבים תאריך זה מהווה הזדמנות טובה לעצור לרגע קט ולבחון את הביצועים של אפיקי ההשקעה השונים השנה. תאריך החתך הנוכחי גם מאפשר לנו להביט קדימה ולנסות להעריך את השווקים בעלי פרופיל הסיכוי-סיכון הטוב ביותר להמשך השנה.

הכניסה הצפויה לרבעון הרביעי שלחה אותנו לפשפש קצת בנתוני עבר, ולבדוק איזה מבין הרבעונים בשנה נחשב לחיובי ביותר עבור משקיעים בשוקי המניות. בחנו את השווקים המפותחים הבולטים, וגם את השוק המקומי שלנו. התוצאות ברורות: הרבעון הרביעי בשנה הוא הרבעון המתגמל ביותר את המשקיעים, עם תשואה ממוצעת של 3.8% במדד המדינות המפותחות לעומת תשואות נמוכות באחוז ויותר בשאר הרבעונים. מבחינה היסטורית, כפי שניתן לראות בטבלה המצורפת, הביצועים של שוקי המניות בעולם ברבעון השלישי הם הגרועים ביותר ולרוב אף מסתכמים בתשואה שלילית.

ומה לגבי שוק המניות בישראל? דווקא אצלנו הרבעון השלישי נחשב לחזק מכולם עם תשואה ממוצעת של 4.5% לעומת 3% בלבד ברבעון הרביעי. שוב מוכח אם כך, הפעם בחיוך, שהמשקיע הישראלי מקדים את מקביליו בעולם. נציין כי שוק המניות בתל אביב הוא מהפחות ותיקים בחבורה, ולכן כמות התצפיות שניתן להפיק ממנו לצורך המדגם היא הנמוכה ביותר. סביר להניח שככל שיעבור הזמן והביצועים העודפים ברבעון הרביעי יימשכו בשווקים המפותחים בחו"ל, כך גם שוק המניות המקומי "יתיישר" לפיהם.

הערפל בשווקים פוזר

לאחר שסקרנו את העבר, נתמקד כעת בתמונת המצב הנוכחית. לאחר תקופה של מספר שבועות שאופיינו ברמת ודאות נמוכה בשווקים, פוזר באחרונה הערפל שאפף סוגיות מרכזיות; התקיפה האמריקנית בסוריה ירדה ככל הנראה מן הפרק, ובכך גם השפעתה על מחירי האנרגיה בעולם; בחירתה המחודשת של אנגלה מרקל לתפקיד הקנצלרית בגרמניה הקטינה את החששות לשינוי במדיניות הכלכלית הנהוגה באירופה; החלטת הפד האחרונה הבהירה למשקיעים שתשואות האג"ח לא ירוצו במעלה העקום ללא שיפור מקביל בשוק התעסוקה ובצמיחה בארה"ב; והסרת המועמדות של לארי סאמרס מהנהגת הפד סללה את הדרך ליורשת של בן ברננקי, שצפויה להוביל קו דומה לשלו.

אמנם תקרת החוב בארה"ב לא נפתרה וצפויה לגרום מעת לעת לתנודתיות בשווקים בתקופה הקרובה, אולם ההיסטוריה מלמדת כי הרפובליקנים והדמוקרטים מרגישים בנוח לדחות את ההכרעה בנושא עד לדקה ה-90, לעתים גם עמוק לתוך תוספת הזמן. להערכתנו, הסיפור הזה יסתיים בפתרון דומה להכרעות קודמות בעבר, כלומר, תקרת החוב תועלה במידת הצורך.

כאמור, אנחנו נכנסים לישורת האחרונה של השנה עם מגמה חיובית בשווקים, שנובעת בחלקה מהשיפור בסביבה הכלכלית הגלובלית ובחלקה האחר מעלייה ברמת הוודאות.

ההזדמנויות באירופה

בבחינת הביצועים של שוקי המניות העיקריים בעולם מתחילת השנה עולה, כי השוק היפני מוביל בפער גדול על יתר השווקים עם תשואה של יותר מ-40%, רובה הושגה במהלך המחצית הראשונה של השנה. אחריו נמצא שוק המניות בארה"ב, שבו השיגו המשקיעים כ-20% מתחילת 2013.

השווקים באירופה אמנם השיגו השנה תשואות דו-ספרתיות נמוכות, שנעות בין 12% במדד הכללי (STOXX 600) ובבריטניה לבין כ-14% בגרמניה ובצרפת, אולם הבשורה המשמעותית ביותר היא שרובה המוחלט של התשואה בשוקי המניות ביבשת הושגה במהלך הרבעון האחרון. לפיכך, שווקים אלו צפויים ליהנות ברבעון האחרון של השנה הן ממומנטום חיובי והן מהתאוששות כלכלית שתורמת להגדלת רווחיות החברות.

נציין, כי בשבוע שעבר פורסם נתון מעודד נוסף על השווקים באירופה - יתרות השורט על מניות אירופיות המשיכו לקטון גם בחודש ספטמבר, והגיעו לשפל של שבע שנים - 1.7% בלבד מסך היצע המניות, לעומת יותר מ-3% לפני שנתיים ו-24% במהלך משבר האשראי. בנוסף, רמת האופטימיות של משקיעים מוסדיים בעולם על שוקי המניות באירופה נמצאת כיום בשיאה מאז 2007, על פי סקר שערך בנק אוף אמריקה בחודש שעבר.

לסיכום, תחילת הרבעון האחרון מהווה הזדמנות טובה עבורנו כמשקיעים לבחון את הקצאת הנכסים הנוכחית בתיקי ההשקעות, ולבצע את השינויים הנדרשים בהתאם להתפתחויות האחרונות בשווקים. אם נתוני העבר יכולים להעיד דבר לגבי העתיד, אזי הרבעון הקרוב צפוי להיות חיובי עבור המשקיעים בשוקי המניות.

*** הכותב הוא מומחה חדשנות בפסגות. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק, המתחשב בנתונים של כל אדם, ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא, ואינו מהווה הצעה לרכישת ני"ע

ישראל והעולם
 ישראל והעולם