כתב אישום נגד בן-זקן, אלדר וקולנברנר בגין הרצת מניות מנופים

ג'קי בן-זקן, איתן אלדר וצבי קולנברנר מואשמים כי בנובמבר 2010 הריצו את מניית מנופים פיננסיים כדי להביא לכניסת החברה למדד ת"א 100

פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) הגישה היום (ד') למחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בעיר כתב אישום נגד אנשי העסקים ג'קי בן-זקן ואיתן אלדר ונגד פעיל שוק ההון צבי קולנברנר, בגין הרצת מניות חברת מנופים פיננסיים לישראל (מפל) בשלהי שנת 2010 לקראת כניסת המניה למדד תל-אביב 100, במטרה להביא לכך שהמניה תעמוד בתנאים לכניסה למדד.

השלושה מואשמים בעבירות של השפעה בתרמית על שער מניית מפל, קשירת קשר וקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות. כן הואשמו חברת מנופים ושתי חברות פרטיות נוספות, כל אחת מהן בשל מעשיו ומחשבתו הפלילית של אחד מן הנאשמים.

יצוין כי כבר לפני כשבוע חשף "גלובס" כי הפרקליטות עומדת להגיש כתב אישום בפרשה.

לפי כתב האישום, שהוגש באמצעות עורכי הדין אמיר טבנקין ואלה בנישתי, "בן-זקן ואלדר קשרו קשר להשפיע במירמה על שער מניית מנופים בדרך של רכישת מניות החברה במהלך המסחר בבורסה, במטרה להביא לכך שמניית החברה תעמוד בתנאים לכניסה למדד תל-אביב 100, במועד הקובע לעדכון המדד".

לטענת הפרקליטות, במסגרת הקשר היה אלדר אחראי על רכישת מניות מנופים במסחר בבורסה, ובן-זקן היה אמון על איתור משקיע שירכוש את מניות החברה מאלדר במהלך תקופת הפעילות, ובכך יספק לאלדר מימון להמשך פעילותו.

לפי כתב האישום, על בסיס הסכמותיו עם בן-זקן קשר אלדר קשר עם חברו, קולנברנר, לפעול בצוותא במסחר בבורסה לרכישת מניות החברה, על מנת להעלות את שער המניה.

הנחיות להגברת פעילות

בהמשך לכך טוענת הפרקליטות כי מיום 18 בנובמבר 2010 ועד ל-30 בנובמבר 2010 פעל אלדר באופן עקבי להעלאת שער מניית מנופים באמצעות רכישת מניות במהלך המסחר בבורסה.

"פעילותו של אלדר השפיעה על שער הנעילה של מניית מנופים בכל אחד מימי המסחר בהם פעל. בן-זקן עקב אחר פעילות אלדר בזמן אמת, ולעיתים אף הנחה את אלדר להגביר את פעילותו להשפעה על שער המניה", נכתב באישום.

לפי הנטען, במהלך תקופה זו תיאם אלדר את פעולותיו עם קולנברנר. במקרים רבים, לפי כתב האישום, מכר קולנברנר מניות של חברת מנופים שהיו ברשותו, תוך ניצול המידע שהיה לו על פעולות הרכישה שביצע אלדר, ותוך יצירת מצג בפני אלדר כאילו הוא פועל עמו בהתאם להסכמותיהם. במקרים אחרים ביצעו אלדר וקולנברנר עסקאות מתואמות ועצמיות בין חשבונותיהם.

לדברי הפרקליטות, כתוצאה ממימושה של תוכנית המירמה על-ידי הנאשמים עלה שער מניית מנופים, והיא עמדה בתנאי הכניסה למדד תל-אביב 100. ב-8 בדצמבר 2010 הודיעה הבורסה על התווספותה של מניית מנופים למדד תל-אביב 100.

אלדר, קולנברנר והחברות בשליטתם מואשמים גם בכך שלאחר הצלחת התוכנית המירמתית להעלאת השער וההודעה על כניסתה הצפויה של מניית מנופים למדד תל-אביב 100, הם פעלו במהלך מספר ימי מסחר, במטרה להשפיע במירמה על שער מניית מנופים לקראת כניסת המניה למדד.

ידיעה כוזבת ב"כלכליסט"

בן-זקן, אלדר וחברת מנופים מואשמים גם בעבירה של "הנעה בתרמית לרכישת ניירות ערך". לפי כתב האישום, במסגרת הקשר האסור להעלאת שער מניית מנופים, סיכמו אלדר ובן-זקן כי אלדר ימסור לעיתונאי גולן חזני מעיתון "כלכליסט", עמו היה בקשרים, מידע כוזב בכוונה שיפורסם בעיתון, לפיו התקיים משא-ומתן מתקדם ומשמעותי בין בן-זקן לבין משפחת גרמזיאן - משפחה יהודית קנדית בעלת הון - לרכישת חלק מהשליטה במנופים, וזאת על אף שבפועל לא התקיים משא-ומתן כזה.

חזני נפל בפח שהטמינו לו בן-זקן ושותפיו, ובעקבות המידע המוטעה שנמסר לו פירסם בנובמבר 2010 ב"כלכליסט" כתבה שהכין בהסתמך על המידע הכוזב, תחת הכותרת: "משפחת גרמזיאן רוצה להיות שותפה של בן-זקן". מאוחר יותר באותו היום התפרסמה הכתבה גם באתר האינטרנט של העיתון.

התיק נחקר על-ידי מחלקת החקירות ברשות ניירות ערך.

הנאשמים: "לא עברנו כל עבירה. כתב האישום מבוסס על פרשנות שגויה"

עורכי דינו של ג'קי בן-זקן, רם כספי, נבות-תל צור וירון ליפשס, מסרו בתגובה להגשת כתב האישום נגדו כי בן-זקן דוחה בתוקף את הטענות המיוחסות לו. "בן-זקן לא עבר כל עבירה, וכתב האישום כולו מבוסס על פרשנות שגויה, אשר תתברר בבית המשפט. להגשת כתב האישום לא קדם הלילך שימוע. בן-זקן סבור כי יש לכבד את ההליך המשפטי ולחכות בסבלנות לתוצאות ההליך".

עו"ד מיכל רוזן-עוזר, המייצגת את איתן אלדר, מסרה בתגובה להגשת כתב האישום נגדו כי "לא נפל כל פגם בהתנהלותו של אלדר. אנו משוכנעים כי כך ייקבע לאחר שנציג את עמדתנו בפני בית המשפט".

עו"ד אילן סופר ממשרד גולדפרב זליגמן ושות', בא-כוחו של צביקה קולנברנר, מסר: "אנו מצרים על ההחלטה להגיש כתב אישום נגד צביקה. אנו סמוכים ובטוחים, לאחר שיישמעו טענות הגנה, שבית המשפט ישתכנע כי באישומים נגדו אין כל ממש".

בן-זקן: עתיד כלכלי התלוי בנפט מערבית לפלמחים

לפני כחודש הודיעה חברת שמן שבשליטת ג'קי בן-זקן, אברהם ננקשווילי ומנופים פיננסיים, כי מצאה "סימני נפט באיכות גבוהה" בקידוח "ים 3", הממוקם 16 קילומטר מערבית לחוף פלמחים. לאור הממצאים תבצע החברה מבחני הפקת נפט בקידוח.

אם מבחני ההפקה יעלו בהצלחה, עשוי בן-זקן לגרוף עשרות מיליוני דולרים. מנגד, אם מבחני ההפקה ייכשלו, ההשקעה העצומה של בן-זקן בשמן תרד לטמיון, ובמידה רבה העתיד הכלכלי שלו תלוי בהצלחת הפקת הנפט מהמאגר.

בן-זקן ידע לנצל היטב במהלך הקריירה שלו את קשרי הגומלין בין עסקים לפוליטיקה. ב-1993, לאחר ששימש כעוזרו הפרלמטרי של ח"כ אפרים גור, עבר בן-זקן, שגדל ברובע ח' באשדוד, לפוליטיקה המקומית. את בסיס הונו הוא השיג בעסקי נדל"ן בעיר הולדתו, שם כיהן כחבר מועצת העיר, ובה הוא משמש עד היום כפטרון קבוצת הכדורגל המקומית, מ.ס אשדוד.

עם השנים רכשו בן-זקן ונניקשווילי את השליטה בשלד הבורסאי מנופים פיננסיים ממשפחת בליליוס תמורת 555 אלף דולר בלבד. שוויה של החברה זינק מאז לקרוב למיליארד שקל, ומאזנה של החברה, שעמד בעת הרכישה על 3 מיליון שקל בלבד, תפח לכ-2 מיליארד שקל.

באמצעות חברת מנופים פיננסיים החזיק בן-זקן בזמנו בקניון ארנה בהרצליה, במרכז מסחרי באשדוד, במרכז מסחרי בדאלאס, בזיכיון לחיפוש נפט בין פלמחים לאשדוד ובעסקים רבים נוספים. זאת, עד שבאוגוסט 2011 מכר את חלקו לשותפיו.

עם שותפיו לשעבר של בן-זקן נמנה גם שחקן הכדורגל לשעבר ופרשן הספורט חיים רביבו, שבין היתר החזיק איתו במשותף את קבוצת הכדורגל מ.ס אשדוד, האקדמיה לכדורגל שבהקמתה הושקעו 12 מיליון שקל, מגזין האופנה "BELLE", רשת האופנה סקטור ותחנת רדיו ירושלים. בינואר 2011 החליטו שני החברים הטובים על הפרדת כוחות בפעילות העסקית.

אלדר: עליות ומורדות

איתן אלדר, מבעלי חברת גיבור ספורט, הוא אחד מהשחקנים המוכרים בשוק ההון. יחד עם שותפו רועי גיל הוא ידע עליות ומורדות, אך תמיד נפל על הרגליים. שני אנשי הפיננסים היו בין כוכבי הבורסה בסוף שנות ה-90, עם רשימה ארוכה של חברות שרכשו והשקעות בהיקף של מיליארד שקל בתחומי טקסטיל, נדל"ן, אלקטרוניקה ומסחר.

בתחילת שנות האלפיים קרסו עסקיהם בשל חובות-עתק שהגיעו ל-800 מיליון שקל, ורק ב-6 השנים האחרונות השתקמו לאיטם, הפעם בפרופיל נמוך הרבה יותר.

בשנתיים האחרונות אלדר וגיל היו מעורבים במספר עסקאות קטנות, בהן רכישת נתח מחברת ההשקעות פאי פיננסים מידי אהרון כהן, ורכישת השלדים הבורסאיים של החברות אנטר הולדינגס, יובל הנדסה ורג'נסי.