"פניתי למבקר שיחשוף את השיפוצים הבזבזניים בבנק ישראל"

דוד וזאנה: "שמחים ש'גלובס' פנה בבקשה לקבלת פירוט השיפוץ הבזבזני" ■ "ועדת הכספים שימשה חותמת גומי ואישרה כל מה שסטנלי פישר ביקש; אם זה היה כספם הפרטי, אין ספק שהיו מתנהגים אחרת"

"אנו, עובדי בנק ישראל, שמחים שפניתם בבקשה לדרוש שקיפות בנוגע לשיפוצים הבזבזניים" כך כותב יו"ר ועד עובדי בנק ישראל, דוד וזאנה, במכתב להנהלת עיתון "גלובס".

לפי תקציב בנק ישראל לשנת 2013, שיפוץ בבניין המרכזי יעלה כ-177 מיליון שקל, מה שהקפיץ ליותר מ-1 מיליארד שקל את תקציב בנק ישראל לשנת 2013 שהוגש ואושר בכנסת בסוף דצמבר 2012. סעיפים אלו לא תוקצבו באופן רשמי אלא נרשמו כ"הרשאות להתחייב".

"פניתי למבקר המדינה החדש, יוסף שפירא, על מנת שבנק ישראל יחשוף את כל תוכנית השיפוצים, אך טרם קיבלתי כל תשובה", מסר וזאנה בשיחה עם "גלובס". לדבריו, "משיחות שערכתי עם גורמים וגם עם מנהלים בבנק ישראל, הסכום הסופי של השיפוץ יהיה כפול מהסכום שהוצהר ואושר בכנסת".

וזאנה הוסיף כי "גם פניתי ליו"ר ועדת הכספים דאז, משה גפני (יהדות התורה), ושאלתי אותו מדוע הוא מהווה חותמת גומי ומאשר כל מה שסטנלי פישר מבקש מבלי לבדוק את כל העלויות והפרטים הקטנים".

בשיחה עם "גלובס", וזאנה חושף עוד כי מרכז המבקרים של בנק ישראל שופץ לאחרונה, בפעם השלישית ברציפות: "מרכז המבקרים שופץ שלוש פעמים כמו לגו כי החליפו קבלנים. כל קבלן שהגיע, הרס את מה שהקודם הרס ובנה שוב. זה עלה מיליונים. למה?". וזאנה ביקש ש"מישהו יבדוק את כל הפאשלות הללו במרכז המבקרים בפרט ובבנק בכלל", ומסכם: "אילו זה היה כספם הפרטי, אין לי ספק שהם היו מתנהגים אחרת".

עוד טוענים בבנק ישראל כי תוכנית השיפוץ תיערך במשך 4 שנים לפחות ובשנת 2013 רק יתחילו המכרזים, כך שהביצוע בפועל יתחיל בשנת 2014. עוד נמסר ל"גלובס" כי לצורך ביצוע השיפוץ יועברו כ-800 העובדים שמועסקים בבניין הראשי בירושלים למבנה שכור בבירה לתקופה של כ-3 שנים. עלות השכירות לא נכללה בתקציב הבנק וגם לא להרשאה להתחייב.

כמו כן, בכוונת הבנק לשפץ ולהרחיב את בניינו ברחוב לילינבלום בתל אביב ולמכור את בניינו ברחוב יבנה.

"גלובס" ביקש את פירוט השיפוץ

בשבוע שעבר דרש "גלובס" מבנק ישראל למסור לידיו את הפירוט המלא של תקציב השיפוץ של בניין הבנק ואת התפלגות הפנסיה התקציבית של עובדי הבנק וגמלאיו, לפי רמות הקצבה (היקף מימון הפנסיה התקציבית בבנק עומד על כ-4 מיליארד שקל, כך חשף סגן עורך העיתון, אלי ציפורי, בשבוע שעבר). "גלובס" דרש גם את רשימת היועצים החיצוניים שעובדים עם הבנק ואת עלות ההתקשרות איתם.

בבנק ישראל סירבו להגיב על הדברים.