קרנות נאמנות הן סיפור הצלחה

כאב הראש לבתי ההשקעות וליועצי הבנקים השתלם למשקיעים

תעשיית קרנות הנאמנות המקומית שידעה בעשור האחרון תקופות של גאות ושפל, רושמת בימים אלה שיא של כל הזמנים בהיקף הנכסים המנוהל בה. היקף התעשייה צמח מתחילת שנת 2013 בכ-50 מיליארד שקל לרמה של כ-220 מיליארד שקל.

תחום קרנות הנאמנות חווה אתגרים רבים בשנים האחרונות, והיו שניבאו לו שחורות ואובדן רלוונטיות אל מול חלופות ההשקעה שמציעות הצמדות עיוורת למדדים, ובראשן תעודות הסל. ואולם, העוסקים בתחום השכילו להתאים את עצמם לתקופה ולאתגרים המתהווים, והדבר בא לידי ביטוי בצמיחה המואצת בהיקף הנכסים בתעשייה זו.

ראשית, דמי הניהול החציונים בתעשיית קרנות הנאמנות צנחו מאז ינואר 2008 ועד היום מרמה של 1.8% ל-0.88% - אין במשק תחומים רבים אחרים בהם חלה מהפכת מחירים שכזו. גם יועצי ההשקעות בבנקים תרמו תרומה מרכזית לפריחת התחום, הן בהפעלת לחץ רציף על יצרני הקרנות לשפר את הפרופיל התחרותי של מוצריהם, והן בייעוץ משופר ללקוחות הקצה להגדיל חשיפה לקרנות הנאמנות.

הרגולציה העודפת בשוק ההון זכתה לגינויים רבים בשנים האחרונות, אולם גם לרשות ני"ע תרומה מרכזית בהפיכת תעשיית קרנות הנאמנות המקומית מג'ונגל של מוצרים פיננסים למוצר אטרקטיבי. הרשות תרמה למתיחת הפנים של תעשיית הקרנות בנושאים מגוונים הכוללים בין השאר חלוקה משופרת לקטגוריות השקעה, הסדרת שמות קרנות הנאמנות, מזעור אפשרויות פרסום מטעה, הגברת השקיפות, אכיפה מושכלת, קידום הקרנות הכספיות ולאחרונה אף הובילה להפחתת עמלות ההפצה בקרנות הנאמנות.

מכלול הצעדים הזה גרם אמנם לא מעט כאבי ראש לבתי ההשקעות וליועצים בבנקים, אולם בסופו של יום הוא הפך את קרנות הנאמנות המקומיות למוצר פיננסי משופר באופן דרמטי ביחס לזה שהכרנו בעבר. בתי ההשקעות עצמם הפחיתו כאמור בצורה דרמטית את דמי הניהול, מזערו למינימום את עמלות המסחר, השיקו מוצרים חדשניים ושיפרו את ערוצי העברת המידע ליועצים הבנקאים וללקוחות הקצה. את הפירות, כאמור, קוצרת בימים אלה התעשייה כולה.

המלאכה רחוקה מסיום

ובכל זאת, על אף ההישגים הרבים שהזכרנו כאן, המלאכה בתחום השבחת תחום קרנות הנאמנות רחוקה מסיומה, וכל החוליות בשרשרת האספקה של התעשייה נדרשות להמשיך ולהשתפר, כל אחת בתחום אחריותה.

רשות ני"ע, שהגבירה בשנים האחרונות את הלחץ הרגולטורי על תעשיית הקרנות, יכולה וצריכה לבצע מאמץ להבחין בין עיקר לטפל רגולטורי ולהמשיך ולקדם החדרת מוצרים חדשים; בתי ההשקעות נדרשים לחזק את מערכי המחקר וניהול ההשקעות על מנת לייצר ערך מובהק בתחום ניהול ההשקעות האקטיבי; ואילו מערכת ההפצה הבנקאית צריכה בין השאר לשדרג את מערכות דירוג קרנות הנאמנות כך שיבטאו טוב יותר את המיצוב התחרותי של הקרנות, ולא יתבססו באופן אבסולוטי כמעט על מדד שארפ המוגבל.

על אף שהמשימה להשבחת תחום קרנות הנאמנות נמשכת, לדעתנו, במדינה בה נהוג לעסוק מבוקר ועד ערב בתחקור כישלונות, יש מקום להפיק לקחים גם מההצלחה החריגה הזו ואפילו להתבשם - ולו לרגע - מן ההישגים הלא מבוטלים בתחום.

הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון