רשמית: ועדת המדרוג לגלישה באינטרנט בישראל נסגרת

זאת לאחר פרישתן של ynet ו-וואלה מהמדידה בחודש האחרון ■ האסיפה הכללית של הוועדה התכנסה היום והחליטה להיכנס להליך של פירוק הוועדה מרצון ■ סגירת פעילות הוועדה היא מיידית - לא יפורסמו הנתונים החודשיים לספטמבר

ועדת המדרוג להרגלי הגלישה באינטרנט בישראל נסגרת. האסיפה הכללית של הוועדה התכנסה היום (א') והחליטה להיכנס לתהליך של פירוק הוועדה מרצון.

סגירת פעילות הוועדה היא מיידית: לא יפורסמו דוחות על הרגלי גלישה יומיים, וגם הנתונים החודשיים לספטמבר, שהיו אמורים להתפרסם בשבוע הבא - לא יפורסמו.

המהלך מגיע לאחר פרישתם של אתרי ynet ו-וואלה מהמדידה בחודש האחרון. קבוצת "ידיעות אחרונות" הודיעה בשבוע שעבר על פרישתה, ומספר שבועות קודם לכן הודיעה קבוצת וואלה, שכוללת את אתר הבית ואתר יד2 הפופולרי, על פרישתם מוועדת המדרוג.

יציאתם של שני האתרים הישראליים המובילים ושתי קבוצות התקשורת המובילות באינטרנט הישראלי הייתה בבחינת גזר דין מוות לוועדת המדרוג ולניסיון להחיל שיטת מדידה אחידה ומוסכמת על אתרי האינטרנט ומשרדי הפרסום, לאחר שנים רבות של דיונים בנושא.

נטישת ynet ו-וואלה הצטרפה להודעת זאפ גרופ, כולל האתרים דפי זהב וזאפ השוואת מחירים, על פרישת מהוועדה בסוף השנה הנוכחית, וכן הוצאתו באחרונה של אתר nrg מבית "מעריב" מהמדידה, לאור חוסר יכולת כלכלית לעמוד בהוצאות הכספיות שכרוכות בהשתתפות בוועדה. גם אתר נענע10 הודיע בחודש שעבר על פרישה מוועדת המדרוג.

הרקע היה עלויות המדידה הגבוהות שהושתו על האתרים. בוועדה ניסו בשבועות האחרונים לאסוף את השברים ולנסות ולעצור את כדור השלג המתגלגל, כשפנו לספק המדידה, חברת גמיוז הפולנית, בבקשה להפחית את עלויות המדידה.

גמיוז נענתה לבקשה והסכימה להפחית בעשרות אחוזים את דמי ההשתתפות של האתרים, באופן כזה שגם יספוג את נטישת וואלה והתשלום השנתי הגבוה ששילמה - 300 אלף שקל - וגם יקל על האתרים באקלים כלכלי בעייתי בענף האינטרנט.

ואולם, יציאתן של קבוצות "ידיעות" ו-וואלה היו חור תקציבי גדול, ששם בסימן שאלה את עתידה של הוועדה למדרוג, שקיומה הכלכלי היה בעייתי, מעבר לדימוי שנוצר לה בעקבות הפרישות.