הדולר היציג נחלש ל-3.54 ש'; בנק ישראל רכש 835 מיליון ד'

האירו היציג ירד ב-0.5% ל-4.8 שקלים ■ יתרות המט"ח גדלו בחודש ספטמבר ב-1.383 מיליארד דולר והסתכמו ב-79.9 מיליארד דולר

המסחר במט"ח התנהל היום (ב') בהתחזקות המטבע המקומי מול המטבעות המרכזיים. הדולר היציג נחלש מול השקל בכ-0.2% לשער של 3.541 שקלים, בעוד האירו היציג נחלש בכ-0.5% ל-4.808 שקלים.

בנק ישראל פרסם היום את יתרות המט"ח לחודש ספטמבר, אשר עמדו על 79.9 מיליארד דולר, עלייה של 1.383 מיליארד דולר לעומת אוגוסט. בבנק ישראל מסבירים את העלייה ביתרות ברכישות מטבע חוץ על ידי בנק ישראל בסך 835 מיליון דולר, מתוכם 235 מיליון דולר נרכשו על פי תכנית הרכישות שנועדה לקזז את ההשפעה מהפקת גז בישראל על שער החליפין ושערוך יתרות מטבע חוץ בסך כ-886 מיליון דולר. מאידך הגידול קוזז על ידי העברות הסקטור הפרטי בסך כ-50 מיליון דולר והעברות הממשלה לחו"ל בסך כ-288 מיליון דולר.

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים כי "הדולר התחזק בשבוע האחרון למול השקל, וזאת בניגוד למגמת ההיחלשות של הדולר בעולם. ניתן לייחס את שבירת הקורלציה הבולטת בין הדולר המקומי לבין הדולר בעולם הן למהלכים האחרונים של בנק ישראל והן לגורמים טכניים שככל הנראה השפיעו על קבלת ההחלטות של השחקנים בשוק בשבוע האחרון.

ואולם, שבירה כה חדה בקורלציה הינה זמנית בלבד ואנחנו צפויים לראות במוקדם או במאוחר את הדולר-שקל מתיישר על פי התנועות בעולם. המבוי הסתום בוושינגטון וההשבתה בממשל הפדרלי פגעו באמון של השווקים במקבלי ההחלטות בוושינגטון והכבידו על הדולר. ואמנם, הדולר-אינדקס, הבוחן את ערך הדולר למול סל של מטבעות מרכזיים, חתם שבועי רביעי ברציפות של ירידה. רבים מעריכים כי ההשבתה עשויה להימשך שבוע נוסף, וזה בהחלט עשוי להכביד עוד על הדולר. ואולם, ככל שנתקרב ל-17 באוקטובר (מועד תקרת החוב), רמת החשש בשוק צפויה לעלות והמשקיעים יחפשו נכסי מקלט בטוח כדי להתגונן מפני תרחיש אפוקליפטי, והדולר צפוי להתחזק".

ב-FXCM ישראל מעריכים עוד כי "ברמה הטכנית, מעבר מעל רף 3.55 שקלים עשוי להאיץ את העלייה ולסלול את הדרך לעבר 3.575 שקלים ולאחר מכן 3.61 שקלים. מנגד, ירידה מתחת ל-3.52 שקלים עשויה שוב להטות את הכף כלפי מטה לעבר רמות השפל האחרונות".

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות אמר כי "משבר ההשבתה בארה"ב והספירה לאחור לקראת ה-17 באוקטובר, המועד בו צפוי הממשל למצות את תקרת החוב מעורר חששות באשר ליכולת הממשל לתפקד כמו גם החשש מפני ההשלכות במקרה של הורדת נוספת בדירוג האשראי של ארה"ב. להערכתנו, רמות השערים הנוכחיות אינן מבטאות את הסיכון הגלום במקרה שהממשל יאלץ להשתמש בעתודות הבנק המרכזי בכדי להמשיך ולהפעיל את המנגנונים השונים".

ב-ATRADE מסבירים כי "הדולר-שקל בנה תחתית סביב אזור ה-3.5 שקלים. אנו מעריכים כי הדולר ימשיך להתחזק אם וכאשר יו"ר ה'פד' ירמוז על צמצום היקף הרכישות במסגרת הפרוטוקולים של ישיבת הריבית האחרונה אשר יפורסמו ביום רביעי הקרוב. מבחינה טכנית, שבירה של אזור ה-3.5 שקלים תוביל לירידות לכיוון 3.4 שקלים ואילו פריצה מעל 3.6 שקלים תוביל להמשך ההתחזקות של הדולר אל עבר 3.7 שקלים".