ההמלצות החמות: 4 דרכים "לשפר" את ביצועי המדדים

4 קרנות סל חדשות מתבססות על שקלולים של מדד MSCI USA, תוך שהן מאפשרות חשיפה לגורמים שונים שמשפיעים על התשואה - איכות, ערך, גודל ומומנטום

שוק המניות האמריקאי הציג מתחילת השנה ביצועים חזקים, וזכה לזרימת כספי המשקיעים מרחבי העולם. מרבית המשקיעים הללו נוטים להיצמד למדד המניות הרחב, S&P 500, באמצעות קרנות סל SPY או IVV. אולם ישנן דרכים "לשפר" את ביצועי המדד, תוך שימוש באסטרטגיות השקעה שונות, שאליהן ניתן להיחשף באמצעות קרנות סל שהושקו באחרונה.

לפני מספר חודשים השיקה חברת הניהול iShares, שבבעלות קרן ההשקעות המובילה בלקרוק, ארבע קרנות סל חדשות, שמאפשרות חשיפה לגורמים שונים שמשפיעים על התשואה - איכות (Quality), ערך (Value), גודל (Size) ומומנטום (Momentum).

מדובר בקרנות סל צעירות, שטרם צברו נכסים גדולים, והן נסחרות במחזורי מסחר דלים יחסית. יחד עם זאת, נתוני רגרסיה היסטורית של המדדים, שאחריהם עוקבות קרנות הסל, מעידים על ביצועי יתר נאים לעומת מדד המניות האמריקאי הרחב, וזאת בנוסף לרמות סיכון נמוכות יחסית. גם דמי הניהול של ארבע הקרנות נמוכים יחסית ועומדים על 0.15% בשנה.

קרנות הסל מתבססות על שקלולים של מדד MSCI USA, ולאו דווקא של מדד S&P 500 הפופולרי, אך שני המדדים מתנהגים באופן דומה למדי (דווקא ל-MSCI USA יש תשואה עודפת קלה על S&P 500). נתייחס בקצרה לכל אחד מארבעת הכלים החדשים.

iShares MSCI USA Quality Factor ETF (סימול: QUAL): קרן סל זו מונה 125 מניות, כרבע מכלל נציגות מדד MSCI USA, אשר נבחרות לפי פרמטרים של תשואה על ההון, איתנות פיננסית ונראות של רווחי החברות. בהרכב הקרן בולט במיוחד מגזר הטכנולוגיה, המהווה נתח גדול של כ-38% מסך הנכסים, ואחריו בא מגזר צריכת המותרות (20% מהקרן).

iShares MSCI USA Value Factor ETF (סימול: VLUE): קרן סל זו כוללת אותן מניות שנכללות במדד MSCI USA, אך במשקלות שונים, אשר נקבעים לפי פרמטרים של רווחיות, הון עצמי ומכירות. המגזר המוביל בהרכב הקרן הוא הפיננסים (22%), ואחריו באים מגזרי הטכנולוגיה והאנרגיה (14% כ"א). לאורך זמן VLUE השיגה את ביצועי היתר המרביים בין 4 הקרנות מול המדד הרחב, אך עם בטא גבוהה יותר.

iShares MSCI USA Size Factor ETF (סימול: SIZE): קרן סל זו מנטרלת את פקטור גודל החברה - חברות בעלות שווי שוק גבוה מקבלות משקל נמוך בהשוואה למדד בפועל, ואילו חברות קטנות יותר נהנות ממשקל גדול יותר, זאת במקביל למזעור פקטור הסיכון. כתוצאה מכך משקל המניות בקרן דומה. המגזרים המובילים בקרן הם הפיננסים (18%), התשתיות (13%) והצריכה, ואילו מגזרי הטכנולוגיה והאנרגיה מקבלים משקל חסר בהשוואה למדד.

iShares MSCI USA Momentum Factor ETF (סימול: MTUM): הקרן מונה 125 מניות, כרבע ממספר נציגות המדד הרחב וכ-30% משווי השוק המצרפי. המניות שמרכיבות את הקרן מתאפיינות בביצועי יתר לעומת המדד הרחב (בהתאם לרמת הסיכון) ב-6 החודשים ו-12 החודשים הקודמים. שני המגזרים המובילים בהרכב הקרן הם הבריאות (28%) והצריכה הבסיסית (26%) - שני מגזרים דפנסיביים שהציגו ביצועים חזקים בתחילת השנה, אך באחרונה מציגים חולשה מסוימת, שעשויה, ככל הנראה, להוביל להחלפת הרכב הקרן בעתיד.

הכותב הוא אנליסט בכיר בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ני"ע, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם