תרחיש יום הדין: בריחה משוק האג"ח והפסד של 2.3 טריליון דולר

דוח היציבות שפרסמה קרן המטבע העולמית משרטט תמונה מדאיגה: נסיגה של ארה"ב מהתוכניות להקלה כמותית עלולה לגרור זינוק חד בתשואות האג"ח הארוכות, להוביל להפסדים עצומים ולערער את המערכת הפיננסית העולמית

ריסון מוניטארי בארה"ב מאיים לחשוף את השווקים הפיננסים למשבר חמור בעקבותיו עלולים להימחק טריליוני דולרים משוק האג"ח הממשלתיות, כך מזהירה קרן המטבע הבינלאומית.

במקרה שהפדרל ריזרב יתחיל לסגת מהתוכניות להקלה כמותית או שארה"ב תיכשל בהעלאת תקרת החוב ותיכנס למצב של חדלות פירעון, דוח היציבות שפרסמה קרן המטבע מזהיר כי ההפסדים בשוק האג"ח עלולים להאמיר לרמה של 2.3 טריליון דולר.

בדוח, כלכלני הקרן מציינים כי קיימים היום בעולם סיכונים פיננסים רבים, כדוגמת הנהירה של המשקיעים מהשווקים המתעוררים, שערערה את יציבות הכלכלות שלהן במהלך הקיץ האחרון. לכן, קרן המטבע מודאגת שחלק נרחב מהמערכת הפיננסית העולמית נשאר פגיע לסיכונים שהיו קיימים עוד לפני המשבר.

חוזה ויניאלס, כלכלן בקרן המטבע, טוען כי נירמול הריביות, המדיניות המוניטארית אליה שואפת ארה"ב כעת, היא חסרת תקדים ומורכבת ולכן עליה לתזמן היטב את הנסיגה מהמדיניות המרחיבה ולנקוט בצעדים שיקטינו את התנודתיות בשוק האג"ח.

להערכת קרן המטבע הנזק של עלייה חדה ופתאומית בתשואות האג"ח הארוכות, כתוצאה מבריחה המונית של המשקיעים, הוא איבוד הנזילות בשווקים מסוימים כגון קרנות השקעה בנדל"ן והפסדים עצומים בשוק האג"ח. בנוסף, הקרן מעריכה כי אם ארה"ב לא תצליח לעמוד באחת ההתחייבויות שלה בשל כישלון להעלות את תקרת החוב, "הדבר עלול לפגוע בצורה מהותית בכלכלה הגלובלית ובמערכת הפיננסית".