"אם היה חשש לחדלות פירעון בארה"ב, השוק היה מתרסק"

פרופ' כרמן ריינהט מאוניברסיטת הרווארד פחות אופטימית: "אני לא הייתי מפחיתה בחשיבות של נושאים כמו תקרת החוב והשאט-דאון. הדבר מביא הן לאי וודאות והן לסיכון בעייתי"

הכנס השנתי של קרן המטבע העולמית מתקיים בימים אלה, כאשר בארה"ב קורים מספר אירועים דרמטיים. הראשון הוא כמובן סגירת הממשל (שאט-דאון) שנמשכת מזה 10 ימים, מה שעלול להביא את ארה"ב לחדלות פירעון. כמו כן אתמול הודיע הנשיא ברק אובמה כי ימנה את ג'נט ילן ליו"ר ה'פד' במקום בן ברננקי.

שני נושאים אלו עלו בפאנלים השונים, על אף שרשמית נושא הפאנל לא היה קשור אליהם. "אנחנו מוטרדים מהשאט-דאון", אמר מין זה מקרן המטבע העולמית. "כל שבוע של שיתוק הממשל מפחית %0.1 מהצמיחה השנתית בארה"ב. ממילא הצמיחה הצפויה בארה"ב היא פחות מ-2%, כך שמדובר בנתון משמעותי. אנו מעודדים מכך שנעשה מאמץ לפתור את הבעיה, זה נושא חשוב לכל העולם. אני לא מאמין שארה"ב תגיע לחדלות פירעון, אבל חשוב להפחית את האי וודאות", הוא הוסיף.

"המשקיעים לא חוששים מחדלות פירעון של ארה"ב, אחרת כבר היינו רואים את השווקים מתרסקים. יש ציפייה שהמשבר ייפתר", אמרה מרים קוסרושה, בכירה בדויטשה בנק.

לעומת זאת, פרופ' כרמן ריינהט מאוניברסיטת הרווארד הייתה פחות אופטימית: "אני לא הייתי מפחיתה בחשיבות של נושאים כמו תקרת החוב והשאט-דאון. הדבר מביא הן לאי וודאות והן לסיכון בעייתי, זאת כשממילא נקודת המוצא לא חזקה", אמרה.

כריסטין לגארד, יו"ר קרן המטבע העולמית, התייחסה למינוי הצפוי של ילן. "אני מאוד מאושרת מהמינוי של ג'נט ילן, היא חברה שלי, ואני שמחה וגאה בה שהגיעה למעלה", אמרה.