קצב מבקש משפט חוזר: "ביהמ"ש היה צריך לזכותי מחמת הספק"

הנשיא לשעבר, המרצה 7 שנות מאסר בגין אונס ועבירות מין נוספות, טוען: "במועד שציינה א' ממשרד התיירות לא יכול היה להתרחש אונס"‏ ■ "סבלתי מעיוות דין"

קרוב לשנתיים לאחר שבית המשפט העליון דחה את ערעורו של נשיא המדינה לשעבר, משה קצב, על הרשעתו בביצוע שורת עבירות מין ובהן שני מעשי אונס, ושלח אותו ל-7 שנות מאסר בפועל - הגישו היום (ב') סנגוריו החדשים של קצב, עורכי הדין יהושע רזניק וציון סהראי, בקשה למשפט חוזר לנשיא בית המשפט העליון.

בניגוד לרוב הבקשות למשפט חוזר, המתבססות על השגת ראיה חדשה המשנה את התמונה, בקשה זו מתבססת על טענה כללית ולפיה קצב סבל מ"עיוות דין" שהוביל לתוצאה מרשיעה במשפטו, אף שהיה צריך לזכותו מחמת הספק.

עורכי הדין רזניק וסהראי טוענים כי התייעצו עם שורת מומחים, ובהם שופטים בכירים בדימוס, לפני שהגיעו למסקנה שלקצב נעשה עיוות דין.

"הרשעתו של קצב התבססה על גרסת המתלוננת א' ממשרד התיירות", נכתב בבקשת המשפט החוזר. "עדותה של א' לא נתמכה לגופה בראיה נוספת כלשהי. סנגוריו של קצב טענו כי במועד ובעיתוי שצוינו על-ידי א' לא יכול היה להתרחש האינוס. קביעתו של בית המשפט המחוזי הייתה כי ייתכן שהאונס עליו העידה המתלוננת לא התרחש ביום 'אירוע הפרסים' בפארק הלאומי ברמת-גן. קביעה זו של בית המשפט המחוזי יש בה כדי לעוות באופן חמור את דינו של קצב, משום שהיא אינה אלא הנחה שאינה מבוססת על ראיה כלשהי".

הנחות ללא אחיזה בראיות

‏לדברי סנגוריו של קצב, "למקרא פסק דינו של בית המשפט העליון, התברר כי בית המשפט לא דחה את אותן הנחות של בית המשפט המחוזי ואף לא בחן אם יש לאותן הנחות אחיזה כלשהי בראיות. חמור מכך: בית המשפט העליון הוסיף הנחות שאף להן לא נמצאה אחיזה בחומר הראיות ואליהן התייחס בביטויים כגון: 'לא מן הנמנע'; 'בהחלט אפשרי כי'; 'עוד אפשרי'.

"השערות אלה ומשחק השעות המצויות בפסק דינו של בית המשפט העליון, לא רק שאינן מתירות את הספק בגרסת המתלוננת, אלא בונות ספקות נוספים, עד שניתן לומר כי קצב הורשע על-פי הספק ולא על-פי שיטתנו המשפטית, הכל-כך ידועה ומובהקת, כי הרשעה תיתכן אך ורק אם לא נותר ספק סביר באשמתו של נאשם". ‏‎‎‏(מ"ח 6869/13).

הבקשה לדיון נוסף נדחתה

קצב ריצה כבר כרבע מתקופת 7 השנים שנגזרו עליו - והחל לצאת לחופשות סדירות מבית הסוהר. בתחילת החודש הוא יצא לחופשה מבית הכלא מעשיהו בו הוא שוהה לרגל בר-המצווה של נכדו, ובחודש שעבר יצא לחופשה ראשונה בת יממה לאחר ראש השנה.

נזכיר כי במאי 2012 דחה בית המשפט העליון את בקשת קצב לקיים דיון נוסף בעניין עונשו בפני הרכב מורחב של בית המשפט. בכך מוצו כל האפשרויות המשפטיות שעוד נותרו לאנס המורשע, והוא נשלח לרצות את עונשו עד תום כפי שקבע בית המשפט המחוזי.