פסטיבל מיפ: מפיקי הדרמות מחפשים סיפור עם מסר אוניברסלי

קרי שטיין, בכירה בחברת ההפקה eOne: לסדרת דרמה טובה יש 3 מרכיבים - היי קונספט, אוניברסליות ועכשוויות

יום הסיום של יריד מיפ זימן התכנסות יוצאת דופן סביב אישיות מפתיעה: שר ההסברה של ניגריה, לאבארן מאקו. עוזר השר הסביר כי מאקו אחראי על הטלוויזיה בניגריה, וככזה הוא רואה בביקור בתערוכה העולמית חשיבות עליונה.

בעיניו, הטלוויזיה הניגרית היא העיניים של המדינה, ודרכה הם יכולים להסביר בצורה הטובה ביותר את העשייה והחזון של ניגריה לעולם כולו. "חשוב לו מאוד להתרשם איך זה עובד במדינות אחרות, ללמוד כיצד ניגריה יכולה בעזרת מסך הטלוויזיה להיחשף בצורה הטובה ביותר", אמר העוזר הבכיר.

אפרופו חשיבות הסברתית, בשיחות עם מירה גשל, האחראית על הביתן הישראלי מטעם מכון היצוא, קשה לקבל תשובות ברורות לגבי התקציב והאופי של יריד MIPTV אפריל 2014, בו הפוקוס יהיה על מדינת ישראל.

גשל, זו שדחפה את הנהלת התערוכה לתת פוקוס לישראל, מסבירה כי תקציביהן של מדינות כמו איטליה, קנדה וארגנטינה, שבהן יש מיליוני צופים והתעשייה מייצאת חומרי תוכן במיליוני דולרים, לא יכולים להשתוות להשקעה של מדינה קטנה כמו ישראל. אולי כדאי שהשר הישראלי האחראי על מכון היצוא, נפתלי בנט, ייתן דעתו לפוקוס הזה.

אולי בגלל שאנחנו ישראליות (סביר), שמענו מכל עבר כי מיפ הזה היה המיפ של ישראל. "הישראלים הם פושרים במובן הטוב של המילה", אמרה לנו אשת מפתח בתעשייה העולמית. "יש לכם כל-כך הרבה רעיונות, שאנחנו לא מצליחים לשמוע את כולם. הישראלים הם היחידים שבלטו והביאו כיוונים חדשים לתערוכה".

הדרמות תופסות מקום נכבד בעשייה העולמית, והחיפוש אחרי סיפור טוב הוא אחת הכותרות החשובות שיצאנו מהן מפסטיבל מיפ. אחת הנשים הבולטות בתחום היא קרי שטיין. ישבנו איתה לצהריים בשביל לדעת מה היא מחפשת.

שטיין, מחברת ההפקה הענקית eOne, נכנסה לתפקיד סמנכ"לית בינלאומית בתחום הדרמה לפני קצת יותר משנה. מאז הספיקה לגלגל כ-20 פרויקטים בשלבים שונים של הפקה בארצות-הברית, באירופה ובאוסטרליה. כחלק מתפקידה עליה לזהות הזדמנויות עסקיות וקופרודוקציות בינלאומיות.

יש 3 דברים מובילים, לדעת שטיין: היי קונספט, אוניברסליות ועכשוויות. לדבריה, "חשוב לספר סיפור שיש לו חשיבות למסה. זה יכול להיות סיפור קטן אבל עם מסר אוניברסלי ברור, ואז הוא יגע בהרבה אנשים". סיפור טוב יכול לבוא בכל מיני צורות, מ-"Breaking Bad" ו"הומלנד" ועד סדרת הזומביים "The Walking Dead".

שטיין מסבירה כי ממש כמו בקולנוע, הפקות הדרמה יהפכו להיות השקעות פרטיות. אם מספר משקיעים יחברו יחד על מנת לשמור את הזכויות בידיהם, זה יאפשר השקעה עצומה בתוכן, בצוות ובשחקנים. הדבר יוביל לכך שתהיה ורסיה אחת לסדרה, והיא תשודר בכל העולם.

כמפיקה, שטיין יודעת שרק הצלחות קובעות והצלחות תלויות בצוות שיש בין חבריו כימיה ואנרגיה טובה. בשביל למצוא סיפור טוב נדרשת עבודה קשה ביותר של כיתות רגלים, צפייה וקריאה מרובה.

שטיין מרבה להיפגש עם יוצרים על פני כל הגלובוס. "ישנן פגישות חוזרות ונשנות בכדי למצוא את הדבר. אבל כשאתה מוצא אותו, את הסיפור הנכון, זה ממש מרומם רוח ושווה את ההשקעה האדירה", היא מסבירה.

לסיום, ביקשנו משטיין לשתף אותנו מהי הסדרה האהובה עליה (מבין אלה שאינה שותפה בהפקתן). תשובתה היתה חד-משמעית: "הומלנד". לדבריה, "זו סדרה שתפסה אותי בגרון".

* הכותבות הן שותפות ב-A-Cappella, Media Content Hub, חברה לניהול תוכן וייצוג.