ביה"ד: ארגון העיתונאים הוא הארגון היציג של עובדי ynet

בית הדין קבע עוד כי על הנהלת האתר להכיר בוועד העובדים, ששליש ממנו הצטרף לארגון, ולשבת איתו למו"מ קיבוצי בנוגע לתנאי העסקתם של העובדים

בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב קבע היום (ב') כי ארגון העיתונאים הוא הגוף היציג של עובדי אתר האינטרנט ynet מבית "ידיעות אחרונות". מדובר בהחלטה משמעותית שמגיעה לאחר מאבק ארוך.

בית הדין קבע עוד כי על הנהלת האתר להכיר בוועד העובדים, ששליש ממנו הצטרף לארגון, ולשבת איתו למשא-ומתן קיבוצי בנוגע לתנאי העסקתם של העובדים וכן באשר להשלכות עתידיות על שינויים מבניים וכדומה.

עיתונאי ynet החלו בהתארגנות בחילת השנה שעברה, כשכבר אז הגיעה הפרשה לכותלי בית הדין לעבודה לאחר שאחד מחברי ועד הפעולה פוטר עד שהוחזר לעבודה בצו בית הדין לעבודה לאור פגיעה בהתארגנות. בהמשך הצליח ארגון העיתונאים להשיג חתימות של שליש מעובדי האתר והכריז על יציגות, אך הנהלת האתר בראשות אבי בן טל סירבה להכיר בוועד העובדים החדש שקם שם.

לתוך הקלחת נכנסה גם אגודת העיתונאים, שלצד הנהלת ynet, טענה כי היא הארגון היציג של העובדים ב-ynet ולא ארגון העיתונאים של ההסתדרות. בהנהלה טענו כי ארגון העיתונאים לא הוכיח כי הוא עומד בדרישות שנקבעו בחוק ובפסיקה להכרה בו כארגון עובדים יציג, ולכן ביקשו לדחות מבית הדין את הבקשה להתאגדות. בהנהלה הוסיפו עוד כי השינויים המבניים והארגוניים שבגללם הודאגו העובדים המתארגנים אינם צפויים לפי סוף 2015-תחילת 2016, ולכן אין צורך בקיום משא ומתן דחוף כפי שביקשו העובדים.

היום, כאמור, קבע השופט דורי ספיבק כי בהתחשב בכך שמדובר בהתארגנות ראשונית במקום עבודה שאינו מאורגן, יש מקום להכיר לתקופה של עד שנתיים בזכותם של העיתונאים ב-ynet להקים ועד נפרד.

עוד נקבע כי ארגון העיתונאים הוכיח כי הוא עומד בכל הדרישות שבדין לצורך הכרה שכזו, ועל כן ניתנה הצהרה שהינו הארגון היציג של עיתונאי ynet.

עם זאת, השופט ציין כי כל עובדי ynet מהווים יחידת מיקוח אחת, שאין מקום לפיצולה הקבוע בין עיתונאים לבין מי שאינם עיתונאים.

יו"ר ארגון העיתונאים, יאיר טרצ'יצקי, שליווה את מהלך ההתארגנות משלביו הראשונים, אמר היום כי "עיתונאי ynet הוכיחו כי ביחד הם כוח, ולמרות כל הקשיים הם הצליחו להקים ועד שיאפשר להם להגן על תנאי העסקתם. אנו קוראים להנהלת ynet להשאיר מאחור את משקעי העבר ולשתף פעולה בכינון יחסי עבודה תקינים באתר".