הסנאט יאשר הרמת תקרת החוב; ובית הנבחרים? לא בטוח

רפובליקאים מפלג מסיבת התה נערכים להכשיל הסכם ■ תוואי ההסכם שמתגבש בסנאט: הסמכות החוקית של הממשל ליטול הלוואות תוארך עד 7 בפברואר 2014; פעילויות הממשל ימומנו עד 15 בינואר

מנהיגי הסנאט - הארי ריד, ראש הסיעה הדמוקרטית, ומיטש מקונל, ראש הסיעה הרפובליקאית - קרובים להשגת הסכם להרמתה של תקרת החוב ולחידוש המימון של הפעילויות הפדרליות, כלומר הפסקת ההשבתה של רוב משרדי הממשל. אבל אין שום ודאות שבית-הנבחרים יסמוך ידו על החלטת הסנאט, אם אכן תאושר, מפני שאין בה שם התייחסות לדרישת מחוקקים רפובליקאים מפלג מסיבת התה לבטל, או לפחות לעקר מתוכן, את חוק הרפורמות בשירותי הבריאות, 'אובמה קייר'. דרישה זו היתה העילה הראשונית להשבתת הממשל, שנכנסת היום לשבוע השלישי שלה.

על פי תוואי ההסכם שמתגבש בסנאט, תורם תקרת החוב לפני 17 באוקטובר (מחרתיים), המועד שבו ימצה משרד האוצר האמריקאי את יכולותיו החוקיות ליטול הלוואות. היכולות האלה יוארכו עד 7 בפברואר 2014. פעילויות הממשל ימומנו עד 15 בינואר, והמשמעות היא שההשבתה הפדרלית תבוטל מיד עם כניסתה ההסכם לתוקף. שתי המפלגות יתחייבו לנהל מו"מ מקיף על מיתאר תקציבי ארוך טווח (קיצוץ בהוצאות הממשל, כפי שתובעים הרפובליקאים; העלאות מיסים על בעלי הכנסות גבוהות, כפי שדורשים הדמוקרטים) ולסיים אותו עד 13 בדצמבר.

בתמורה על הסכמתם להרים את תקרת החוב ולסיים את השבתת הממשל, יקבלו הרפובליקאים כמה פירורים, שיאפשרו להם לצאת מהביצה בכבוד יחסי. אפילו דרישה רפובליקאית צנועה יחסית, לבטל מס בשיעור 2.3% על מכשור רפואי (חלק מחקיקת 'אובמה קייר'), שזכתה בתמיכה של כמה מחוקקים דמוקרטים, הושלכה לסל.

למרות שהבורסות הגיבו אתמול בחדווה על ההתקדמות האפשרית, ההסכם המתוכנן רחוק מלהיות סיבה למסיבה. בסך הכל, הוא רק דוחה את קרבות המגע שמתנהלים עתה על גבעת הקפיטול בכמה חודשים כדי לאפשר לצדדים, כלומר נשיא ארה"ב, ברק אובמה, והדמוקרטים מצד אחד, והרפובליקאים מהצד האחר לקיים מגעים למציאת פיתרון ללא אולטימטום מיידי של חדלות פרעון, מצב שמתבקש מאי הרמתה של תקרת החוב. זו היתה דרישת המינימום של אובמה, שהכריז כמה פעמים שלא ינהל מו"מ לנוכח איום סחטני, תחת איום של אקדח שמכוון לרקת האומה. הספקטקל של סירוב להרים את תקרת החוב עלול לעלות שוב על הבמה הציבורית בעוד כמה חודשים.

אובמה עצמו הכריז אמש, שאין להיסחף לשמחה מוקדמת מדי. הוא אמר, כי "הושג התקדמות מסוימת בצד של הסנאט, לאחר שהרפובליקאים הכירו בעובדה שדרישותיהם אינן בנות השגה, שהן אינן חכמות, ושחדלות פרעון אינה משרתת את העם האמריקאי". אך הוא הוסיף: "אם לא נצליח להשיג התקדמות ממשית, גם בסנאט וגם בבית-הנבחרים, ואם הרפובליקאים לא יוותרו על דרישותיהם החד-צדדיות...יש סיכוי טוב שניכנס למצב של חדלות פרעון, ולחדלות פרעון עלולה להיות השפעה הרסנית על הכלכלה".

בכל זאת, אובמה ביטל אמש, ברגע האחרון, פגישה עם ראשי הסנאט ובית-הנבחרים כדי לאפשר למו"מ בסנאט לצבור תאוצה והסנאטורים ריד ומקונל פרסמו הודעוח אופטימיות על התקדמות המו"מ ביניהם. "השגנו התקדמות עצומה, אך טרם הגענו למטרה", אמר ריד. מקונל הוסיף: "היה לנו יום טוב אתמול".

אבל האדם שיכריע אם ההסכם בסנאט יזכה לאישור גם בבית-הנבחרים הוא יו"ר הבית, הרפובליקאי ג'ון ביינר, שעד עתה נתפס בציבור כמי שנגרר אחרי מחוקקי מסיבת התה, למרות לחצים כבדים לא רק של רפובליקאים מתונים אלא גם של וול סטריט ושל תעשיית הבנקים, בעלי ברית מסורתיים של המפלגה הרפובליקאית. האם ביינר יחליט שהגיע הזמן להתנתק מהימין הקיצוני? האם הוא יסכים להעמיד את הצעת החוק שתגובש כנראה בסנאט להצבעה במליאת בבית-הנבחרים? אין ספק שהצעת חוק כזו תעבור בקולות של המחוקקים הדמוקרטים והרפובליקנים המתונים במליאת הבית, למרות התנגדות מחוקקי מסיבת התה. עד עתה סירב ביינר להניח על שולחן המליאה הצעות חוק שצירי הימין הקיצוני התנגדו להם.

אנליסטים מעריכים, שביינר עשוי להתקפל הפעם. הסיבה: השחיקה הגדולה בתמיכת הציבור ברפובליקאים. סקר של "וושינגטון פוסט" - ABC, שפורסם אמש, מראה ש-74% מתושבי ארה"ב מסתייגים מאופן התנהלותם של הרפובליקאים במשבר. רק 63% הביעו הסתייגות כזו עם תחילתה של השבתת הממשל. ההסתייגות מהדמוקרטים קטנה יותר, 61%, בהשוואה ל-56% בתחילת המשבר. ההסתייגות מאובמה קטנה עוד יותר והיא כמעט לא השתנתה: 50% מסתייגים, 41% תומכים. נתונים אלה תומכים בממצאים של סקרים קודמים והם מצביעים על מגמת שחיקה משמעותית במעמדה של המפלגה הרפובליקאית בציבור. הירידה הזו גם דחפה את את הרפובליקאים בסנאט להסכים לוויתורים שרק לפני שבועיים איש לא היה חולם עליהם.

כצפוי, בקרב מחוקקי מסיבת התה מסתמנת מרירות רבה והם הגבירו בימים האחרונים את התקפותיהם על אובמה. בהפגנה של ימנים קיצוניים ליד אתר זיכרון לחיילי ארה"ב שנפלו במלחמת העולם השניה, אמר אתמול אחד מהם, לארי קליימן, מהקבוצה השמרנית Freedom Watch, ש"ארה"ב נשלטת עתה ע"י נשיא שמשתחווה לאללה". לקול תשואות הוא הכריז: "אני קורא לכולכם להכריז על מהפכה אמריקאית שניה, בלתי אלימה, לנקוט מרי אזרחי ולדרוש שהנשיא הזה יעזוב את וושינגטון - הוא צריך להפסיק לכרוע על ברכיו ולהניח את הקוראן".

אחרים, בכללם שרה פיילין הוותיקה, אמרו כי אובמה מתקרב לאימפיצ'מנט, תהליך שבו הנשיא עומד לדין בקונגרס, מפני שהימנעות ממצב של חדלות פרעון היא אחריותו של הנשיא, על פי החוקה.