טבע לא חייבת כלום למדינה

'אחריות חברתית' היא מרכך הכביסה של שוק ההון

די עם הפופוליזם בסגנון "עדות המחאה החברתית", די כבר עם הנאומים הסוציאליסטיים בגרוש, דוגמת זה שנשאה ח"כ שלי יחימוביץ' בפתיחת מושב הכנסת, ששיסתה את ההמון בהנהלת טבע והעומד בראשה, בביטויים קשים, כדי למחות, בשם המצפון והמוסריות, נגד פיטורי העובדים בחברה שקיבלה הטבות מס בסך 12 מיליארד דולר.

חברת טבע לא חייבת למדינת ישראל שום דבר. טבע היא חברה מסחרית, שהחובה הראשונה שלה היא כלפי הדין וחשבון שיתנו ההנהלה והמנכ"ל בסוף השנה לדירקטוריון ולמשקיעים שלהם, והחששהיחיד, אם יש כזה, אינו מה יחשוב עליהם הציבור בישראל, אלא מה תהיה שורת הרווח וההפסד שתוצג בדו"חות.

בתוך צונאמי הדאגה לעובדים, ששוטף כל מחשבה הגיונית בדרך לצבירת הון פוליטי או עוד כמה קולות בפרימריז, המתלהמים שוכחים שהכנסת היא זו שחוקקה את חוק עידוד השקעות הון, והיא זו שהחליטה לתת את הקלות המס הלא הגיוניות האלה, לא רק לטבע אלא לעוד חברות ביניהן צ'ק פוינט ואינטל.

המדינה נתנה וטבע לקחה. ואם יש למישהו בעיה, זו למדינת ישראל, שנמצאת עכשיו במצב מטופש, כשגם חילקה כסף בחינם וגם צריכה לטפל עכשיו במפוטרי טבע. הנסיון לקשור בין הטבות המס שקיבלה טבע לדרישה לאיסור על פיטורי העובדים, הוא שטות.

מרכך כביסה של שוק ההון

הבולשיט שמאכילים אותנו על האחריות החברתית של חברות, ויסלחו לי כל המצקצקים המוסרניים, הוא מרכך כביסה ריחני במיוחד, ששופך שוק ההון לבורסה כדי להונות את הציבור, לכבס את מצפונו ולמרק את חטאיו. אין מאחוריו שוב דבר אמיתי, זולת בלון של אינטרסים יח"צ, אוויר, ועוד ועוד מילים יפות בלי כיסוי. הגיע הזמן להבין סוף סוף, שלחברה כלכלית אין מצפון ואין אחריות חברתית, אלא יש אינטרס מאוד ברור וחד: להרוויח.

אם חלילה, חברה עם אחריות חברתית רבת פעלים תעמוד מול שוקת שבורה, האם מעשיה הנהדרים לטובת הציבור יזקפו לזכותה ביום הדין? ממש לא. כל פועלה יהיה שווה למקום שעליו אנחנו נוהגים לשבת.

כמה תרומות חילק נוחי דנקנר בתור הזהב שלו? הרי האחריות החברתית של אי.די.בי, היתה משל ודוגמא, מודל חיקוי לחברה פטריוטית שנחלצת לטובת האזרחים ומחזירה למדינה את מה שהיא נתנה לה בשעות קשות. ומה בסוף? האם הנושים של דנקנר מוותרים לו על שקל בגלל התרומות הנפלאות ההן? חלילה. חובות הם חובות. אותם מעניין רק דבר אחד: "שואו אס דה מאני".

ונניח שמדינת ישראל תרצה להעניש את טבע. מה היא יכולה לעשות, חוץ מנו נו נו עם האצבע והטלת מס סביר? טבע היא לא אוסם ותנובה, היא חברה אמריקאית שאין לה שום אינטרס מיוחד בשוק הישראלי.

אז כמה אלפי צרכנים יחרימו את התרופות שלה, באמת אוי ואבוי. עדיף שבמקום לאיים על טבע באיומי סרק מעל הדוכן והסתת הציבור נגד טבע, ישקיעו חברי הכנסת בחקיקה חכמה שתגן על האינטרסים שלו.