קווי אשראי: מימון, צוף ומשפחת לבנת ישלמו 60 מיליון שקל

קרוב ל-20 שנה לאחר קריסת חברת ההשקעות שהוביל יובל רן, צפוי תיק הפירוק להגיע לסיומו

כמעט 20 שנה לאחר קריסתה של חברת קווי אשראי, שהייתה בשליטת קובי מימון, חיים צוף ויובל רן (שנמלט לארה"ב), צפוי להגיע תיק הפירוק של החברה לכדי סיום, באמצעות הסדר פשרה שהיקפו 60 מיליון שקל.

החברות הציבוריות יואל ונפטא (שבשליטת קובי מימון וחיים צוף) דיווחו אמש (ג') על הצטרפותן להסדר שגיבשו מפרקי חברת קווי אשראי, עו"ד יצחק מירון ורו"ח חיים רבינוביץ'.

במסגרת המגעים לפשרה נפגשו המפרקים והנתבעים בתיק פעמים מספר אצל המגשר, השופט בדימוס משה גל שהיה מנהל בתי המשפט, שם חתמו המפרקים על ההסדר. לנתבעים בתיק ניתנה אפשרות להצטרף אליו עד יום שלישי הבא.

הסדר הפשרה הנוכחי משופר משמעותית לעומת הסדר קודם שהציעו אשתקד מימון וצוף בתמיכת מחזיקי האג"ח של החברה, בהיקף של 26 מיליון שקל, ואשר נדחה על-ידי בית המשפט. הסדר בהיקף של 60 מיליון שקל הוא חריג במקרים של פירוק, שבהם סכומי התקבולים לרוב נמוכים משמעותית.

את חברת ההשקעות קווי אשראי הקים והוביל יובל רן, שנחשב לילד הפלא של שוק ההון המקומי. החברה קרסה באמצע שנות ה-90, וזמן קצר לאחר מכן עזב רן את הארץ ליוסטון, שם הוא מתגורר גם היום.

בשנת 2004 הגישו מפרקי החברה תביעה כספית של כחצי מיליארד שקל נגד בעלי מניות ומנהלים בקבוצה שקרסה. טענת המפרקים היא כי הנתבעים - רן, מימון וצוף - גרמו לאובדן הכספים שגייסה החברה בתחילת שנות ה-90.

לשלושה יוחסו מעשי מירמה והונאה שונים, שגרמו לבזיזת נכסי החברה והשתלטות על קבוצת חברות יואל-ישראמקו, שבהן החזיקה קווי אשראי.

כפי שמסתמן, את עיקר התשלום יעבירו לנושים מימון וצוף, שהם בעלי השליטה בקבוצת יואל-ישראמקו, וחברת כרמן של משפחת לבנת - השותפה עמם בקבוצת חברת החיפושים והנדל"ן.

הודעת יואל ונפטא חושפת כי חלקן של השתיים יהיה שולי, ויעמוד על כ-900 אלף שקל בחלקים שווים. נראה כי הודעת החברות על הצטרפותן להסדר סוללת את הדרך לעדכונים ברוח דומה, שיגיעו עד יום שלישי מצמד הנתבעים העיקריים בתיק.

מחזיקי האג"ח של קווי אשראי, המיוצגים על-ידי עו"ד אופיר נאור, הגישו לבית המשפט בקשה לעיין בכל הסדר שיגובש בקווי אשראי ולהעמידו לאישורם.

נתבעים משמעותיים שלא הצטרפו להסדר הפשרה שגובש הם בנק דיסקונט ואיש העסקים עופר קרז'נר, בעבר ממקורבי יובל רן.