ההמלצות החמות: 4 מניות היי-טק מנצחות לקנות היום

הגל השלישי במהפכה הטכנולוגית, שבעיצומו אנו מצויים, מביא לשגשוגן של חברות העוסקות במחשוב ענן ועולם הביג דאטה ■ מאידך, מכפיל הרווח הגבוה יחסית, שבו נסחרות חלק מהן, מצריך זהירות בהשקעה שמתאימה לטווחים בינוני וארוך בלבד

עולם הטכנולוגיה הופתע בתחילת החודש, כשחברת מונסנטו, המפתחת זרעים ומוצרי הגנה עליהם, הודיעה על רכישת החברה הפרטית Climate בסכום מדהים של 930 מיליון דולר. מונסנטו רכשה את החברה, שהוקמה ע"י יוצאי גוגל, כדי לנתח מידע שברשותה ולספק המלצות לחקלאים לייעול שיטות הזריעה. התחום שבו פועלת Climate, ה-Big Data, הוא אחד משני התחומים הצומחים ביותר בטכנולוגיה כיום; האחר הוא מחשוב ענן.

נחזור מעט אחורה: עונת הדוחות בארה"ב נפתחה, וצל השבתת הממשל והצורך בהעלאת תקרת החוב ממשיכים ללוות את השווקים; ומביאים לתנודתיות רבה ולהמשך הסטת כספים מארה"ב לשווקים אחרים, בעיקר לאירופה.

לגבי ארה"ב המלצתנו המגזרית לא השתנתה: "משקל יתר" לתעשייה, פיננסים וטכנולוגיה. האחרון נסחר במכפיל ממוצע של 13.9 - נמוך מהממוצע ההיסטורי. חברות הטכנולוגיה מגדילות את הדיבידנד ב-20% בממוצע בכל שנה ב-7 השנים האחרונות; והתזרים החופשי שלהן עומד על 7% בשנה - השני מבין כלל המגזרים בארה"ב.

הפעם נרחיב על תת-המגזר תוכנה, שבו המשקיעים מוכנים לאורך השנים לשלם פרמיה בעבור צמיחת רווח גבוהה. המגזר נסחר במכפיל ממוצע של 24 בארה"ב, ושל 18.6 באירופה.

הוצאות ה-IT (טכנולוגיית המידע) בעולם, שצפויות, לפי גרטנר, לצמוח בשנה הבאה בכ-4%, אמורות לעמוד על כ-3.8 טריליון דולר - זו צמיחה מתונה המסתירה מהפכה המתרחשת מתחת לשטח.

לפי אנליסטים, אנו מצויים בעיצומו של הגל השלישי במהפכה הטכנולוגית. זו החלה עם המחשבים המרכזיים (Mainframe), נמשכה עם המחשוב השולחני (PC), והגיעה אל תחום מחשוב הענן. האחרון פרץ יד ביד עם עולם הביג דאטה, העושה שימוש בכמויות המידע האדירות הנאגרות במקורות שונים, לשם יצירת ערך עבור מנהלי החברות בקבלת החלטות שונות על בסיס מידע וניתוחים כמותיים.

הוצאות הביג דאטה צפויות לצמוח מ-28 מיליארד דולר ב-2012 ל-64 מיליארד דולר ב-2016; ותחום מחשוב הענן צפוי, על פי גרטנר, לצמוח בכ-17% בממוצע לשנה, ל-244 מיליארד דולר עד 2017.

אם תחום הביג דאטה מובן גם למשקיעים שאינם בעלי רקע טכנולוגי, הרי תחום הענן סבוך קצת יותר. בבסיסו עומד הצורך לצמצום הוצאות בחברות, תוך העברת המידע לרשת ענן פרטית על גבי האינטרנט, בצורה הזמינה רק לעובדי החברה או לקוחותיה. רשת ענן ציבורית מאפשרת גישה לציבור הרחב, ואת מגמה זו מובילות חברות דוגמת אמזון וגוגל.

המעבר בין אחסון מחשבים מבוסס שרתים באופן מסורתי לאחסון על גבי הרשת אינו פשוט טכנולוגית, ומעמיד אתגרים רבים - קיבולת, אבטחה, מהירות ועוד. בתקופה הקרובה, ובעתיד בכלל, נראה כי יתרונות הטכנולוגיה הזו יביאו להעברה הדרגתית של כל תשתיות המחשוב הארגוניות לענן. מפתחי תוכנה החלו להעביר את כובד משקל הפיתוח לענן.

תחום פיתוחי התוכנה מבוססת ענן וביג דאטה רותח, וכמעט מדי שבוע שומעים על רכישות בתחום: למשל, HP שרכשה בשנה שעברה את Autonomy תמורת 10 מיליארד דולר; סאפ שרכשה את אריבה; סיסקו שרכשה את Sourcefire הציבורית; ואינספור סטארט-אפים שנרכשו בידי חברות גדולות (IBM לבדה רכשה באחרונה חמש חברות בתחום).

בין החברות בולטות בתחום האחסון ניתן לציין את IBM, EMC, מיקרוסופט, HP, וריזון ואחרות. אלו ואחרות, כמו SAP, גוגל ואמזון, מפתחות גם תוכנות ניהול מידע והעברתו לרשת בתהליך הקרוי "וירטואליזציה".

שתי חברות ציבוריות מוכרות שינו את המודל העסקי שלהן והתאימו אותו לענן: Autodesk ו-Adobe, שהחלו למכור רישיונות למוצריהן במקום דיסקים בצורת השיווק הישנה. מכפיל הרווח של Adobe עלה מיום ההודעה בסוף 2011 מ-11 ל-28, והדבר מעיד כי המשקיעים צופים שיפור ברווחי החברה בשיטת מכירה זו.

סיכון גבוה יחסית

המכפיל הגבוה יחסית, שבו נסחרות חלק מהחברות, כולל כאלו שטרם עברו לרווחיות, הופך את ההשקעה בתחום לבעלת סיכון ענפי גבוה מהממוצע, שאינה מתאימה לכל משקיע. סיכון זה מחייב פיזור השקעות בין החברות, לדוגמה דרך תעודת הסל העוקבת אחרי חברות מחשוב ענן (SKYY), או דרך תעודה העוקבת אחרי תחום התוכנה בצורה רחבה יותר (כמו IGV).

מחברות הנסחרות בסיכון גבוה יחסית נמליץ על Salesforce (סימול: CRM), במחיר יעד של 55 דולר (פרמיה של כ-8% על מחירה הנוכחי); Fusion (סימול: FIO) במחיר יעד של 19 דולר (כ-39% מעל הנוכחי); ו-Rib Software הגרמנית (RST:AG) במחיר יעד של 7.9 אירו (כ-38% מהנוכחי).

חברת NetApp (סימול: NTAP) היא ספק גלובלי של פתרונות אחסון מידע וניהולו. החברה ממוצבת היטב על דור חדש של מוצרים, וצפויה ליהנות מצמיחה של 35% בשנה בכמות המידע הנשמר, על פי גרטנר. NetApp הוציאה מספר פתרונות, שיסייעו לחברות לעבור לאחסון גם על גבי ענן ("היברידי"). רכישה אחרונה, שביצעה סיסקו, מרחיקה את האפשרות שהחברה תירכש על ידיה. החברה צפויה למכור השנה בכ-6.8 מיליארד דולר ולהרוויח כ-970 מיליון דולר.

VMware (סימול: VMW) היא חברה גלובלית שעם לקוחותיה נמנות כל חברות פורצ'ן 100 העולמיות. החברה היא שחקן טהור בתחום העברת המידע בחברות לענן, ונשלטת ב-84% על ידי EMC. אזהרת הרווח של המתחרה Citrix עלולה ליצור מעט חששות בטווח קצר, אולם סיפור הצמיחה בה צפוי להימשך.

ServiceNow (סימול: NOW) פועלת בתחום שירותי הענן ומסייעת באוטומטיזציה של הפעולות בסביבה זו. החברה מגדילה את מכירותיה בכ-50% בשנה, וצפויה לעבור לרווח רק בשנה הבאה. מניות החברה עלו חדות בשנה האחרונה, אך הן נסחרות עדיין בחסר לעומת תמחור מתחרותיה. החברה צפויה למכור השנה בכ-400 מיליון דולר ובשנה הבאה בכ-590 מיליון דולר.

חברת Informatica (סימול: INFA) היא מובילה עולמית, לפי הודעת גרטנר החודש, בתחום תוכנות ושירותי אינטגרציית מידע, אשר חשוב כיום במעבר בין סביבות מחשוב שונות, כמו ענן, וכן בניתוח המידע העובר ברשתות אלה. החברה צפויה למכור ביותר ממיליארד דולר בשנה הבאה, ולהרוויח כ-188 מיליון דולר - צמיחה של כ-16% ברווח לעומת השנה.

לסיכום, הצמיחה המואצת בהוצאות הארגונים על מחשוב ענן ותחום הביג דאטה צפויה ללוות אותנו בשנים הבאות, ולהשפיע בצורה משמעותית על הכנסות ורווחי חברות רבות הפועלות בתחומים אלה. תמחור חלק מהחברות מצריך זהירות בעת ההשקעה, המתאימה לטווחי זמן בינוני וארוך בלבד.

* הכותב הוא מנהל השקעות ראשי ב-UBS Wealth Management Israel Ltd. לכותב המאמר ו/או לחברה עשוי להיות עניין אישי בנושא. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

מניות הטכנולוגיה המומלצות של USB
 מניות הטכנולוגיה המומלצות של USB