החברה לישראל בוחנת את מכירת החזקותיה ב-OPC

OPC היא תחנה הכוח הפרטית הגדולה והראשונה בשוק הישראלי, המבוססת בעיקר על גז טבעי

רצף הכישלונות העסקיים של החברה לישראל , ובראשם הסדר החוב בצים והמשבר אליו נקלעה לאחרונה בזן, דוחפים את החברה לישראל לממש נכס איכותי בכדי להגדיל את קופת המזומנים על מנת שתוכל לתמוך בחברות הבנות.

‏‏בהתאם הודיעה היום (ה') החברה, שבשליטת איש העסקים עידן עופר ובראשות המנכ"ל ניר גלעד, כי היא בוחנת את מכירת החזקותיה (80%) בתחנת הכוח הפרטית ‏‏OPC ‎‏ אשר במישור רותם שבנגב, אותן היא מחזיקה באמצעות החברה הבת איי.סי.פאואר (‏‏ICP‏). יתרת מניות ‏OPC‏ מוחזקות על-ידי דלקיה, זרוע האנרגיה של קבוצת ויאוליה.

‏ככל הידוע מנהלת החברת מגעים ראשוניים עם מוסדיים ישראליים, כאשר את החברה לישראל מלווה היועץ שמואל גורטלר, המקורב לעופר. גורטלר שליווה את ‏OPC ‎‏ גם בשלב גיוס ההלוואה להקמת הפרויקט, זכה במכרז שפרסמה החברה בנושא, בו השתתפו שלושה גופי ייעוץ נוספים.

‏בחברה לישראל סרבו היום להתייחס למחיר בו הם מתמחרים את החזקותיהם בתחנת הכוח, עם זאת נציין כי בעבר ניהלה החברה לישראל משא ומתן עם קרן ההשקעות נוי, למכירת 25% מהחזקותיה מ-‏‏ICP ‎‏ בתחנת הכוח תמורת 250 מיליון שקל, זאת לפי שווי של 1.25 מיליארד שקל לפרויקט. באפריל האחרון הודיעה החברה לישראל כי המגעים לא הבשילו לכדי עסקה, זאת ככל הנראה בשל הסתייגות מצד קרן נוי שסברה כי קיים חוסר ודאות רגולטורי רב בהקמת התחנה, ומכאן שגם גדל הסיכון לגבי השקעה במיזם.

‏עכשיו משהוקמה התחנה והסתיים שלב ההרצה, ירד הסיכון הנ"ל וסביר להניח שבהתאם עלה שווה החזקותיה של החברה. על התחנה רובצת הלוואה של כ-1.5 מיליארד שקל. ‏

OPC‎‏ היא תחנה הכוח הפרטית הגדולה והראשונה בשוק הישראלי. התחנה מבוססת בעיקרה על גז טבעי. היא החלה לפעול בתחילת יולי האחרון ומספקת כ-440 מגה וואט לרשת החשמל הארצית. עלות הפרויקט עמדה בזמנו על כחצי מיליארד דולר, כאשר 80% מימון ניתן על ידי קונסורציום בהובלת בנק לאומי.

‏הסגירה הפיננסית בוצעה בתחילת שנת 2011, מספר חודשים לאחר שהפרויקט החל כבר, כך שבתחילה העמידה החברה לישראל הון העצמי ורק לאחר מיכן ניצלה את כספי ההלוואה.

‏‏התחנה נחשבת לנכס רווחי, כאשר עומדים לזכותה חוזים ארוכי טווח לאספת חשמל ביניהם לקבוצת עזריאלי . בתחילת החודש חתמה יצרנית חומצות הלימון גדות ביוכימיה הסכם עם ‏OPC‏ לרכישת חשמל ב-200 מיליון שקל למשך 10 שנים.