מכה בכנפיים

נסיגת פימי מההשקעה תחייב חיפוש פתרון פיננסי אחר

לא רבים הופתעו באמת מהדיווח שהעבירה חברת אל-על לבורסה בשבוע שעבר, לפיו הודיעה לה קרן פימי "על ביטול הסכם ההשקעה, הואיל ולא התקיימו התנאים המתלים שנקבעו בהסכם".

למרות מצבה הפיננסי המאתגר של חברת התעופה ופרק הזמן הארוך שניתן להשלמת העסקה - שפרטיה נחתמו עוד בחודש אפריל - הכתובת הייתה על הקיר: ועד עובדי אל-על והנהלת החברה אינם מסוגלים להגיע לסיכום ביניהם שיאפשר חתימת הסכם עבודה חדש בחברה.

ההסכם, שנועד להפחית את עלויות השכר הכבדות בהן נושאת כיום אל-על (יותר מ-400 מיליון דולר בשנה - 20% מהוצאות החברה), היווה תנאי להשקעתה של קרן הפרייבט אקוויטי, בהיקף של עד 75 מיליון דולר. ישי דוידי, המוביל את השקעותיה של הקרן, לא רצה ללכלך את הידיים במו"מ על גיבוש הסכם העבודה. הוא העריך מן הסתם שמצבה של אל-על - המשוועת למשקיע פיננסי-אסטרטגי - יתמרץ את הגורמים השונים בתוך החברה לשלב ידיים כדי להגיע להסכם ביניהם.זה לא קרה, כנראה מאחר שלאף האחד מהצדדים בחברה לא היה רצון חזק מספיק שהסכם כזה אכן ייחתם.

מבחינת העובדים, הרי שחלק ניכר מהם ממשיך ליהנות גם היום - 10 שנים לאחר הפרטת החברה - מתנאי העסקה משופרים השמורים לעובדים בחברה ממשלתית.

כניסתה של פימי הייתה אמנם רצויה להם כדי להבטיח את עתידם התעסוקתי, אך המחיר - פגיעה משמעותית בשכרם ובתנאים הנלווים לו - היה יקר מדי עבורם.

מהצד השני, גם בהנהלת אל-על, המשופעת בסמנכ"לים הזוכים לשכר שמן, לא נרשמה כנראה התלהבות רבה מכניסתה הצפויה של הקרן. הרי לא צריך להיות סמנכ"ל בחברה כדי להבין שאחד מצעדי ההתייעלות הראשונים שתיישם פימי לאחר כניסתה יהיה דילול שורות ההנהלה, והבאת אנשים מטעמה לתפקידי מפתח בה.

בשורה רעה גם לבעלי השליטה

במצב עניינים זה ניתן היה לצפות שבעלי השליטה באל-על - משפחת בורוביץ'-מוזס (באמצעות חברת כנפיים) - יפעילו את מלוא כובד משקלם כדי להעלות את ההנהלה ועובדי החברה על דרך ההיגיון. סביר להניח שבעלי השליטה אכן רצו מאוד בקיום העסקה עם פימי, אך בפועל קצרה ידם מלכפות רצון זה על עובדי החברה.

ביטול העסקה הוא לא רק בשורה רעה עבור אל-על, מנהליה ועובדיה, אלא גם עבור החברה האם, כנפיים, שבאמצעותה מחזיקה משפחת בורוביץ'-מוזס ב-40% ממניות אל-על (וכן בחברת החכרת המטוסים גלובל כנפיים ליסינג).

מאז ההודעה על ביטול העסקה בשבוע שעבר נרשמו ירידות של כ-5% באג"ח כנפיים (מניית החברה השלימה צניחה של יותר מ-40% מאז תחילת השנה והיא נסחרת כיום בשווי של כ-100 מיליון שקל בלבד). אג"ח כנפיים, בהיקף של כ-200 מיליון שקל, נסחרות כעת בתשואה גבוהה של עד 10%, וללא עלייה במחירן עלול הדבר להקשות על מחזור חובות החברה בעתיד.

בחודש שעבר הוענק לחוב הקיים של כנפיים דירוג A מינוס על ידי S&P מעלות, לו נלוותה תחזית שלילית, המלמדת על אפשרות להפחתת הדירוג בעתיד "במידה שתחול הרעה ברמת הנזילות של החברה ונעריך אותה כ'חלשה'". ביטול ההשקעה של פימי באל-על תדרוש מהחברה האם לחפש בשנה הקרובים פתרונות פיננסיים אחרים כדי למנוע אפשרות של הורדת הדירוג.