התחרות עם BT על זכויות הפרמיירליג שוחקת את רווחי BSkyB

ענקית שידורי הלוויין של רופרט מרדוק רשמה רווח של 285 מיליון ליש"ט ברבעון שהסתיים בספטמבר, ירידה של 8%; מה הסיבות לכך?

העלייה המאסיבית במחירי זכויות השידור של הפרמיירליג, ביחד עם תחרות גוברת מצד BT (בריטיש טלקום), השחקן החדש בשוק שידורי הספורט בבריטניה - הובילה לשחיקה ברווחים ועליית הוצאות השיווק של BSkyB, מפעילת הלוויין שבבעלותו של רופרט מרדוק.

ענקית התקשורת, שנהנית מ-10.45 מיליון בתי אב בבריטניה שמחוברים לשירותי הטלוויזיה והאינטרנט שלה, פרסמה את התוצאות הכלכליות לרבעון שהסתיים בספטמבר 2013, מהם התברר כי הרווח הנקי צנח ב-8% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, אל סך של 285 מיליון ליש"ט. זאת על-אף עלייה בהכנסות בשיעור של 7% (אלו הסתכמו ב-1.84 מיליארד ליש"ט).

בדוחות, אישרה BSkyB כי החל מהעונה הנוכחית (2013/14) היא תשלם על זכויות השידור של הפרמיירליג 760 מיליון ליש"ט, שיבטיחו לה שידור של 116 משחקים מהליגה העליונה באנגליה. זאת לעומת 540 מיליון ליש"ט לעונה ששילמה תחת הסכם השידורים הקודם.

כזכור, BT, המפעילה את BT VISION - שירותי טלוויזיה בכבלים ובטכנולוגיית IPTV, נכנסה החל מהעונה בפעם הראשונה לשוק שידורי הספורט. היא הקימה ערוצי ספורט ייעודיים, שנקלטים גם באמצעות הכבלים שלה וגם באמצעות פלטפורמות שידורים אחרות בבריטניה, ועלו לאוויר באוגוסט. היא רכשה עבורם שורה ארוכה של זכויות שידור יוקרתיות, כשהעסקה הבולטת מכולן: 46 משחקים בעונה מהפרמיירליג, עליהן היא תשלם 246 מיליון ליש"ט לשנה בהסכם שיסתיים בתום 2015/16.

ב-BSkyB, שלראשונה חולקים את זכויות השידור עם מפעילת טלוויזיה (ולא עם ערוצים בודדים, כפי שהיה בעבר עם ESPN ו-Setanta Sports), נלחצו מהמהלך ומהנגיסה האפשרית בעסקים שלהם. לכן, במפעילת הלוויין העלו משמעותית את ההשקעה: עלות הפקת התוכניות עלתה ב-6% אל סך של 622 מיליון ליש"ט, "בין היתר בשל עליית מדרגה בשידורי הפרמיירליג", לטענתם. גם הוצאות הפרסום גדלו - לסך של 102 מיליון ליש"ט ברבעון שהסתיים בספטמבר (עלייה של 7% לעומת אשתקד).

יש לציין שלפחות בינתיים, BT ממשיכה להציק ל-BSkyB, אבל לא בהיקפים שיאיימו באופן מהותי על האימפריה הוותיקה של מרדוק: לשירותי BT VISION, שכוללים גם אינטרנט מהיר וטלפוניה בחלק מהחבילות - יש כמיליון בתי אב מנויים בלבד ברחבי בריטניה. ובינתיים, ב-BSkyB חשפו כי הוסיפו במהלך הרבעון, כ-37 אלף לקוחות חדשים הצטרפו לשירותי הטלוויזיה שלהם, לעומת 20 אלף לקוחות חדשים ברבעון הקודם.