בן-דב: לאומי סחט אותי וגרם לי נזק של מאות מיליוני שקלים

בבקשת רשות להתגונן לתביעת לאומי נגדו בסך 88 מיליון שקל בשל ערבותו לטאו, טוען בן-דב כי שורה ארוכה של פגמים מביאה לכך שאין לממש את הערבויות ■ "לאומי פעל כלפיי בסחטנות כדי שבעלי האג"ח של טאו יוותרו על תביעות נגדו"

‎‎איש העסקים אילן בן-דב הגיש היום (א') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב תגובה לתביעת בנק לאומי נגדו, שבה הוא מאשים את הבנק בשורה של מעשי מירמה, הפרת הסכמים ואף ניסיון סחיטה.

בבקשת רשות להתגונן לתביעת לאומי נגדו על סך של 88 מיליון שקל, בשל ערבותו לחובות החברה הציבורית טאו תשואות (בפירוק), טוען בן-דב כי בשל שורה ארוכה של פגמים בהתנהלות הבנק, אין לממש את הערבויות לטאו שעליהן חתם.

‏באמצעות עורכי הדין רון ברקמן, דוד זילברבוים ואלעד חן ממשרד ברקמן-וקסלר-בלום ושות', טוען בן-דב כי בשל חששו של הבנק מתביעות בעלי האג"ח של טאו - שטענו כי בהסדר החוב שנחתם ב-2009 גרם הבנק לחברה נזקים של מאות מיליוני שקלים - ניסה הבנק להפעיל אמצעי סחיטה כלפי בן-דב, כדי שישיג הסדר עם בעלי האג"ח, ובו פטור מתביעות שלהם כלפי הבנק.

לדברי בן-דב, הבנק סירב במשך תקופה ארוכה לממש ניירות ערך נזילים שעמדו לרשותו כבטוחות בחשבון, למרות שהחברה הכריזה על עצמה כחדלת פירעון, ולמרות שהבנק ידע כי ערך הבטוחות עלול לרדת, במקביל לתפיחת החוב בשל ריביות ועמלות.

לדבריו, הבנק סירב לממש את הבטוחות למרות בקשותיו החוזרות ונשנות, במטרה לנסות ולאלצו - כמי שערב לחשבונות החברה - להשיג הסדר ופטור מתביעות בעלי האג"ח כלפי הבנק.

"הונאה של פקידי הבנק"

‏‎‎לפי בן-דב, במסגרת מגעים להסדר שנוהלו בעבר בינו לבין לאומי, הסכים למעשה הבנק להעמיד את חובו בגין ערבויותיו על סך של 25 מיליון שקל בלבד. ואולם, לטענתו, משלא הצליח להגיע להסכם עם בעלי האג"ח, הגיש הבנק תביעה על סכום מופרך, כדי להלך עליו אימים.

‏נוסף על כך טוען בן-דב כי כאשר הוחתם על אחת מן הערבויות, הוא נפל קורבן למעשה הונאה של פקידי הבנק, שהעבירו לאותו חשבון שבו הועמדה הערבות נכסים שהיו אמורים לשמש כבטוחה לאותו חשבון בלבד, אך בה בעת החתימו פקידי הבנק את אנשי החברה על ניירות לא מתאימים, הסותרים את ההסכמות שבין הצדדים, ואף סותרים את החלטות החברה הציבורית ואת דיווחיה.

‏‏"ריבית ועמלות בסכומי-עתק"

בן-דב טוען כי במשך השנים השקיע בטאו סכומי-עתק בגובה של מאות מיליוני שקלים, ובמקביל העמיד הבנק לטאו קווי אשראי בגובה של מיליארדי שקלים. לדבריו, הבנק גבה על האשראי ריביות ועמלות בסכומי-עתק, ויתרת החוב של טאו לבנק נובעת כולה מאותן ריביות.

נוסף על כך מפנה בן-דב את בית המשפט לכך שהמנהל המיוחד של טאו, עו"ד יוסי שגב, העלה טענות בדבר התנהלות הבנק, שגרמה לחברה נזק בהיקף של מאות מיליוני שקלים. בהקשר זה טוען בן-דב כי אם יתבררו עובדות אלה כנכונות, ממילא אין חוב של טאו כלפי הבנק, וערבויותיו יפקעו.

ביולי השנה הגיש בנק לאומי את התביעה בסך 88 מיליון שקל נגד בן-דב, בגין ערבותו לחובות טאו שכיום נמצאת בפירוק. בין היתר טוען הבנק כי בן-דב מנסה לעשות הכול כדי שלא לפרוע את חובותיו, וכי הוא העלה "טענות מהגורן ומן היקב וביקש לחלוק על זכותו של הבנק לפרוע את הערבות".

בהמשך הטיל בנק לאומי צווי עיקול על נכסים של בן-דב בכפר שמריהו ובמקומות נוספים. ‏‏‎‎‏