נתניהו: איראן מנסה לחקות את סוריה - יש להמשיך הסנקציות

ראש הממשלה: "טהראן חייבת לפרק במלואה את תכנית הנשק הגרעיני" ■ בראיון ב-NBC אמר ראש הממשלה: חייבת להימצא דרך שלישית בסוריה, לא אסד, לא אל קאעדה, לא ג'יהאדיסטים, לא שלטון חסות איראני

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, חזר הערב (א') שוב על דרישת ישראל, שאיראן תפרק במלואה את יכולתה לייצר נשק גרעיני לפני החלטה לרופף את הסנקציות הבינלאומיות שמוטלות עליה.

בראיון בתכנית "פגוש את העיתונות", ברשת NBC, התבקש נתניהו להגיב על ידיעה ב"ניו יורק טיימס", בשבוע שעבר, שלפיה בוחן ממשל אובמה אפשרות לרופף את הסנקציות: לאפשר לטהראן גישה למיליארדי דולר בחשבונות קפואים, אם האיראנים יסכימו להגביל את תכניתם לפתח נשק גרעיני.

ראש הממשלה השיב: "אני חושב שצריך להוסיף ולקיים את הלחץ על איראן, אפילו להגדיל אותו, עד שהאיראנים יפסיקו את תכניתם הגרעינית, כלומר יפרקו אותה". הוא הזהיר מפני "כל פיתרון חלקי, שבסופו של דבר יביא להתמוססות הסנקציות". לדבריו, מדינות רבות ברחבי תבל "רק ממתינות לאות שהן יכולות להיפטר ממשטר הסנקציות".

נתניהו השווה את הלחץ הבינלאומי על סוריה ללחץ הבינלאומי על איראן: "נניח שסוריה היתה אומרת, 'אתם יודעים מה, אנו נפרק 20% מהנשקים הכימיים שלנו'... והיתה מצפה שהעולם יקל את הסנקציות עליה. איש לא היה קונה זאת. זה בדיוק מה שאיראן מנסה לעשות. האיראנים מנסים להגיע לעסקה חלקית, שלדעתם תוביל להתמוססות משטר הסנקציות ותותיר בידיהם את יכולותיהם הצבאיות הגרעיניות".

בהתייחסו לחשבונת הקפואים של איראן במדינות אחרות, אמר נתניהו, שחשבונות אלה הוקפאו בגלל שלוש סיבות: פעולות הטרור של איראן; פעולותיה התוקפניות, במיוחד במפרץ הפרסי; וסירובה המתמשך להפסיק להפסיק ייצור נשק להשמדה המונית.

"אם איראן תפסיק את פעילויותיה בכל שלושת התחומים, אני מניח שיהיה אפשר להפשיר את החשבונות", אמר רה"מ.

שר-האוצר של ארה"ב, ג'ק לו, אמר באותה תכנית, כי "עדיין מוקדם לדבר על הקלה בסנקציות נגד איראן".

"אני חושב שהסנקציות עשו את פעולתן וזו הסיבה לכך שהמו"מ (עם איראן) בז'נווה החל", אמר לו. "אך אנו חייבים לראות מה האיראנים אכן יעשו בפועל. אנו צריכים לראות שהם יבטלו את תכניתם הגרעינית. כאשר יגיע הזמן, כאשר יתרחשו דברים אלה, אני יכול לומר שכל שינוי (בסנקציות) יהיה פרופורציונלי".

"אנו צריכים לראות הוכחות מוחשיות (לביטול תכנית הגרעין)", אמר לו. "אנו לא ננקוט כל צעד בתחום הסנקציות עד שלא נראה באלו צעדים מדובר".

ראש הממשלה נשאל בראיון האם אינו מעדיף שבשאר אסד יוסיף למשול בסוריה, לנוכח העובדה שחלופה לשלטונו עלולה להיות אל קאעדה. הוא השיב: "לא. בהחלט לא. אינני חושב שאסד בכלל בשלטון. אני חושב שאיראן בשלטון, מפני שבעיקרו של דבר, סוריה נהפכה לאזור חסות של איראן. שכירי החרב של איראן, חיזבאללה, נלחמים למען אסד וצבאו".

נתניהו אמר שהוא מקווה שתימצא חלופה שלישית בסוריה: לא משטר אסד ולא משטר ג'יהאדיסטי, או שטח חסות איראני.