פסימיות בדולר האמריקאי

ד"ר פלוג תסמן ליצואנים את הדרך. האם תתמוך או תנטוש?

לכל אורך התקופה שבה לא היה בישראל נגיד(ה), נשאלה פעמים רבות השאלה אם בכלל נחוץ לנו מישהו כזה, במיוחד לאור העובדה שהכול התנהל באופן תקין, תחת הנהגתה של ממלאת המקום, אותה קרנית פלוג, שעכשיו תשב בכיסא הבכיר יותר. שאלה זו רחפה כעננה באוויר, וגרמה לאחד העיוותים הגדולים ביותר בתפיסת הציבור על התפקיד, והממלא אותו.

בעולם, זה כבר שנים שנגידי הבנקים המרכזיים ממלאים את התפקיד החשוב ביותר בקביעת המדיניות הכלכלית העולמית. הם עושים זאת בזירה המוניטארית, ועל ידי השפעתם הבלתי מרוסנת על שוקי ההון. מספיק להזכיר את החלטותיו של בן ברננקי, ראש הפדרל רזרב (הבנק המרכזי האמריקאי) בימי המשבר של 2008 והלאה, וזאת על ידי מעשי הרחבה הכמותית. מעשיו מאירים בקונטראסט בוהק את הכישלון המתמשך של הנשיא אובמה לקדם את הצד הפיסקאלי, לאור בעיותיו הפוליטיות מול הקונגרס.

ניתן למצוא דוגמא נוספת במריו דראגי, ראש הבנק המרכזי האירופי, אשר הציל בעזרת הלוואות בריבית נמוכה את המערכת הבנקאית האירופית (LTRO), ואשר הצליח בעזרת מילים כמו "נעשה כל הנדרש" להפסיק את הספקולציה בדבר קריסת גוש האירו. לבסוף אזכיר את הנגיד היפני החדש, קורודה, המוביל את אחד הניסיונות הפיננסיים הדרמטיים של הרחבה כמותית, ותמריץ מונטארי על מנת לייצר אינפלציה שאמורה להוציא את יפן מן התרדמת הכלכלית שהיא שרויה בה מאז סוף שנות השמונים.

גם באנגליה, באוסטרליה, בסין ועוד... ניתן לראות נגידים בעלי השפעה עצומה, אשר שינו, ועדיין משנים, את מסלול החיים של אזרחי מדינתם. סטנלי פישר היה מן הזן הזה. מעשיו בזמן משבר 2008, והתנהלותו מאז, היו הבסיס להגדרתו כ"מבוגר האחראי" של המשק שלנו. שרי האוצר באו והלכו, ולעיתים לא נהנו להיות בצילו, אך גיבוי ראש הממשלה תמיד נתן לו את היכולת למקסם את יכולותיו, וליישם את עקרונותיו.

למה היה חיוני כל כך לסיים את הפארסה הזו, ולמנות סוף סוף אדם לתפקיד? כי היא אמורה עכשיו לקבוע את מדיניות הטווח הארוך בסוגיות הבאות (וזו רק רשימה חלקית בלבד):

• איך להילחם בזירת המט"ח, על מנת להציל במקצת את המגזר המייצא.

• איך להבטיח שחשיפת הבנקים לבועת הנדל"ן (יותר מ-40% מן האשראי) לא יגרום לאסון פיננסי במידה וזו תתחיל להוציא אוויר.

• איך לייצר מדיניות ריבית מתאיה להאטה שאנו מתחילים להרגיש במשק, כאשר לוקחים בחשבון את שני העניינים שהזכרתי לעיל.

וכל זה כאשר הנגידה החדשה בהחלט איננה "כוכב בינלאומי", כפי שרצו ראש המשלה ושר האוצר. לפניכם גרף חודשי של הדולר-שקל, על מנת לתת מבט קצת יותר מוחשי לבעיה האקוטית בזירת המט"ח:

משה שלום דולר
 משה שלום דולר

]]]

הפסיכולוגיה בשוק, לגבי הנכס הזה, לא יכולה להיות פסימית יותר. למרות זאת, כאשר רואים את התמונה ממבט הציפור הטכנית, הירידה משער סביב 5 שקל לדולר (2002) הגיעה לתחתית לפני זמן רב למדי (2008). אז נקבע שער נמוך סביב 3.2.

עמידתו האיתנה של סטנלי פישר הצליחה לייצר אז את התגובה החריפה לכיוון 4.3, ומאז הדולר מדשדש במבנה ענק של משולש די סימטרי. הוא נמצא עכשיו במבחן שבירת הגבול התחתון של אותו משולש, ועל הנגידה החדשה להוכיח את כוחה כאן, ומהר.

במידה והגבול התחתון ישבר, רמות המחיר סביב 3.35 ו-3.2 יסומנו כיעדים ברורים, ומהירים, ויש סכנה מוחשית שתיווצר מגמה יורדת שתצליח לשבור את התחתית של 3.2. במידה והנגידה החדשה תצליח במלאכה, ותרחיק את הדולר מנקודת ההכרעה שבו הוא נמצא כרגע, אזור הגבול העליון של המשולש יהיה האזור שישאפו אליו אותם המשקיעים, דהיינו סביבות ה 4.0.

פלוג הגיעה ממש בזמן על מנת לסמן את עתידו של הדולר שלנו, ועל ידי כך לעזור, או לנטוש, את המגזר המייצא.

לדעתי, עודד שחר, הפרשן הכלכלי של הערוץ הראשון, קלע יפה בתיאור מהות הממשק בין ראש הממשלה, ושר האוצר, בעניין מינוי הנגיד: "הכול אישי". אך, עכשיו, כאשר אנו רואים את סיומו של אותו תהליך פתלתל, אנו יכולים להניח שנלקח, ברגע האחרון, גם שיקול אסטרטגי. הבה נניח, לרגע, שהנגיד היה נמנה על נאמניו של צד אחד בלבד. או אז, אותן החלטות קשות שהוא היה צריך לקחת היו תואמות את דעת פטרונו, ולעיתים מייצרות קונפליקט אדיר בין שני האישים.

זמן רב כל צד עמד על שלו, בדיוק כדי להשיג מטרה זו, אבל הביקורת, והסרקזם התקשורתי, יצרו את הצורך להגיע לפשרה, ולדעתי הצנועה, לפשרה הטובה ביותר: מינוי מקצועי בעיקרו, עצמאי מפטרונות ברורה, ואשר הוכח כבר כסביר על ידי התנהלותה של קרנית פלוג בימי תפקודה כממלאת מקום.

השנים הקרובות יהיו מלאות עניין ואירועים בכלכלה העולמית, ובמיוחד בעולם הפיננסי. הבה נקווה שלפנינו אשת ברזל, נבונה, באמת עצמאית, ובעלת יכולת תגובה מהירה, וגמישה, למצבי הקיצון שאני חושש שנחזה בהם בעתיד הלא כל כך רחוק. נחתום לפיכך בברכות לנגידה החדשה שלנו - ברוכה הבאה ד"ר פלוג, ובהצלחה!

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.