העיר טובה עם חולדאי

מה שנראה לכם מובן מאליו לא קרה מעצמו, הוא תוצר מאמצי עליון

לפני 5 שנים, ערב הבחירות הקודמות לראשות עיריית תל אביב-יפו, פרסמתי כאן מאמר תחת הכותרת "דברים בזכות חולדאי" שבו נימקתי את כוונתי להצביע עבור רון חולדאי. אני עשיתי את שלי, וחולדאי - לא אכזב. ולא רק אותי, אלא אפילו כאלו שהתנגדו לו אז ומודים היום כי הביא את העיר לשיאים חדשים.

ההישג העיקרי שזקפתי בזמנו לזכותו של חולדאי היה הבראת העירייה ובנייה מחדש של המנגנון העירוני שאותם קיבל במצב קשה מאוד, אם לא לומר על סף פשיטת רגל. כשמדברים היום על עיריית תל אביב-יפו כ"עירייה עשירה", איני יכול שלא להיזכר בימיו הראשונים של חולדאי בתפקיד בזמן שכיהנתי כשר אוצר, כשגילה את עומקו של ה"בור" בקופת העירייה. העירייה צברה גירעונות וחובות של מאות מיליוני שקלים בשנה אשר איימו על יכולתה לשלם משכורות לעובדיה, ושלא לדבר על היעדר יכולת השקעה בסיסית בתשתיות, בחינוך, ברווחה, בגינות, בפארקים ובכל מה שיוצר את איכות חיי התושבים.

מה שנראה היום לרבים מובן מאליו הוא תוצר של עבודה קשה ומאומצת אותה הוביל חולדאי. חיסול הגירעונות, הטמעת סטנדרטים ניהוליים מקצועיים בעירייה ויצירת המקורות שאפשרו להרחיב את השירותים העירוניים ולהגדיל פי 4 את ההשקעות לטובת התושבים - הם תהליכים שניתן לבצע ועוד בגוף ציבורי - רק עם חזון, יוזמה, אומץ לב ויכולת מנהיגותית מהסוג שכבר לא רואים במחוזותינו.

חולדאי מסמל בעיני מודל נכון לניהול של מערכת ציבורית - ניהול כלכלי ויעיל לצד שמירה על ערכים חברתיים. הוא מעולם לא חיפש פתרונות קלים הנהוגים היום במערכות הציבוריות כמו העלאת מסים, פיטורי עובדים או הפרטות. הוא התעקש להיכנס לעובי הקורה: לייעל את המערכת, להילחם על כל שקל שמגיע ועם זאת לייצר מערכת יחסי עבודה הוגנת שקלטה מאות עובדים להעסקה ישירה, דואגת לזכויותיהם ומעודדת אותם להצטיין ולתת שירות איכותי לתושבי העיר.

בפעם האחרונה שהגעתי למשרדו של חולדאי ראיתיו מתבונן בצג עם מספרים וצבעים. הוא הסביר לי בגאווה כי כך הוא יכול לעקוב אחר מספר השיחות הנכנסות למוקדי השירות העירוניים ושהצבעים נותנים לו התרעה על כל חריגה מזמני ההמתנה שנקבעו. אל יקל הדבר בעיניכם - כל מי שאי פעם ניהל מערכות ציבוריות יודע עד כמה קשה להגיע להסכמות עם העובדים על הטמעת מערכות מתקדמות המבקרות את איכות השירות שהם נותנים לנו. את המהפכה הזו שחולל חולדאי כולנו מרגישים היטב באיכות החיים שלנו שהשתפרה ומשתפרת בכל פרמטר אפשרי. חולדאי, כמו חולדאי, נגע בכל פינה בעיר ולא היסס לטפל בכל נושא, קטן כגדול, טיפול עמוק ושורשי תוך העדפה ברורה לתושבי העיר.

לא רק סיסמה

ניתוח פשוט של הכנסות והוצאות העירייה מעיד יותר מכל על סדרי העדיפויות שמוביל חולדאי לטובתנו - התושבים. כך ניתן לראות שהוצאותיה הישירות של העירייה (מעבר לתקציב הממשלתי) רק עבור חינוך, תרבות ורווחה גדולות יותר מסך כל הכנסות הארנונה שמשלמים משקי הבית עבור מגורים. המשמעות המעשית היא שהעירייה משקיעה בנו יותר ממה שאנחנו משלמים לה ומסיטה הכנסות אחרות לטובתנו. ועוד לא דיברנו על ההוצאות עבור ניקיון, גינון ושאר ההוצאות התפעוליות הנדרשות לתפקודה השוטף של העיר.

בחמש השנים האחרונות ראינו איך חולדאי לא שוקט על השמרים ואיך לאחר בניית היסודות הנכונים הוא ממשיך להגשים יעדים שנראו כבלתי מושגים בכל תחומי החיים. כך למשל, מערכת החינוך העירונית, שבה משקיעה העירייה בתלמיד יותר מבכל מקום אחר בארץ, מגיעה להישגים יוצאי דופן בעלייה בזכאות לבגרות ובהורדת הנשירה, כשהשיפור המשמעותי נרשם דווקא בבתי הספר בדרום העיר ויפו. בתי ספר חדשים ומאות כיתות גן הנבנים במקומות שפעם נעזבו, מלמדים על כך שיותר ויותר משפחות צעירות חוזרות לכאן ורואות בעיר כמקום שטוב לחיות בו.

אז לא פלא שמתנגדיו של חולדאי כבר לא בוחנים אותו על עניינים שבהם נהוג לבחון ראש עירייה בכל מקום אחר ומטילים עליו אחריות על בעיות לאומיות כואבות שיכולת ההשפעה שלו עליהם היא אפסית, כמו סוגיית הדיור ויוקר המחייה, התחבורה הציבורית או הגעתם של עשרות אלפי הזרים. אבל חולדאי לא משך את ידו גם מבעיות אלו ודואג לעשות כל שביכולתו למצוא פתרונות יצירתיים להקל על המצב, כמו הובלת נושא דיור בר ההשגה עבור המדינה כולה, מהפכת האופניים שהורידה אחוז ניכר מהרכב הפרטי מכבישי העיר והפניית משאבי עתק להקלה וסיוע לתושבי שכונות דרום העיר.

בבחירות הקרובות אני אמשיך לתת את קולי למי שיודע לנהל את העיר הזאת ולעשות אותה טובה יותר לכולם. כשחולדאי מדבר היום על חזון העירוניות העתידי שלו, ה"קיבוץ בעיר", שעוסק בהנגשת כל השירותים הדרושים לתושב בטווח של עד חצי שעה ממקום מגוריו - אני יודע שאין זו סיסמה אלא תוכנית עבודה שתמומש בעקביות ובנחישות ב-5 השנים הקרובות לטובת כולנו.

הכותב כיהן כשר אוצר לשעבר וראש עיריית ערד לשעבר