העותרים נגד יצוא הגז: פסק הדין מעוות את העתירה

לאחר שבג"ץ דחה אתמול את עתירתם, הוגשה הערב בצעד חריג ויוצא דופן לבג"ץ "הודעת הבהרה" בשם העותרים, בטענה כי השופטים לא הציגו נכונה את עתירתם ■ "סעיפים נוספים בהחלטת הממשלה בטלים משום שניתנו בחוסר סמכות"

אין שופטים בירושלים? העותרים נגד יצוא הגז הגישו הערב (ג') הודעת הבהרה לבג"ץ, שממנה עולה כי שופטי בית הדין הגבוה לצדק לא הציגו בצורה נכונה את עתירתם.

לאחר שעתירתם נדחתה אתמול (ב') ברוב של 5 שופטים נגד שניים, הוגשה הערב בצעד חריג ויוצא דופן לבג"ץ "הודעת הבהרה" בשמם של העותרים - חברי הכנסת שלי יחימוביץ', ראובן ריבלין משה גפני, המרכז האקדמי משפט ועסקים, הפורום הישראלי לאנרגיה והעמותה לכלכלה בת-קיימא.

החלטת בג"צ אתמול הייתה לאקונית, ונמסר בה על דחיית העתירה ועל כך שנימוקי הדחייה המפורטים יימסרו בהמשך, כמקובל.

ואולם, קצפם של העותרים יצא על-כך שבהחלטת בג"ץ נאמר כי "ההוראה העיקרית עליה מלינים העותרים היא זו שקבעה למעשה כי ניתן לייצא גז מעבר לכמות שנקבעה ואשר תידרש למשק הישראלי ב-29 השנים הקרובות".

משפט זה, טוענים יחימוביץ' וחבריה, מתייחס רק לסעיף הראשון בהחלטת הממשלה שהתקבלה ביוני, בעוד שהם טענו כי סעיפים נוספים בהחלטת הממשלה בטלים משום שניתנו בחוסר סמכות.

העתירה עסקה, כזכור, בהחלטת הממשלה להתיר יצוא גז בהיקף של עד 40% מרזרבות הגז שבידי ישראל. העותרים פנו לבג"ץ בטענה כי לממשלה לא הייתה סמכות חוקית להחליט בנושא כה מהותי - וכי היה עליה להעביר את ההכרעה בנושא יצוא הגז לכנסת.

ואולם, מרבית חברי ההרכב המורחב של 7 שופטי בג"ץ, בראשות הנשיא אשר גרוניס, לא קיבלו את דעת העותרים וכאמור דחו את העתירה.