מרקל מאשימה את ארה"ב: האזנתם במשך שנים לטלפון שלי

דובר הממשלה הגרמנית הודיע כי בידי הממשל מידע שלפיו ארה"ב האזינה לשיחות הטלפון של הקנצלרית אנגלה מרקל ■ בתגובה, שוחחה האחרונה עם הנשיא האמריקאי וביקשה הבהרות: "הדבר אינו מתקבל על הדעת" ■ הבית הלבן מכחיש

קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל שוחחה אתמול (ד') עם נשיא ארצות-הברית ברק אובמה, לאחר שלטענתה הסוכנות לביטחון לאומי (NSA) האזינה, כפי הנראה, לשיחות הטלפון שלה. דובר הממשלה הגרמנית צוטט אמש בכלי תקשורת שונים באמרו כי בידי ברלין מידע שלפיו הממשל האמריקאי צותת במשך שנים לשיחות של מרקל. בעקבות זאת, פרסם הממשל האמריקאי הכחשה לגבי ההאשמה.

סוכנויות הידיעות מדווחות כי מרקל נזפה באובמה במהלך שיחת הטלפון והביעה את מורת רוחה מהידיעות על הריגול האמריקאי אחר הטלפון הנייד שלה. על-פי הדיווחים, אמרה מרקל לאובמה כי אם הדבר יתברר כנכון, הוא "אינו מתקבל על הדעת לחלוטין".

"פנינו במהירות לשותפינו האמריקאים וביקשנו הבהרות מיידיות ומקיפות", מסר דובר הממשלה הגרמנית. "מרקל הבהירה לאובמה כי אם המידע שיש בידי גרמניה יוכח, זה יהיה בלתי קביל לחלוטין ויהווה הפרה חמורה של אמון".

זמן קצר לאחר מכן, פרסם ממשל אובמה הבהרה שלפיה הוא מכחיש את הדיווחים לגבי האפשרות שהסוכנות לביטחון לאומי (NSA) צותתה לטלפון הסלולרי של קאנצלרית גרמניה. דובר הבית הלבן ג'יי קרני אמר בתדרוך עיתונאים כי "אובמה הבטיח למרקל שהדבר לא קרה".

הדיווח הנוכחי בא כיומיים לאחר הפרסום ב"לה-מונד" הצרפתי, שלפיו ארצות-הברית יירטה כ-70 מיליון שיחות טלפון פרטיות של אזרחים צרפתים במשך כחודש. שגריר ארצות-הברית בפריז הוזמן לשיחת בירור במשרד החוץ, שבה נאלץ לספק הסברים לגבי הדיווחים שפורסמו, על פעילותה של הסוכנות לביטחון לאומי (NSA) האזינה לשיחות במשך כחודש.

על-פי הדיווח, המידע נחשף באמצעות מסמכים שהדליף חושף תוכנית המעקב האמריקאית, אדוארד סנואודן, השוהה ברוסיה - שם הוענק לו מקלט מדיני.

שר החוץ הצרפתי לורן פביוס גינה את פעילות המעקב האמריקאית אחר צרפת ואמר במהלך פגישה עם עמיתיו, שרי החוץ האירופים בלוקסמבורג, כי היא "בלתי מתקבלת על הדעת".