רשימת הגאונים: ישראל לא ברשימה, טורקיה במקום ה-14

ד"ר ג'ונתן וואי, חוקר ופסיכולוג מאוניברסיטת דיוק, הרכיב רשימה של מדינות בעלי המאגר הגדול ביותר של אנשים בעלי אינטיליגנציה גבוהה במיוחד ■ הרשימה מבוססת על מבחני הפיז"ה שנערכו בשנת 2009

באילו מדינות יש את מאגר המוחות המבריקים הגדול ביותר? רבים אומנם משבחים את ההון האנושי הקיים בישראל, אך באופן מפתיע, ישראל אינה נכללת ברשימת המדינות עם מספר האנשים האינטילגנטים הגבוה ביותר - כפי שעולה ממחקר חדש.

ד"ר ג'ונתן וואי, חוקר ופסיכולוג מאוניברסיטת דיוק, הרכיב רשימה של מדינות בעלי המאגר הגדול ביותר של אנשים בעלי אינטיליגנציה גבוהה במיוחד. המחקר מתבסס על מבחני פיז"ה (PISA), מבחנים הנערכים אחת ל-3 שנים על-ידי מנהל החינוך של הארגון לשיתוף-פעולה ולפיתוח כלכלי (OECD).

המבחנים נערכים כחלק ממחקר חינוכי ומשתתפים בהם תלמידים עד גיל 15, שנבחנים במספר תחומים כגון מתמטיקה, קריאה ומדעים. הרשימה מבוססת על המבחנים שנערכו ב-2009. ישראל החלה להשתתף במבחנים החל משנת 2003. מספר חוקרים מצאו כי מבחני הפיז"ה הם מדד טוב לבחינת האינטילגנציה הכללית.

את המקום הראשון ברשימה כבשה ארה"ב, עם יותר מ-5.6 מיליון אנשים בעלי אינטיליגנציה גבוהה, כך לפי הערכות המחקר. במקום השני ברשימה המכובדת, מככבת יפן, עם כ-5.1 מיליון מוחות מבריקים. במקום השלישי נמצאת דרום קוריאה ולאחריה גרמניה, שלפי הערכות קיימים בה יותר מ-2 מיליון בעלי אינטליגנציה גבוהה. טורקיה כבשה את המקום ה-14 ברשימה, עם כ-460 אלף "מוחות מבריקים", יותר משוויץ, הולנד ובלגיה.