מבחן דרכים: אאודי 3A סדאן - ספורטיבית ושופעת פרימיום

האאודי 3A סדאן החדשה ניחנה באחיזת כביש והתנהגות מופתיות ובכל סממן של נוחיות ■ הגרסה היקרה אמנם תעלה חיוורון של בהלה אפילו בקרב מנכ"לים עם משכורות שמנות, אבל הגרסה הצנועה יותר כבר מתומחרת בצורה הגיונית

ומפקט-פרימיום-סדאן-ספורט-לימוזינה - זה, לא פחות ולא יותר, מלוא שמה ותואריה של האאודי 3A סדאן החדשה. גם קומפקט, גם פרימיום, גם סדאן וכו' וכו' וכו'. אין על-כן מנוס מלתפוס אותה במילה, ולבדוק, אחת לאחת, את כל ההבטחות הטמונות בשלל שמותיה. לא נלך דווקא בסדר המנוי לעיל, אלא נתחיל מן הקלות והנהירות, ואחר כך נגיע אל הסבוכות יותר.

קומפקט? - לא לגמרי. האאודי 3A סדאן החדשה גדולה כמעט כמו האאודי 4A הראשונה. וההיא, ככל הזכור, לא בדיוק הוגדרה כ"קומפקטית". אך מותר להפגין מעט סלחנות. זו הרי דרכו של העולם המוטורי בשנים האחרונות; הוא צומח. משנה לשנה הולכות המכוניות ותופחות. אך מכיוון שגם כל שאר פלחי המכוניות - מיני וסופר-מיני ומשפחתיות ומנהלים וכל השאר - הלכו וצמחו, ראוי להניח גם לאאודי הזאת ליהנות מן הצמיחה, ולסמן "וי" של אישור ליד "קומפקט".

סדאן? - אין ספק. מדובר בסדאן. כלומר - מכונית בעלת בגז' אוטונומי. דהיינו, לא האצ'בק קצוצת זנב, אלא אוטו כדרך שמויש'לה הקטן מצייר אוטו: קופסת מנוע, קופסת נוסעים, קופסת מטען. לאאודי בעצם לא הייתה ברירה אלא להוסיף מוצר שכזה לתפריט המעדנים שלה. כמעט לכולם כבר יש סדאן צנועת ממדים (הכול יחסי) שתבקש לפנות לקהל שאינו יכול או אינו רוצה מכונית בגודל 4A, אבל מוכן להוסיף כמה גרושים (הכול יחסי) כדי לקבל מוצר גבה-מעמד ואיכות. לכן סדאן, ולכן גם כאן אפשר להוסיף "וי" ברור וצלול.

לימוזין? - מה פתאום לימוזין? משום מה מתעקשים באאודי, גם בכתב וגם בעל-פה, להצמיד ל-3A סדאן את התואר לימוזינה. לא ברור למה. זו הרי בכלל מילה משונה. לידתה בשנים רחוקות ודי דוחות, שבהן ישבו הנוסעים המכובדים בתא נפרד משלהם, והנהג המסכן רבץ בחוץ, מתחת לכיפת השמים וספג את מלוא איתני הטבע על ראשו. אחריתה - בספינות כביש מגוחכות וגמלוניות, המסיעות נשיאים ושועים ונוכלים אחרים, למען יבלטו בין פשוטי העם. תוארה נגזר - כך יש אומרים - משמות מלבושים משונים של נהגים בחבל לימוזין הצרפתי. מה לכל אלה ולמכונית סדאן שפויית ממדים, האמורה לענג גם את הנהג, ולא להתעלל בו?

לכן - לא! חוששני שהתואר המפוקפק "לימוזינה" הוצמד ל-3A סדאן על לא עוול בכפה. הוא לא מחמיא לה, ובגלל מידת היוהרה הלא מבוטלת שטמונה בו, הוא גם כמעט מזיק לה. היא טובה דיה כדי שלא להיזקק לתארים משונים שכאלה.

פרימיום? - בהחלט פרימיום. ועוד איך פרימיום. הפרימיומיות ממש שופעת ממנה כאשד. בוקעת מכל בורג. מכל פיסת לוח מחוונים, ומכל סמ"ר של ריפוד הכורסאות. וכמובן גם מכל הידור של נוחיות, ומכל שכלול של נהיגה ובטיחות. החל בעיצוב החיצוני, שהצליח להעניק לה נוכחות עזה, גדולה מכפי שהיא באמת, נאה לעין וקורנת שריריות; דרך עיצוב הפנים - שהוא מופת של ארגונומיה נבונה, איתנה ובנויה לתלפיות; ועד ההיצע האינסופי של פינוקים, שכלולים ועזרי נהיגה ובטיחות.

אכן, הממדים הצנועים יחסית גובים מחיר מסוים באגף הפרימיום. שני מבוגרים ישבו בנוחיות מוחלטת במושבים האחוריים. מבוגר שלישי שיתעקש לשבת ביניהם, יחוש את כתפי שכניו על כתפיו, ובהחלט ייתכן שגם ברכיהם ייפגשו. זו, ייאמר במפורש, מכונית פרימיום לארבעה נוסעים בגירים, ומכונית עם קצת פחות פרימיום עבור חמישה מבוגרים.

אבל מי שידו משגת לרכוש לעצמו 3A סדאן שכזאת, בוודאי ימצא בכיסיו עוד קצת ממון כדי לרכוש גם עוד 1A קטנה, עבור הנוסע החמישי. וכך ייסעו כל החמישה בנוחיות מרבית.

אז פרימיום? - כן. עם "וי" גדול.

ספורט? - הו, כן. אבל רק למי שרוצה. לא חובה. אפשר גם להישאר מיושב ושפוי, והמכונית לא תמחה ולא תעניש. בעצם, את המשפט דלעיל ראוי לקרוא לאור העובדה שאת מרב נסיעת ההיכרות ביליתי עם הדגם הדשן ביותר (עד להודעה חדשה): 3A סדאן 1.8 ליטר מוגדשת, קוואטרו (כלומר 4X4), גיר אוטומטי כפול מצמדים בן 7 הילוכים, 180 כוחות סוס ו-25 קג"מ במלוא התחום שבין 1,250 ל-5,000 סל"ד.

המספרים הסתומים הללו מבשרים על אספקה לא נדלית של כוח זמין ושל חדווה מוטורית. ובזכות מערכת הקוואטרו, המתלים המוכשרים, המשקל הנמוך, ההגה הידידותי והצמיגים המשובחים - ניחנה המכונית גם באחיזת הכביש והתנהגות מופתיות, מענגות, מהירות, ו... כדאי שאחדל מן המחמאות השמנוניות והחנפניות. אבל, מה לעשות, כולן אמת.

הפתעה בגרסה הצנועה

למרבה התוגה, מחירה של מכונית שכזאת יעלה חיוורון של בהלה על קלסתרי רוב האוכלוסייה, ואפילו עפעוף מבוהל בעיניהם של דירקטורים מכובדים עם משכורת מופקעת לחלוטין.

ההפתעה האמיתית הסתתרה בגרסה הצנועה יותר: ה-3A סדאן 1.4 ליטרים. גם היא טורבו כמובן, 140 כוחות סוס, וגם - נא לשים לב - 25 קג"מ. בדיוק כמו ה-1.8 דלעיל. ההבדל, הלא מכריע, מצוי ברצועת הכוח, שב-1.4 קצת צרה יותר, ומשתרעת "רק" על מלוא התחום שבין 1,500 ל-3,500 סל"ד. המנוע הזה פשוט נפלא. נטול לחלוטין רגשי נחיתות מול ה-1.8.

ושפעת המומנט שהוא מייצר, עושה את הנהיגה לנעימה ומהנה. עם הנעה קדמית בלבד ובעזרת אותה תיבת הילוכים כפולת מצמדים, הפגינה ה-1.4 אחיזה, נוחיות והתנהגות מרשימות ביותר. גם במהירויות שמעל 200 קמ"ש, גם בכבישים דלים ומפותלים, וגם על כבישים (בהונגריה) שחלקם אינו אלא אוסף מרשים של מהמורות, טלאים, תלוליות וחריצים. ולכן, ללא היסוס ועם חיוך רחב, מותר לציין "וי" גדול גם ליד התואר "ספורטיבית".

אז מה היה לנו? "קומפקט-סדאן-ספורט", לא "לימוזינה", אבל בהחלט "פרימיום".

ולא נותר אלא לסיים בסיסמה הוותיקה והמוכרת: "אבל המחיר, המחיר..."

הכותב היה אורח חברת אאודי בהונגריה

אאודי
 אאודי

חלק מהמתחרות

וולבו S60

בטווח המחירים של ה-A3 סדאן אפשר למצוא את גרסת הבסיס של וולבו S60. זו מכונית אופנתית, עם מרחב פנים שימושי ואבזור תקני נדיב. המנוע הוא 1.6 ליטר טורבו בהספק 180 כ"ס והוא מאיץ את המכונית מאפס ל-100 קמ"ש ב-9.5 שניות.

מרצדס CLA

המרצדס CLA מכוונת לאותה נישה של האאודי: מכונית ארבע דלתות על בסיס מכונית פרימיום קומפקטית (A קלאס). ב-200 אלף שקל מקבלים מנוע 1.6 ליטר מוגדש עם 122 כ"ס, תיבה כפולת מצמדים ואפס ל-100 קמ"ש ב-9.3 שניות.

לקסוס CT200

במחיר שמתחיל ב-170 אלף שקל מציעה ה-CT200 ההיברידית כרטיס כניסה למותג לקסוס. זוהי מכונית מרווחת ומתוחכמת, עם הנעה היברידית כמו בפריוס וצריכת דלק חסכונית מאוד. צילומי ריגול של גרסת סדאן עתידית צצים כבר ברשת.