JP מורגן ישלם 5.1 מיליארד דולר ליישוב תביעות משכנתאות

לפני כשבוע דווח כי ג'יי.פי מורגן צ'ייס הגיע להסכם עקרוני עם משרד המשפטים האמריקאי ורשויות פדרליות נוספות על תשלום של 13 מיליארד דולר להסדרת החקירות של משכנתאות רעות

בנק ג'יי.פי מורגן צ'ייס ישלם פיצוי של כ-5.1 מיליארד דולר ליישוב תביעות כי הבנק וחברות בנות שלו גרמו נזקים גדולים ל-Fannie Mae ו-Freddie Mac בעת ששיווקו להם משכנתאות ירודות ביותר בימי הבום הגדול בשוק הדיור בארה"ב, בעיקר בשנים 2005-2007. כך דווח בסוף השבוע בארה"ב.

ההסדר הזה הוא חלק מההסכם אליו הגיע הבנק ועליו דווח בשבוע שעבר. לפני כשבוע דווח כי ג'יי.פי מורגן צ'ייס הגיע להסכם עקרוני עם משרד המשפטים האמריקאי ורשויות פדרליות נוספות על תשלום של 13 מיליארד דולר להסדרת החקירות של משכנתאות רעות שהבנק מכר למשקיעים לפני המשבר הפיננסי.

העסקה הראשונית, שהיא הגדולה ביותר בין הממשל לחברה יחידה בתולדות ארה"ב, אינה פוטרת את הבנק מאחריות פלילית לכמה מהמשכנתאות שהוא ארז ושיווק כאג"ח למשקיעים. זו הייתה נקודת המחלוקת העיקרית בדיונים בין שני צדדים, אך הממשל סירב להתפשר בנושא הזה של חברות פלילית, ולפי המקור הבנק חש שאין לו ברירה אלא להיענות לדרישת הממשל. עד לאחרונה, ג'יי.פי מורגן היה מוכן לשלם לכל היותר סכום קרוב ל-11 מיליארד דולר.

החקירה הפלילית המתמשכת נגד הבנק מדגישה עד כמה מצבו של המנכ"ל הכל-יכול ג'יימי דיימון הוא עדין, מפני שהוא לא התגבר עדיין על סבך של נושאי רגולציה שהבנק הסתבך בהם. הבנק הגדול בארה"ב אמנם התחמק מהגרוע ביותר במשבר הפיננסי, אך כעת הוא ניצב בפני יותר מתריסר חקירות נגדו בעולם, במגוון רחב של חשדות - ממתן שוחד לפקידים בסין עד לתפקידו במניפולציה של הריבית הבין-בנקאית בלונדון, הליבור.