צרות דומות בשבדיה: מחסור בדירות וחשש מבועת משכנתאות

בועת הדיור בשבדיה התפתחה במשך מספר עשורים, כאשר קצב בניית הבתים היה נמוך יותר מקצב גידול האוכלוסיה ■ שר השיכון השבדי: "בנינו חצי מכמות הדירות שמדינות אחרות בנו ב-20 השנים האחרונות"

שבדיה, אחת המדינות עם רמת החיים הגבוהה בעולם, סובלת מבעיה דומה מאוד לזו הקיימת בישראל - מחסור חמור בדירות, שדוחף את מחירי הדיור כלפי מעלה ומאיים על אחת הכלכלות היציבות באירופה.

בועת הדיור בשבדיה התפתחה במשך מספר עשורים, כאשר קצב בניית הבתים היה נמוך יותר מקצב גידול האוכלוסיה. בדומה לישראל, בעיה זו גרמה לעלייה חדה ומתמשכת במחירי הדיור, לשיבושים בשוק העבודה והעלתה חשש לבועת משכנתאות.

"בנינו חצי מכמות הדירות שמדינות אחרות בנו ב-20 השנים האחרונות וזה אומר שיש לנו בעייה ארוכת טווח", אמר בראיון ל"רויטרס" סטאפן אטפל, שר האדמינסטרציה והשיכון של שבדיה. אטפל ציין בנוסף כי משבר הדיור גורם בין היתר גם לבעיות ביכולת גיוס העובדים בשוק העבודה ופוגע בתחרותיות החברות בטווח הארוך. "קיימות השלכות כלכליות גדולות על החברה", לדבריו.

בדומה לישראל, גם שבדיה סובלת מ"מחלת ביורקרטיה" בכל הנוגע לשוק הדיור. תקנות הממשל בענף הבנייה גורמות לכך שאישורי הבנייה מתקבלים במקרים רבים רק לאחר 10 שנים. זאת, בהשוואה לשנתיים בגרמניה למשל.

בעיית הדיור החמורה ביותר היא בעיר הבירה שטוקהולם ובאזורים הסובבים אותה. האוכלוסייה באזורים אלו נאמדת בכ-2 מיליון וצפויה לגדול ב-600 אלף עד 2030. לפי נתונים שפרסם הממשל, קיים מחסור של כ-110 אלף דירות והוא צפוי להתרחב בעתיד.

מאחר והאזור של שטוקהולם צפוי לייצר עד כ-50% מהתמ"ג השבדי עד 2030, חוקרים בשבדיה מעריכים כי אם בועת הדיור תמשיך להתנפח, הכלכלה השבדית תפסיד עד כ-2 מיליארד דולר בשנה.