המחוזי ידון בערעור על הדרישה לתשלום עלויות פינוי שדה דב

בעלי קרקעות בגוש הגדול בת"א נדרשו לשלם 20 מיליון שקל בגין עלויות פינוי שדה דב, במסגרת הסכם פשרה שנחתם בין מנהלי הגוש הגדול למדינה

בית המשפט המחוזי בתל-אביב קיבל את בקשת הערעור שהגישו בעלי קרקעות בגוש הגדול בתל-אביב על החלטת בית משפט השלום מחודש יולי האחרון לחייב אותם להשתתף בעלויות פינוי שדה דב בסך 20 מיליון שקל.

בית המשפט קבע, כי בקשת רשות הערעור, שהגישו עורכי הדין מרים דונין וירון מאיר ממשרד דונין ושות', תהפוך לערעור עצמו, ועליו ידון בית המשפט.

בעלי הקרקעות הגישו את הבקשה נגד מנהלי הגוש הגדול ומדינת ישראל, שהגיעו להסכם פשרה הכופה על בעלי הקרקעות להשתתף בעלויות פינוי שדה דב, למרות התנגדותם להסכם.

עורכי הדין דונין ומאיר, המייצגים מאות מבעלי הקרקעות, טענו בבקשת הערעור כי בית משפט השלום "נכנע" לדרישת המדינה להטיל על הבעלים הפרטיים חובה להשתתף בעלות פינוי השדה לטובת השבחה ופיתוח של הקרקעות, הנמצאות בבעלות משותפת עם המדינה. זאת, למרות מחאה מצד בעלי הקרקע, שכבר ויתרו על חלק נכבד מזכויות הבנייה העתידיות בקרקעותיהם בהסכם שנחתם עם המדינה בשנת 2007.

לטענת בעלי הקרקעות, בהסכם הם ויתרו על 50% מזכויות הבנייה העתידיות בשטח שבבעלותם לטובת המדינה, וזאת בתמורה להתחייבות המדינה לפנות את שדה דב תוך זמן סביר. בכך, לטענתם, היה ברור לשני הצדדים כי הם מילאו את חלקם בהשתתפות במימון כל הוצאה או עלות הכרוכה בפינוי השדה.

כמו כן, בעלי הקרקעות טוענים כי בהחלטת ממשלה נקבע מפורשות כי מקור מימון עלות פינוי השדה יהיה שיווק הקרקע המתפנה, ואיש לא העלה על דעתו כי יועלו דרישות נוספות מצד המדינה בעניין זה.

לפיכך, לטענתם, נדהמו הבעלים לגלות בחודש מארס האחרון כי המדינה דורשת מהם תשלום של 25 מיליון שקל נוספים כהשתתפות בהוצאות פינוי השדה, תוך שהיא מאיימת כי אם ישתתפו בעלויות, השדה לא יפונה במועד.

בהסדר פשרה שהושג בין מנהלי הגוש הגדול לבין משרד האוצר ורשות מקרקעי ישראל, לפיו הבעלים ישתתפו בעלויות הפינוי בסך 20 מיליון שקל, תמכו ארבעה ממנהלי הגוש הגדול - עורכי הדין משה ליפקה, רחל זכאי, גלית רוזובסקי ואלי מינקוביץ. המנהל החמישי, ד"ר מיכאל שפטלר, התנגד להסכם וטען כי אין מקום להשתתפות נוספת מצד בעלי הקרקע במימון העתקת השדה, לאחר הוויתור הנרחב של הבעלים על מחצית מזכויות הבנייה בתמורה לקידום פינוי השדה.

לטענת בעלי הקרקע, על מנהלי הגוש הגדול היה לשמור על זכויותיהם ולא להגיע להסכם פשרה המנוגד לרצונם. עוד הם טוענים כי בית משפט השלום לא הגן עליהם כשאישר את ההסכם, ועל כן הם דורשים מבית המשפט המחוזי לבטל את הסכם הפשרה שהושג בין מנהלי הגוש למדינה ולבחון מחדש את עצם השתתפותם בעלויות פינוי שדה דב.