שווה ללכלך את הפרקט בשביל כמה מיליוני דולר

לקראת העונה החדשה, ב-NBA החליטו למסחר גם את האזורים שליד ספסלי הקבוצות ואישרו לקבוצות למכור שטחי פרסום; פרסום על החולצה? בינתיים לא

אחד החידושים המסחריים המעניינים שמביאה איתה עונת 2013/14 של ה-NBA, שיוצאת הלילה לדרך (בין שלישי לרביעי), יהיה אפשרות שתינתן ל-30 קבוצות הליגה, בפעם הראשונה, למכור שטחי פרסום בסמוך לפרקט. מדובר על המרווח הקיים בין ספסלי שתי הקבוצות לבין קו החוץ הרוחבי, שעד היום נכתבו עליו שמות הקבוצות, אתר האינטרנט שלהן או חשבונות הטוויטר. בתוך שטחי הפרקט עצמו, ניתן עד היום לפרסם רק את החברה שמעניקה חסות שמית לאולם (אם יש כזאת).

מכירת השטחים החדשים הללו התאפשרה החל מחודש יוני האחרון, לאחר שאדם סילבר, סגן הקומישינר ב-NBA (ומי שיחליף את דייויד סטרן, שיפרוש בפברואר הקרוב אחרי 30 שנה בתפקיד), אישר את המהלך. ב-NBA האמינו כי מדובר על אפיק פרסומי שמסוגל להוסיף 100 מיליון דולר בשנה לתזרים ההכנסות של הקבוצות, סכום שייכלל במסגרת ההסכם הקיבוצי, ולכן אמור להגדיל גם את המשכורות של השחקנים.

למרות האופטימיות, בינתיים קצב המכירה מדשדש. מלבד אינדיאנה פייסרס וטורונטו ראפטורס, שמכרו את השטחים הנ"ל לשני גופים פיננסיים - יתר קבוצות הליגה, על-פי כתב ESPN דארן רובל, טרם הצליחו למצוא מפרסם מתאים. ברוקלין נטס, הקבוצה של המיליארדר מיכאיל פרוחורוב, פרסמה בימים האחרונים מודעה שכותרתה: "תהיו חלק מהספסל שלנו, הצטרפו למסע שלנו אל עבר האליפות". המודעה קוראת לחברות לרכוש את השטחים האלו, ואף רומזת לגבי המחיר המבוקש: "משכורת של 'רוקי' מתחילה ב-2 מיליון דולר".

יש לציין כי בשנים האחרונות שקלו ב-NBA לאפשר לקבוצות למכור פרסום על חולצות המשחק הרשמיות שלהם, כמקובל בכדורסל האירופי, אך הרעיון בינתיים נגנז. אף אחת מהליגות המקצועניות הבכירות האחרות בארה"ב (MLB, NFL ו-NHL) לא מאפשרת פרסום על קדמת חולצות המשחק, אפיק שבינתיים חדר אך ורק לליגת הכדורגל (ה-MLS).

ייתכן כי אחת הסיבות לביקוש הנמוך יחסית לאפיק הפרסומי החדש על הפרקט ב-NBA, היא כמות די גדולה של מגבלות על זהות המפרסמים. לפי דרישת ה-NBA, המפרסמים לא יכולים להיות חברות טבק, אלכוהול, וגם לא חברות שמתחרות עם ספונסר ההלבשה הרשמי של הליגה (אדידס), או החברה שמייצרת את הכדור הרשמי של הליגה (ספולדינג). כמו כן, ישנן מגבלות גודל על שטח הפרסום הזה, והוא יתאפשר לפחות בשנה הקרובה רק עבור משחקים שישודרו בתחנות הטלוויזיה המקומיות.

בתוך כך, ה-NBA חתמה על הסכם חסות עם סמסונג לשלוש שנים, בתמורה ל-100 מיליון דולר. במסגרת ההסכם, סמסונג תספק ל-NBA את כל ציוד האלקטרוניקה - ממסכים ועד טאבלטים וטלפונים חכמים.