ככה מתקדמים: פיפ"א מחקה את שיטת השיווק של מנצ'סטר יונייטד

התאחדות הכדורגל העולמי תבצע רפורמה במתודת מכירת הספונסרשיפ למונדיאלים, במהלך שאמור להגדיל את הכנסותיה ב-30%

פיפ"א הודיעה כי תשנה את שיטת מכירת הספונסרשיפ שלה למונדיאלים, החל מהטורניר שייערך ב-2018 ברוסיה, במהלך שלהערכת התאחדות הכדורגל העולמי - יגדיל את הכנסותיה ממפרסמים בכ-30%.

ההכנסות השנתיות של פיפ"א עומדות על קרוב ל-1.2 מיליארד דולר, מרבית מהסכום מיוחס לפעילות הקשורה למונדיאלים. כ-25% מתוך סכום זה (כ-300 מיליון דולר) מגיע מנותני חסות שונים, ומפעילות מסחרית.

כיום, מוכרת פיפ"א חסויות למונדיאל בשלוש קטגוריות שונות: 1. "שותפות פיפ"א" - חברות שמשלמות את הסכומים הגבוהים ביותר וזוכות לחשיפה גלובלית (כוללת כעת את ויזה, סוני, אמירייטס, יונדאי-קיה, קוקה-קולה ואדידס); 2. "ספונסרים של המונדיאל" (כולל בין היתר חברות כגון מקדונלד'ס, ג'ונסון אנד ג'ונסון, קונטיננטל, קסטרול ובאדווייזר); 3. "ספונסרים מקומיים" - כולל שש חברות מקומיות מהמדינה שמארחת את הגביע העולמי.

בפיפ"א מתכוונים לבצע רפורמה מוחלטת לקטגוריה השלישית: החל מ-2018, יימכרו חסויות למונדיאל במתכונת של "ספונסרים אזוריים", כשלא פחות מ-20 חברות יוכלו להיות ספונסריות של המונדיאל, אבל הן לא יהיו מוגבלות למדינה המארחת בלבד - ויוכלו להגיע חברות היושבות בכל טריטוריה ברחבי העולם.

על-פי סוכנות הידיעות "בלומברג", השינוי הזה, שמחקה באופן מדויק את המתודה שבאמצעותה גייסה אלופת אנגליה מנצ'סטר יונייטד כ-30 ספונסרים מרחבי העולם בשיטת שיווק חדשנית ומהוללת - יבוא לידי ביטוי בביטול בלעדיות על תחומו של המפרסם בתעשייה שלו. לדוגמא, תוכל פיפ"א למכור ספונסרשיפ של המונדיאל לכמה וכמה חברות משקאות אנרגיה - כאשר ה"בלעדיות" תישאר אך ורק לאיזור היבשתי (היבשות יחולקו לחמש: צפון אמריקה, דרום אמריקה, אירופה, המזרח התיכון ואפריקה, ואסיה).

באותה השיטה, שגם בברצלונה החלו לנסות ליישם, הצליחה מנצ'סטר יונייטד לחתום, לדוגמה, על למעלה מ-12 הסכמים עם גופים פיננסיים ובנקים על מיתוג כרטיסי האשראי המקומיים עם צבעי המועדון והלוגו שלו.