שלמה מעוז: "התרעתי שתהיה ירידה מהארץ ועכשיו זה קורה"

הכלכלן שלמה מעוז עצבני מאוד, אבל דווקא מתוך ים הטענות על המדיניות הכלכלית והתנהגות הצרכנים, עולה תמונה אופטימית יחסית ■ ראיון עם הכלכלן הכי פחות פורמלי במשק, שמחלק גם המלצות לתיק השקעות

הכלכלן שלמה מעוז, יו"ר קבוצת "הון ליין", עצבני. הוא עצבני על הממשלה שלא מטפלת במצוקת הדיור; עצבני על בנק ישראל שלא פועל מספיק באגרסיביות לעצור את הידרדרות הדולר ולהאיץ את הצמיחה; הוא עצבני (עדיין) על "האליטה האשכנזית"; ויותר מכל, הוא עצבני על אותם ישראלים - צרכנים נבונים, אנשי מעמד הביניים ששטפו את הרחובות בקיץ 2011 - שמתחשבנים על כל גביע קוטג' ומשווים מחירי טיסות לפני הנופש, אך אדישים כשזה נוגע לכסף הגדול - הפנסיה והמשכנתא. "הייתי רוצה לראות יותר נשים וצעירים שמגיעים אלינו לקבל ייעוץ פיננסי", הוא מסביר.

- ממה הם נרתעים?

"אנשים לא אוהבים להתעסק עם זה. יותר קל לעשות השוואה בין ג'ינסים או טיסה לחו"ל. העניין הוא שהסכומים פה כל כך גדולים, שמפליא אותי שאנשים לא עושים מאמץ".

"תשקיע בעצמך" היא הסיסמה של "הון ליין", שסוגר שנה לפעילותו. מטרת המיזם היא לרכז תחת קורת גג אחד את כל הייעוץ הפיננסי השזור אחד בשני: משכנתאות, פנסיה ותיקי השקעות. או כפי שמגדירים זאת באתר החברה: "המשכנתא שלך משפיעה על הפנסיה שלך, המשפיעה על תיק ההשקעות שלך".

- כמה לקוחות יש לכם אחרי שנה של פעילות?

"10,000 איש פנו אלינו בשנה האחרונה. הפרופיל הממוצע של הלקוחות מאוד מעניין. חשבנו שהם יהיו אנשים בני 35-40, אבל 95% מהם מעל גיל 40. שיעור גבוה מאוד מבין הלקוחות הם גברים. אנחנו רוצים להכניס למעגל יותר נשים ולפנות יותר לצעירים".

- אז איך באמת מגיעים לאותם צעירים שמגלים אדישות לעניין?

"נעשה קמפיין שיכוון לנשים ולצעירים, שצריכים לחסוך לא רק בסלולרי או בקוטג' אלא גם בתחום הפיננסי. אצלנו אפשר לחסוך 50%-80% בעמלות של דמי ניהול תיק השקעות, וקנייה ומכירה של ניירות ערך. היום אין כדאיות לשים את הכסף בפיקדונות בבנק. בתוכניות חיסכון לא רואים ביצועים טובים".

לא חווינו את משבר 2008

את פעילות ייעוץ המשכנתאות התחילו ב"הון ליין" בתקופה האחרונה, צעד מתבקש לאור מצבו הרותח של שוק הדיור. רבות נכתב לאחרונה על החובות האדירים ושוברי השיאים של משקי הבית, בעיקר במשכנתאות. אולם מעוז טוען שבהשוואה עולמית מצבנו טוב.

"בניגוד למה שכותבים, החוב של הציבור לא כל כך גדול", הוא אומר. "בסקנדינביה חובות משקי הבית מהווים 140% מהתוצר ואצלנו זה 40% בערך. סתם עושים כותרות בעיתונים. הרי אצלנו לא לוקחים חובות לבזבוזים".

- מה יהיה הסוף עם מחירי הדירות הגואים?

"בכל המדינות החזקות בעולם שלא חוו בעוצמה את המשבר ב-2008, מחירי הדירות עולים בשנים האחרונות: שבדיה, דנמרק, נורבגיה, ניו זילנד, אוסטרליה דרום קוריאה וגם ישראל. מדוע? בגלל שהמשק שלהן מאוד חזק ובנוסף השיתו עליהן את הריבית הנמוכה העולמית, כי הרי מארה"ב נגזרת הריבית הנמוכה בשאר העולם - וזה הביא לעלייה. זו הסיבה העיקרית לעליית מחירי הדירות. כן מחסור בדירות, לא מחסור בדירות - אם אין כסף לא קונים. ברגע שהריבית תעלה זה ישפיע גם פה. אני חושב שזה יקרה כבר באמצע השנה הבאה".

- אתה שותף לתרחישים האפוקליפטיים של פשיטת רגל של רבבות משקי בית?

"חלק ממשקי הבית ייכנסו לבעיות, בייחוד אלה שבהם המפרנסים יפוטרו מהעבודה כששיעור האבטלה יעלה. אני צופה תוספת של 17-18 אלף מובטלים בשנה הבאה, אבל עדיין אלה לא מספרים גדולים מאוד. נכון שהשכר לא עולה ויהיה קשה לשלם את החובות, אבל יחסית לעולם, בראייה ארוכת טווח, אני לא רואה שיהיה פה משבר. אלה אגדות לכותרות בלבד. אנשים לא יודעים לנתח".

- ההתמקדות של שר האוצר יאיר לפיד בבניית דירות להשכרה היא פתרון נכון לדעתך?

"אני נגד דירות להשכרה. לא צריך להיות פה בעלי בית מצד אחד ווסלים מצד שני. המדינה צריכה לעזור למי שגר בארץ להיות בעל דירה".

- אז מה הפתרון שלך?

"הפתרון הוא לשחרר קרקעות. פקיד שלא רוצה לשחרר קרקעות - צריך לפטר אותו. צריך להילחם באלה שלא משחררים קרקעות".

- עושה רושם שלכולם אין באמת אינטרס להוריד את המחירים. הממשלה מקבלת מסים, הבנקים נהנים, הקבלנים מרוויחים. למה שהמחירים יירדו?

"נכון, כולם נהנים, בעיקר הממשלה שהיא הספקולנטית הכי גדולה בקרקע. היא מעלה את המחירים ואז היא מעלה מסים. הצעירים בני 25-35 בבעיה קשה. התרעתי שתהיה ירידה מהארץ ועכשיו זה קורה".

עושקים אותנו בדיור

הגירת הישראלים לחו"ל בשל יוקר המחיה לא יורדת מהכותרות לאחרונה. לפיד תקף אותם, האלוף (במיל') עוזי דיין תקף אותם, ומנגד בפייסבוק ובטוקבקים נראה שהפטריוטיות היא נחלת העבר, והכלכלה מנצחת. אם תשאלו את מעוז, ההגירה היא חיובית ומפרה.

"אני מבין את הישראלים שמהגרים ולא כועס עליהם. אם המדינה עושה ספקולציה בקרקעות ועושקת אותם ויורדת לחייהם ואי אפשר לקנות דירה אפילו בבאר יעקב, אז אין מה לעשות. מצד שני, מדינה שנותנת לאנשים שלה לעזוב ואחר כך הם חוזרים עם ידע - זה מביא להפריה ולמשק מוצלח. תמיד היהודים נדדו והנדידה הזו היא חוזקו של המשק הישראלי. לכן זה חיובי בעיניי. שייסעו לברלין וילמדו פטנטים של גרמניה ואחר כך שחלק מהם יחזור ארצה. זה כמו דישון של המשק הישראלי".

- שנתיים אחרי המחאה החברתית וכמעט כלום לא השתנה פה. למה?

"שום דבר לא השתנה כי במערכת הבחירות לא הוכרעו הכוחות. במקום שיעמדו על נושא הדיור במחאה, הכוחות התפזרו לכל מיני כיוונים. השלטון והמפלגות ניצלו את זה וחלק סיפחו את המפגינים והפכו אותם לחלק מהממסד. לא הייתה פה מהפכה מחשבתית. היו צריכים להתרכז בדיור ובמעונות היום. זהו".

- איפה עושקים את הצרכן הישראלי הכי הרבה?

"בדיור. זה הדבר המהותי. כל השאר לא חשוב. המזון מטופל, בדלק המחירים הם כמו בכל העולם, הנסיעות לחו"ל זולות, בשוק הרכב יש קצת עושק במס - אבל שום דבר לא משתווה לחוסר הצדק בדיור".

- אם אתה זוג צעיר היום במדינת ישראל, אתה נשאר כאן?

"במצב של היום, יש בעיה להישאר".

אבל עם כל הכבוד לדיור, אם יש משהו שיכול להוציא את שלמה מעוז מהכלים הוא הנושא העדתי. מעוז, שעורר בשנה שעברה סערה כלל ארצית לאחר שכינה את בנק לאומי "בנק של לבנים", השתלח במושבים ובקיבוצים בגין "גזל קרקעות" ויצא נגד "האליטה האשכנזית השלטת" במוסדות השלטון, לא נסוג מעמדותיו.

מחקר שפורסם לאחרונה על-ידי פרופ' מומי דהן הראה על צמצום מהותי באי-שוויון בין אשכנזים למזרחים, למשל בפערי השכר שהצטמצמו מ-40% ל-27% ב-15 השנים האחרונות.

"יכול להיות שקורה כאן משהו, אבל אני רוצה שוויון בנגישות לקרקע שהיום נשלטת על-ידי חלק מהאוכלוסייה הוותיקה, נגישות להשכלה, לבריאות ולחינוך".

אחת הביקורות שהוטחו נגדך בשנה שעברה היא שהתלוננת על חוסר שוויון בזמן שאתה מרוויח יפה ומצליח לא רע. מבקריך טענו בעצם שאתה ההוכחה לכך שאין באמת חוסר שוויון מהותי, שאם לומדים ועובדים - מצליחים.

מעוז מתרגז: "זו אחת הטענות הטיפשיות ביותר. זו אנטישמיות וזו שאלה טיפשית. הרי בגולה גם אמרו ליהודים: 'אתם מצליחים, אז מה אתם מתלוננים?'. השאלה שלך טיפשית ותכתוב שאמרתי לך את זה".

אנחנו עוברים לדבר על נושא רגוע יותר - פנסיה. אבל השקט של היום מטעה. כל בר דעת יודע שהפנסיה היא פצצת זמן מתקתקת ושאם לא נטפל בה עכשיו - העתיד יהיה עגום למדי.

- גדל כאן דור שנדון לחיי עוני בזקנה?

"כן. אנשים לא חוסכים ומאמצע שנות ה-70 תוחלת החיים עלתה ב-15 שנים. זה בלתי נתפס. בנוסף הריביות העולמיות נמוכות ולכן צריך לחסוך יותר שנים. גם אנשים שחיו ברווחה עלולים למצוא את עצמם עניים אם לא יחסכו ליום סגריר. הצעירים אומרים, 'מה אכפת לי מהמחר, אני נהנה ושותה ומבלה'".

- אתה חושב שהצעירים של היום מפונקים?

"זה לא שהם מפונקים, הם פשוט גדלו בחברת שפע. ההורים שלהם נתנו להם יותר. הם לא רוצים להתאמץ כמו ההורים שלהם. בדור שלי אי אפשר היה לקנות מכשירים כמו אייפון והיום הכל נופל מהשמיים כמו מן".

- אם החיסכון לא מספיק, מה לעשות היום כדי לדאוג לפנסיה? לקנות דירה? להשקיע בבורסה?

"מה שיש צריכים לחסוך. צעירים צריכים לקחת יותר סיכון ולהשקיע במניות ולדעת איזה אג"ח לקנות, ולא לשים את הכסף בפיקדון בבנק שגם על הרווח הכי עלוב שם משלמים מס".

- אגב בורסה, המעו"ף ברמות שיא. העליות יימשכו או שמי שבחוץ פספס את הרכבת?

"אנחנו בריבית כל כך נמוכה, שאין לציבור ברירה אלא להגדיל סיכון. לא פספסנו את הרכבת. בתחילת השנה המלצתי לתת משקל יותר גדול למניות בארה"ב ועכשיו אני חושב שצריך לתת משקל יותר גבוה למניות בישראל".

- מה המניות המומלצות שלך?

"לא רוצה להיכנס לזה".

- אוקיי, נשאל את זה אחרת. נניח שיש לי היום 100 אלף שקל. מה לעשות איתם?

"השאלה בן כמה אתה. אם אתה מתחת לגיל 30 אז תשים 60% מהכסף במניות, מזה 60% מניות בארץ והשאר בעולם. עוד 20% באג"ח קונצרניות, בעיקר שקליות, והשאר באג"ח ממשלתיות. אם אתה מעל גיל 40 ומצבך הכלכלי סביר, אז ההקצאה צריכה להיות 35% מניות והשאר אותה חלוקה".

לבטל העלאות מסים

חרף העליות בבורסה, שנובעות בעיקר מהראלי בוול סטריט, המשק הישראלי די תקוע. האבטלה לא יורדת וצפויה דווקא לעלות, הצמיחה אנמית והדולר החלש מקשה על היצואנים.

כשאנחנו שואלים את מעוז איך "לשחרר את הפלונטר", הוא פורס בפנינו את תוכנית "הניו דיל" שלו: "קודם כל צריך לבטל את העלאות המס שתוכננו לשנת 2014. זו לא בושה להגיד 'טעינו'. זו הייתה טעות להעלות את המע"מ ואת המס על משקאות חריפים. המשק תקוע לחלוטין ויש לנו קריסה ביצוא לאירופה ולארה"ב, ירידה בייצור התעשייתי, קיפאון בשכר. אני צופה עלייה באבטלה והמצב יילך ויחמיר.

"איך משחררים את הפלונטר? פחות בירוקרטיה. רוצה לפתוח עסק? שיאפשרו לך לפתוח תוך חודש. צריך עוד אזורי תעשייה לשיפור התעסוקה. תראה, רוצים להקים רכבת לאילת וכולם צועקים. למה? הרי בכל העולם יש רכבות. הרעיון שלי הוא כזה: את כל הפרויקטים בתשתיות - גשרים, כבישים, מסילות רכבת, התפלות, ביוב - הכל לממן באג"ח קונצרניות שיניבו ריבית גבוהה יותר מהאג"ח הממשלתיות והרי רמת הסיכון כאן נמוכה. ואז מה תהיה התוצאה? השקעה בתשתיות תביא לעלייה בביקושים, לגידול בצמיחת המשק, לירידה באבטלה ובנוסף באג"ח הקונצרניות יקבלו ריביות גבוהות יותר וזה טוב לפנסיה. שיהיו יותר כבישי אגרה, אז מה? לפחות נבטיח את הפנסיה של הישראלים".

- הזכרת את היצוא - בנק ישראל לא מצליח לעצור את הידרדרות הדולר ומפקיר אגב כך את שוק הנדל"ן עם הריבית הנמוכה. לא הגיע הזמן לשנות גישה?

"אני מאשים את בנק ישראל שלא הפחית את הריבית עוד יותר בתחילת השנה. זה ינפח את שוק הדיור? אז מה, שאנשים לא ייקחו סיכון. אי אפשר שכל המשק יהיה שבוי של שוק הדיור. מי שמסתכן - שיתמודד עם התוצאות. אם הריבית הייתה יורדת לחצי אחוז זה היה מרים את הדולר. הם פועלים במנות קטנות, הם היו צריכים מיד לחתוך את הריבית".

הצעד הבא של שלמה מעוז ב"הון ליין" הוא להיכנס לתחום הייעוץ הפנסיוני. לאחר השלמת המהלך יוכל הלקוח לקבל תמונת מצב מלאה של כל נכסיו ולקבל ייעוץ פיננסי כולל. "ניתן לו שיקוף של מצבו", אומר מעוז. "הלקוח יידע איפה הוא נמצא, מה הוא חוסך. רק הייתי רוצה שיותר צעירים ויותר נשים יבואו". המסר שלו לציבור קצר וברור: "תשקיעו קצת בעצמכם. קחו את עצמכם בידיים כי העתיד כבר נמצא מעבר לפינה".