הלמ"ס ומשרד הכלכלה: סימנים מעודדים בשוק העבודה

שני דוחות שהתפרסמו במקביל לרבעון השלישי הצביעו על ירידה באבטלה ועל עלייה בביקוש לעובדים

תוכניות הפיטורים של טבע ושל מספר מעסיקים גדולים במשק, כמו האזהרות של התעשיינים לאור הירידה ביצוא, הגבירו את החשש מהיחלשות של שוק העבודה ומפני גל של פיטורים במשק. אלא שהיום (ה') מתפרסמים במקביל נתונים חיוביים הן מצד הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה והן מצד מנהל המחקר במשרד הכלכלה, לפחות בנוגע לרבעון השלישי של 2013.

הנתונים האלה עשויים אולי למנוע את החשש העיקרי כיום בשוק העבודה, בדבר "אפקט דומינו" של פיטורי עובדים שנובע בעיקר מאווירה קשה, ולא בהכרח מאינדיקציות כלכליות.

על פי נתוני הלמ"ס, שיעור הבלתי מועסקים במשק עמד ברבעון השלישי על 6.1%, זאת לעומת 6.8% ברבעון השני. הירידה הזו נרשמה בכל המחוזות בארץ, כאשר במחוז הצפון, למשל, שיעור הבלתי מועסקים ירד לרמה של 8.5% לעומת 9.2%. שיעור התעסוקה הכולל במשק, שנחשב עדיין נמוך ביחס לממוצע במדינות המפותחות, רשם גם הוא עלייה קל ברבעון השלישי ועמד על 59.9% לעומת 59.3% ברבעון השני. גם שיעור המועסקים במשרה מלאה רשם עלייה והוא עומד על 77.1% מקרב כלל המועסקים, לעומת 76.8% ברבעון השני.

הנתונים שפרסם היום משרד הכלכלה מצביעים על עלייה בביקוש לעובדים ועל שורה של אינדיקציות חיוביות באופן יחסי. כך למשל, נרשמה עלייה של 8.8% במספר המשרות הפנויות לעומת הרבעון השני - 70.6 אלף משרות בממוצע יומי לעומת 64.9 אלף. העלייה הזו אפיינה בעיקר את ענפי הבנייה, שירותים פיננסיים, תקשורת, תחבורה וחינוך.

גם מאזן התעסוקה שמבטא את היחס בין איוש משרות לבין פליטות עובדים רשם עלייה, והוא נותר חיובי - כלומר מספר העובדים שנקלטו לעבודה עלה על מספר העובדים שנפלטו ממקום העבודה. למעשה, מספר איושי המשרות נותר יציב ביחס לרבעון השני, אולם במספר הפליטות נרשמה ירידה. על פי הנתונים, רוב הפליטות היו של עובדים שעזבו מרצונם (73.5%) ולא כתוצאה מפיטורים.

לשם השוואה, ברבעון השני של השנה שיעור העוזבים מרצון עמד על 63.1%. שיעור גבוה של עוזבים מרצון מבטא ביטחון של עובדים בשוק העבודה, אולם מן הנתונים לא ניתן לדעת מה גילם של אלה, אלא רק להעריך כי מדובר בעובדים צעירים. ככלל, מספר המפוטרים ברבעון השלישי רשם ירידה של 30%, ועמד על 19.7 אלף בחודש לעומת 28.2 אלף בחודש ברבעון השני.

גם סקר ציפיות המעסיקים בדבר הצפי שלהם לעתיד, נראה חיובי יותר מהאווירה שהסתמנה לאחרונה. כך למשל, בעוד שברבעון השני רוב המעסיקים צפו שינוי שלילי בפעילות העסקית שלהם, הרי שברבעון השלישי מרבית המעסיקים צפו יציבות. המילה יציבות חוזרת על עצמה גם בצפי של המעסיקים בנוגע לשינויים במצבת כוח האדם.

על אף הנתונים החיוביים יחסית, ראוי להדגיש כי מדובר בנתוני הרבעון השלישי של השנה, כאשר הדיווחים השונים על תוכניות התייעלות התקבלו רק במהלך השבועות האחרונים - מה שעלול לבוא לידי ביטוי רק ברבעון האחרון של השנה ובעיקר ברבעון הראשון של 2014.

הנתונים חיוביים
 הנתונים חיוביים