חלומות מתוקים: המוצר שמסייע לחולי סכרת לישון בשקט

המוצר של NightSense שמיועד לאבחון מיידי של ירידה חדה ברמת הסוכר בדם (היפוגליקמיה) בשעות הלילה, עשוי להיות המוצר הראשון שלהם שיפרוץ את החסם הטכנולוגי ויגיע לשוק

הרקע: גדי קן-תור, יואב קן-תור ושי חפץ פיתחו בעבר מספר מכשירים בתחום המכשור הרפואי, שרובם קשורים לתחום הסוכרת. קן-תור, שלוקה במחלה בעצמו, שימש בהתנדבות כ"שפן" ניסיונות. המוצר של NightSense, שמיועד לאבחון מיידי של ירידה חדה ברמת הסוכר בדם (היפוגליקמיה) בשעות הלילה, עשוי להיות המוצר הראשון שלהם שיפרוץ את החסם הטכנולוגי ויגיע לשוק.

השוק: כ-200 אלף התקפי היפוגליקמיה חריפים מתרחשים בעולם בכל יום. אחד מכל 20 חולי סוכרת נעורים ימות מהיפוגליקמיה, שמתרחשת כשרמת האינסולין המוזרקת עולה על הרמה שהגוף צריך. במקרים כאלה, האינסולין מסלק את הסוכר מהר יותר מכפי שהחולה משחזר אותו מן התזונה.

רוב אירועי ההיפוגליקמיה החמורים מתרחשים בלילה. אם החולה חש במצוקה בשעות היום, הוא יכול לאכול במהירות מאכל מתוק, שמשפר את המצב. עם זאת, אדם שחש עייפות בסוף היום, עלול לייחס זאת לעובדה שהוא פשוט צריך ללכת לישון. תסמיני היפוגליקמיה מעירים את החולה רק כשהם כבר חריפים מאוד. בשלב הזה, במקרים מסוימים, החולה עלול להיות חלש מכדי לקום מן המיטה לאכול. התקפים כאלה מובילים בדרך כלל לאשפוז, עד לאיזון רמת הסוכר בדם.

אצל סוכרתיים שמזריקים אינסולין, אירוע היפוגליקמיה מתרחש בין פעמיים לשלוש פעמים בשנה. הרופאים משתדלים לאזן בין רמות האינסולין והסוכר - פחות מידי אינסולין, ורמות הסוכר יעלו ויזיקו לגוף. יותר מדי אינסולין - מוביל להיפוגליקמיה.

"דיברנו עם הרופאים והם אמרו לנו שהם רושמים מינון אינסולין נמוך מכפי שהחולה באמת צריך, בגלל החשש שלהם מהשפעתו השלילית בלילה", אומר קן-תור. אלא שלזהירות הזו יש מחיר: רמות הסוכר היומיומיות גבוהות מן האידיאל, והדבר גורם לפגיעה באיברי הגוף השונים - כליות, גפיים, עיניים.

"הרופאים אמרו - אם תפתור את בעיית הלילה, נוכל לתת את המינון הנכון", הוא מוסיף. בשוק קיימים מדי סוכר פולשניים רציפים, שיכולים לתת מענה לבעיה, אבל הם יקרים ולא נוחים לחולה. המטרה של NightSense היא לבצע את הבדיקה באופן לא פולשני.

המוצר: מטרת המוצר היא להתריע על אירוע היפוגליקמי מתקרב, כשההתראה אינה כרוכה במדידה של הסוכר עצמו, אלא באבחון שמשהו בתנועות הגוף השתנה. במשך היום, החולה מסוגל להבין שהיפוגליקמיה ברמה כזו מחייבת אותו לאכול משהו מתוק. בלילה, כאמור, אין ודאות שאירוע כזה יגרום לו להתעורר.

המוצר בנוי כמו שעון, מרופד בחיישנים. הוא כולל תוכנה המנתחת שינויים בתזוזות הקלות בכף היד, אשר מעידים על שינויים בדופק ובתפקוד הלב. "ישנם עשרה פרמטרים של תנועה המוכרים לרופאים כמושפעים מהיפוגליקמיה. לא אצל כל חולה יופיעו אותם הסימנים או באותה העוצמה. לכן אנחנו מתאימים את המוצר לכל חולה בפני עצמו, לפי רמות התזוזה ה'קלאסיות' שלו כשהוא שוכב ללא תנועה", אומר קן-תור.

חשוב לוודא שאין התראות שווא רבות, כי אחרת החולים לא יוכלו לישון בלילה. ומאידך, אם החולים שוקעים בשינה עמוקה כי הם סומכים על המכשיר שיתריע בפניהם כאשר יש בעיה - הרי שאסור בשום אופן שהוא ייכשל. כרגע המוצר נמצא בשלב בניית האבטיפוס.

החזרת השקט הנפשי לשינה היא אכן אחת המטרות של המוצר. "אנחנו רוצים להפחית את הלחץ של החולה או של ההורים, במקרה של חולה שהינו ילד, בזמן השינה. אנחנו רוצים למנוע מקרה שאדם קם בלילה, לא בטוח, דוקר את עצמו או דוקר את הילד שלו. כמו כן, בזכות ההתראה המוקדמת ייחסכו התקפים ויחסכו אשפוזים, כך שמערכת הבריאות תהיה מרוצה".

גיוסי ההון: החברה קיבלה מענק של 200 אלף דולר מתוכנית "תנופה" וסכום נוסף מהמייסדים. בימים אלה מחפשת החברה השקעות נוספות.

השלב הבא: בעוד מספר חודשים החברה אמורה להתחיל בניסוי קליני.