שוק גיוסי האג"ח זינק פי 3 באוקטובר ל-3.2 מיליארד שקל

רשת שופרסל הייתה אחראית לקרוב לשליש מהסכום שגויס באוקטובר, עם הנפקה בהיקף של 920 מיליון שקל ■ גזית גלוב גייסה 450 מיליון שקל

שוק האג"ח הקונצרניות ממשיך להתאפיין בפעילות מוגברת, וגם את חודש אוקטובר הוא מסכם עם צמיחה משמעותית בהיקפי הפעילות. זאת כשברקע ממשיך השוק ליהנות מתנאים נוחים, עם ריבית נמוכה ומחסור באלטרנטיבות השקעה.

מנתוני לידר הנפקות עולה, כי במהלך החודש החולף זינקו היקפי הפעילות כמעט פי שלושה, לסכום של 3.2 מיליארד שקל, לעומת 1.1 מיליארד שקל בחודש המקביל אשתקד. בספטמבר גייסו החברות 2.6 מיליארד שקל.

עם המגייסות הבולטות בחודש החולף נמנית רשת קמעונות המזון שופרסל, שהייתה אחראית לקרוב לשליש מהסכום שגויס באוקטובר, עם הנפקה בהיקף של 920 מיליון שקל.

מגייסת בולטת נוספת היא ענקית הנדל"ן המניב גזית גלוב, שהנפיקה אג"ח בהיקף של כ-450 מיליון שקל.

גזית גלוב אינה לבדה, ומנתוני לידר הנפקות עולה כי הדומיננטיות של חברות הנדל"ן מבין המגייסות ממשיכה להיות משמעותית, בדומה לחודשים קודמים.

בסיכום אוקטובר היו חברות הענף אחראיות לקרוב ל-65% מהיקף החוב שגויס, ובנטרול הגיוס שביצעה שופרסל הגיע חלקן בגיוסי האג"ח לכ-90% מסך הגיוסים שביצעו החברות בשוק.

מגמה נוספת שציינו בלידר הנפקות, היא היעדרות בנקים וחברות ביטוח מהשוק, וכן חברות ממשלתיות. אחרי שבחודשים האחרונים חלקם של חברות אלה בפעילות היה מצומצם ולא משמעותי, באוקטובר הן לא השתתפו כלל בחגיגת הגיוסים.

הביקושים הגבוהים שנרשמים למרבית ההנפקות המתבצעות לאחרונה מעידים על כך שהפעילות בשוק צפויה להימשך.

לא בוצעו הנפקות ראשוניות

בגזרה המנייתית, במהלך החודש גויס סכום של 156 מיליון שקל במניות, ולא בוצעו הנפקות ראשוניות (IPO) כלל.

עוד בתחום המנייתי, בוצעו שתי הפצות גדולות של בעלי שליטה, בהיקף של 1 מיליארד שקל. מדובר במכירת מניות לאומי בהיקף של 600 מיליון שקל, שביצע שלמה אליהו, ובמכירת מניות פז על-ידי בעלי השליטה, תמורת כ-400 מיליון שקל.

רנן כהן אורגד, מנכ"ל לידר הנפקות, אמר היום כי "סביבת הריבית הנמוכה והעליות במדדים המובילים בארה"ב ובאירופה, לצד היחלשות תופי המלחמה מצד סוריה ואיראן, יצרו מגמה חיובית ותומכת גם עבור שוק ההון המקומי. אוקטובר הוא אחד משלושת החודשים החזקים השנה, ואנו מעריכים כי הסביבה הנוחה תתמוך בהמשך המגמה החיובית גם במהלך התקופה הקרובה".

מנתוני מידרוג עולה, כי מתחילת השנה ועד כה, קפץ היקף הנפקות הקורפורייט בלבד (ללא בנקים, חברות ביטוח וחברות ממשלתיות) ב-72%, ל-24 מיליארד שקל, לעומת 14 מיליארד שקל בינואר-אוקטובר 2012.

לעומת זאת, סך הנפקות האג"ח הקונצרניות לתקופה זו (עם חברות הפיננסים והממשלתיות) הצטמצם בכ-5%, ל-29.5 מיליארד שקל.

לפי מידרוג, דומיננטיות ענף הנדל"ן בעשרת החודשים הראשונים של השנה באה לידי ביטוי בסכום של כ-13.5 מיליארד שקל - כ-55% מסך פעילות החברות.

בהתייחס להרכב המנפיקים, במידרוג ציינו כי מספר המנפיקים שאינם מדורגים עלה מעשרה בשנת 2012 כולה, ל-17 בעשרת החודשים הראשונים של 2013.

לפי מידרוג, "נתונים אלו מצביעים על עלייה בסיכון האשראי של ההנפקות החדשות, והדבר צפוי להימשך, בקורלציה גבוהה עם תיאבון הסיכון של המשקיעים והציבור".

גיוסי אג
 גיוסי אג