מכרז בבת-ים: הזוכה הוא מי שייתן יותר זכויות בנייה לעירייה

מכרז לפיתוח 18 דונם של עירוב שימושים בלב העיר ידרוש מהיזם לתכנן, לאשר ולסיים בנייה של לפחות מחצית מהשטח תוך 10 שנים

עיריית בת-ים פרסמה השבוע מכרז לפיתוח אזור נוסף ברובע העסקים המתחדש של העיר. בשונה ממכרזים רגילים שפרסמה העירייה בעבר, הפעם הוחלט להוציא מכרז שבמסגרתו היזם יהיה זה שיקדם את התוכנית באזור, ולאחר שהתוכנית תאושר - יקבל נתח מהזכויות המאושרות. מדובר במהלך לטווח ארוך בעבור היזם ובדבר שיגרום גם לחיסכון בעלויות התכנון מבחינתה של העירייה.

מדובר בשטח המשתרע על פני 18 דונם באזור שבין הרחובות הראשיים של העיר, קוממיות ויוספטל, העוברים ממערבה למזרחה ובין הרחובות ניסבאום לאורט בגבולות הצפוני והדרומי. היום חלק מהשטח פנוי, ועל חלקו יש מבנים קיימים שהעירייה משכירה לגורמים פרטיים.

מודל קיים

על-פי המכרז, על היזם לתכנן את הקמת האזור החדש כך שיכלול שימושים מעורבים של משרדים, מסחר, פנאי ומגורים. מדובר במכרז קומבינציה לפיו היזם יקבל את הקרקע בחינם, ובתמורה יעביר לעירייה זכויות בחלק מהדירות ושטחי המסחר שייבנה. היזם שיציע לעירייה את הזכויות הרבות ביותר באזור הנבנה, יוכרז כזוכה.

עלות רכישת מסמכי המכרז היא 750 שקל, והמועד האחרון להגשת ההצעות הוא 20 לנובמבר.

עיריית בת-ים עושה במקרה זה שימוש במודל קיים שבו כבר נעשה שימוש על-ידי משרד השיכון ורשות מקרקעי ישראל, כאשר הם מפרסמים מכרזי מקב"ת. בשונה מהמכרז בבת-ים, באלה חלקו היחסי של היזם ידוע מראש והתחרות מתבטאת במחיר שמציעים תמורת הקרקע.

כיום חלה על המתחם תוכנית בניין ערים מיושנת ולאחרונה החלה העירייה בהכנת תוכנית מתאר חדשה. התוכנית האמורה כבר אושרה בוועדה המקומית אך הזוכה במכרז יצטרך להשלים את תכנון התב"ע ולאשר אותה בוועדה המחוזית. המתווה הכללי של התכנון כבר ידוע ליזם שיזכה במכרז, שכן קיימת החלטה של הוועדה המחוזית שהתוכנית תוכל לכלול מגורים, מסחר ותעסוקה בהיקף בנייה שבין 300% ל-600%. על-פי תכנון העירייה, 55% מהשטח מיועד לשימושי תעסוקה, 25% מיועד למגורים ו-20% הנותרים לשימושי מסחר.

יש לציין שהמכרז מגביל את היזם במגבלת זמן, ולפיה עליו להשלים את אישור התב"ע בוועדה המחוזית, לתכנן את השטח ולמסור 50% ממנו תוך 10 שנים.

אזור העסקים כולו, שהמכרז הנוכחי מתייחס רק לפיתוח חלק ממנו, משתרע על 850 דונם בין הרחובות הראשיים יוספטל וקוממיות. העירייה מתכננת להקים שם כ-28 מגדלים בשימושים מעורבים הכוללים מסחר, משרדים, מגורים, מלונאות ומתחמי תרבות. בעיריית בת-ים מספרים כי בעוד מספר שנים צפויים המבנים של בתי המשפט ברחוב שוקן בתל-אביב לעבור לאזור, והקו האדום של הרכבת הקלה שיעבור בו יחבר אותו עם תל-אביב ופתח-תקווה. גם בניין העירייה צפוי להעתיק את מיקומו אליו.

"מדובר במכרז שבו כל הצדדים מרוויחים. היזם מרוויח שטח עצום של שימושים מעורבים ברובע העסקים שצפוי להיות ה"סוהו" של בת-ים ותושבי העיר ייהנו מסביבה מודרנית, הגדלת היצע הדירות והתעסוקה", אומר מנכ"ל עיריית בת-ים, עו"ד ארז פודמסקי-שקד. "כמובן שההכנסות מהמיזם יופנו לשיפור אזורים נוספים בעיר. אנו רואים פוטנציאל בפיתוח זה לאור העובדה שכ-3.5 דונם מתוך השטח המוצע מרוחקים 400 מטרים בלבד מתחנת הרכבת הקלה המתוכננת במקום, מה שישפר באופן ניכר את הנגישות לאזור מכל אזור גוש דן".