יאיר לפיד ישים סוף למינויים הפוליטיים בחברות ממשלתיות?

לפיד הציג תוכנית להצבת קריטריונים קשיחים למינוי הדירקטורים ■ נתניהו טרם הציג את עמדתו ■ מקורב ללפיד: "עכשיו באמת רוצים לחסל אותו"

שרי הממשלה כבר לא יוכלו למנות מקורבים לדירקטורים בחברות הממשלתיות - כך עולה מתוכנית שהציג היום (ג') באופן רשמי שר האוצר, יאיר לפיד, ושנחשפה לפני כחודש ב"גלובס". לפי המתווה המתקדם, תוקם "נבחרת דירקטורים", שיעמדו במספר קריטריונים קשיחים (תנאי סף), ויעברו מבחנים וראיון עבודה על ידי מכון חיצוני, ובסוף התהליך יקבלו ציון, כאשר 1,500 מקבלי הציונים הגבוהים ביותר יהיו זכאים להיבחר לדירקטוריון של מאות החברות הממשלתיות. חברות אלו מנהלות נכסים בסך 183 מיליארד שקל.

תוכנית האוצר צפויה להתנגדות קשה מצד השרים, שהמהלך עלול לפגוע קשות בכוחם הפוליטי. כמו כן, רה"מ בנימין נתניהו טרם הבהיר את עמדתו הסופית בסוגיה, וצפויים להתקיים דיונים נוספים בנושא.

"כל אזרח בישראל מפסיד כסף כי החברות האלו לא מכניסות כסף. אין ביטוי מדויק יותר לפוליטיקה החדשה מאשר ניתוק צינור החמצן מהמינויים הפוליטיים", הסביר לפיד במסיבת עיתונאים. לפיד גם התייחס להתנגדותם הצפויה של חבריו השרים, ואמר, כי "זה יקל על השרים בסופו של דבר כי זה יפסיק את הנהירה אליהם שנייה אחרי שהם נבחרים להתחיל לתת ג'ובים. הם ממש במצוקה ואני מראה להם את הדרך לברוח מהדבר הזה. עכשיו יוכלו לומר: אי אפשר". לשאלה האם המהלך מוסכם על ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הוא השיב: "ראש הממשלה מכיר את המהלך". עם זאת, אחד ממקורביו אמר היום ל"גלובס", כי "עכשיו באמת רוצים לחסל אותו".

מי שצפוי להוביל את המהלך הינו אורי יוגב, מנהל רשות החברות הממשלתיות, שאמר היום כי "אחת הסיבות המרכזיות שחזרתי לשירות הציבורי זה כדי להבריא את אחד הדברים שהכי זקוקים להבראה - החברות הממשלתיות. המצב היום הוא שאנו מתביישים בחברות הממשלתיות. הן חיוניות ומהוות כלי ביצוע קריטי בכל ממשלה ובכל מדינה". לדבריו, מינוי דירקטורים על ידי פוליטיקאים הוא "הרעה החולה של החברות הממשלתיות. הרפורמות יהיו יותר קלות ויותר זולות, ואני סבור כי ההצלחה שלהן תלויה במידה רבה באנשים שינהלו אותן ושחייבים לפעול אך ורק לפי האינטרס של החברות עצמן".

יוגב הציג קו נוקשה ויעדים שאפתניים, והצהיר כי "היום החברות הללו הפסידו 100 מיליון שקל. היעד שלי הוא להעביר אותן לרווח תפעולי של 5% עד 10%, ושיניבו בין 3 ל-5 מיליארד שקלים לשנה לפחות. עם הכסף הזה ניתן להוריד 1% מע''מ, וזה ייקח לי בין שנתיים ל-3 שנים להגיע לזה. כל זה תוך שיפור של הרמת השירות והתייעלות, וכמובן, בלי להעלות מחירים".

יוגב הסביר כי המהלך, שאינו זקוק לשינוי חקיקה ראשית, הוא חלק מאסטרטגיה המבוססת על הגברת השקיפות והמקצועיות, מעבר מצב החברות מרגולטור לבעלים וחיזוק ההנהלה. כפי שנחשף ב"גלובס", לצורך כל השינויים המתוכננים, יהיה צורך בשינוי חקיקה, שלדברי יוגב, יסתיים בתוך 120 יום.

יוגב הסביר עוד כי תהליך המינוי צריך להיות שקוף, ברור ועקבי, והשיטה שהוצעה כבר קיימת בכמה ממדינות ה-OECD. לפי יוגב, כל התהליך יארך 3 חודשים, ותוך 90 יום "תהיה לנו נבחרת דירקטוריון מצוינת ומגוונת". כמו כן, התהליך כולל יישום מלא של עקרון ייצוג הולם, ולפיכך 50% מהדירקטורים יהיו נשים, ומסך הכל, 10% יהיו בני מיעוטים.