מחירי הנדל"ן במנהטן בשמיים - אך הזרים ממשיכים לקנות

שיעור הרוכשים הזרים בשוק הנדל"ן במנהטן – כ-30% -40% מכלל הקונים, כפליים מהממוצע בעבר ■ כמה עולה דירה בקומה ה-87 של מגדל One57?

ההיצע של פנטהאוזים ודירות בקומות הגבוהות של מגדלי המגורים החדשים במנהטן משווק עם תגיות מחיר מסחררות, כמעט כמו הנופים שנגלים מהחלונות של הארמונות השמיימיים האלה. ואולם, טוענת כתבה ב"ניו-יורק טיימס", גם אם מחירי דירות היוקרה בניו-יורק נראים היפרבוליים, הם עדיין בגדר מציאה בהשוואה למחירי נדל"ן בכמה מרכזים קוסמופליטניים אחרים ברחבי תבל, לפחות מבחינת השכבה הדקיקה מאוד של מיליארדרים, או סתם מולטי-מיליונרים לא אמריקאיים.

כך, למשל, מדווח העיתון, נמכרה אשתקד דירה במגדל המגורים טור אודאון במונאקו במחיר של 8,850 דולרים לרגל רבועה. דירה במגדל אופוס בהונג-קונג מצאה קונה במחיר של 8,779 דולר לרגל רבועה. והמחיר הממוצע של יחידת דיור בקומפלקס המגורים הייד פארק 1, בלונדון, גבוה יותר מ-9,500 דולר לרגל רבועה.

בהשוואה לנתונים אלה, חלק מהדירות בגורד-השחקים הענקי One57, ברחוב ה-57 ליד השדירה השביעית, בלב מנהטן, שבנייתו אמורה להסתיים עד סוף השנה, נמכרות במחירים פחות מנקרי עיניים, יחסית, כמובן. ה"טיימס" מספר, כי וויליאם אקמן, המייסד והמנכ"ל של קרן הגידור פרשינג סקווייר קפיטל מנג'מנט, משתתף בקבוצת רכישה שמוכנה לשלם מעט יותר מ-90 מיליון דולר, כלומר כ-6,666 דולר לרגל רבועה, תמורת דופלקס בשטח של 13,500 רגל רבועה, בקומות ה-75 ו-76 של המגדל. הדופלקס הזה ידוע כ"גן החורף", מפני שהוא חובק מתחם בן 2,500 רגל רבועה, עטוף בזכוכית, שעשוי לשמש כגן או כבריכה. במחירים שנעים סביב 6,500 דולר לרגל רבועה, One57 הוא ממש מציאה, מתפעלת כתבת הנדל"ן של העיתון, ג'ולי קרסוול.

גם הדירות במגדל המגורים בפארק אווניו 432, בצד המזרחי של מידטאון, שבנייתו תושלם ב-2015, משווקות במחירים תחרותיים, יחסית: 6,894 דולר לרגל רבועה.

כמובן, מי שרוצה לנקר עיניים (או, ליתר דיוק, לנקר עיניים ביתר שאת) ימצא את מבוקשו גם במנהטן: המחיר שנדרש תמורת דירה בקומה ה-87 של One57 שנדון לעיל, בשטח של 6,250 רגל רבועה, הוא 67 מיליון דולר, כלומר כמעט 11 אלף דולר לרגל רבועה (וזה כולל אמבטיה שנחצבה בתוך גוש אחד של שיש איטלקי). הקונה שמתקמצן יוכל לקבל דירה דומה, כמה קומות נמוך יותר, תמורת 55 מיליון דולר.

דירה במגדל בפארק אווניו 432 תמורת 95 מיליון דולר

קונה עלום רכש דירה במגדל בפארק אווניו 432, שמשתרעת על פני 8,255 רגל רבועה, תמורת 95 מיליון דולר, כלומר 11,500 דולר לרגל רבועה. המחיר לא כולל יחידת מחסן רחבת ידיים במרתף (עוד 190 אלף דולר) ומרתף יינות פרטי (320 אלף דולר נוספים).

תחת הכותרת "מראות סטרטוספריים, וגם המחירים", מדווח ה"טיימס", שיזמי ההיצע החדש של מגדלי העילית במנהטן הולכים עד הסוף. מהנדסי שלושה מגורדי השחקים שנבנים עתה היו צריכים לקבל אישור מרשות התעופה הפדרלית: פארק אווניו 432 (425 מ', 96 קומות); One57 (306 מ', 90 קומות); והמגדל ברחוב לנארד (Leonard) 56, בטרייבקה (250 מ', 60 קומות). בשלב תכנון נמצא עתה גורד שחקים נוסף, שיהיה מגדל המגורים הגבוה ביותר בניו-יורק: 426.7 מ'. להשוואה: מגדל המשרדים אמפאייר סטייט, ברחוב ה-34, מתנשא לגובה 443 מ', עם 102 קומות.

ומי הקונים של הנכסים במרומים? אליזבת סמפל, ברוקרית בסותבי אינטרנשנל ריאלטי, שמתמחה ברוכשים זרים, דיווחה לעיתון על "שיטפון" של קונים מלונדון, וכן על רוכשים מישראל ומברזיל. "הסינים חזרו וכמוהם היפנים. הם נכנסים לשוק ויוצאים ממנו כל הזמן, אך עכשיו הם בולטים יותר'', היא ציינה. ישנם גם "נסיכים ומלכים רבים" מהמזה"ת, וגם הרוסים נמצאים בשוק.

אנליסטים שמצוטטים ב"טיימס" מעריכים, ששיעור הרוכשים הזרים בשוק הנדל"ן במנהטן זינק לרמה של 30% עד 40% מכלל הקונים, כפליים מהממוצעים בעבר. במגדלים החדשים, כגון One57, מחצית מרוכשי הדירות הם לא אמריקאים. קונים מסין רכשו 15% מהדירות במגדל זה, לרבות תאגיד סיני שרכש ארבע דירות.

מנהטן משכה תמיד לא אמריקאים עשירים שהיו מוכנים להשקיע מיליון או עשרה מיליון דולר בדירה באפר איסט סייד שתשמש להם בסיס בניו-יורק. אך כשהמיליארדרים הגלובליים העלו את ניו- יורק על הכוונות שלהם, נפרצו כל הגבולות בשוק הנדל"ן האיכותי. אחת הסיבות לכך היא המחסור בדיור אליטיסטי במנהטן. אין מספיק שטחים פנויים לפרוייקטים של מגדלי מגורים מפוארים. הקיפאון הכלכלי שמתמשך באירופה ואי היציבות הפוליטית במדינות רבות, הפכו שוב את ניו-יורק לאתר מבוקש של השקעות נדל"ן.

""אנו בונים למעשה כספות בנק בשחקים, שבהם מטמינים העשירים את נכסיהם, אך הם בקושי מבקרים בהן", אמר ל"טיימס" מעריך הנדל"ן סמואל מילר.