גרמן: האתגר שלנו - שכל ישראלי יוכל לבחור באיזה בי"ח להתאשפז

ד"ר יצחק פטרבורג, לשעבר מנכ"ל קופת חולים כללית, מזהיר: "הכנסת השר"פ תגדיל את אי-השוויון, כולנו נדבר עוד כמה שנים על הטעות הזאת"

המדינה חייבת לשנות את שיטת המימון של בתי החולים, כך שהתשלום בעבור אשפוז ופרוצדורות רפואיות יהיה ריאלי - כך אמרה היום (ד') שרת הבריאות יעל גרמן, בכנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה 2013 של המכון הישראלי לדמוקרטיה (פורום קיסריה).

לדברי השרה גרמן, שינוי השיטה צריך להיעשות כך שיאפשר לקופות החולים לנהוג באדישות באשר לזהות בית החולים שאליו מופנה המבוטח, ובמונחים צרכניים יותר - לאפשר לכל מבוטח לבחור בעצמו וללא כיפופי ידיים את בית החולים שבו הוא מבקש לקבל טיפול. כיום, קופות החולים חותמות על הסכמים מול בתי החולים, המעניקים להן הנחות גדולות לאחר רף מסוים של מאושפזים המופנים לבית החולים. כשהקופות עוברות את הרף הזה, יש להן תמריץ חיובי להפנות מבוטח לאותו בית חולים, ולא לאחר.

בוטנים בלבד

בכנס, שמתקיים באילת, הפנתה שרת הבריאות זרקור לבעיה נוספת במערכת - הקשר הרופף בין הרפואה בבתי החולים לרפואה בקהילה. גרמן: "יש לנו שתי מערכות שלא מדברות כיום אחת עם השנייה. שיתוף פעולה בין המערכות יאפשר רצף טיפולי, זרימה חופשית של מידע ויוזמות כמו הקמת חדר מיון קדמי שיהיה משותף גם לבית החולים וגם לקופת החולים". לדבריה, יש לעודד אימוץ של טכנולוגיות מסוג טלא-רפואה, המאפשרות אשפוז בבית המטופל תוך צמצום העומס בבתי החולים.

ד"ר יצחק פטרבורג, לשעבר מנכ"ל קופ"ח כללית, שלח עקיצה לעברה של גרמן, שעומדת בימים אלה בראש הוועדה לבחינת חיזוק הרפואה הציבורית, הבוחנת בין היתר את סוגיית החזרת שירותי הרפואה הפרטיים (שר"פ) לכותלי בתי החולים הציבוריים: "טלא-רפואה זה בוטנים, זה דבר קטן ושולי מאוד בתוך הצרכים של המערכת. אני הייתי זה שהקים את חדר המיון בסורוקה, וזהו חדר המיון הגדול ביותר במזרח התיכון כי הוא משרת אוכלוסייה גדולה מאוד שלא יכולה לבחור לאיזה בית חולים ללכת; יש רק את סורוקה. יש הרבה מאוד פרויקטים שצריך להוביל, ובשביל זה לא צריך כל כך הרבה ועדות".

בעניין השר"פ, שיגר פטרבורג אזהרה לגרמן, שנחשבת אחת התומכות במודל כזה או אחר של שר"פ: "כבר היום הביטוח המשלים תורם להגדלת אי-השוויון, ובניגוד למה שחושבים בגלל הנתון הממוצע שמציגים, להרבה מאוד אוכלוסיות אין את הביטוח הזה. אז אם רוצים להוסיף לזה גם הכנסה של שר"פ, אנחנו כולנו נדבר כאן עוד כמה שנים על הטעות הזאת ועל השאלה איך מתקנים את המצב לאור הכנסת השר"פ".