ולפעמים המסיבה נגמרת

המפלה של מסיבת-התה בווירג'יניה בולטת על רקע ההישג הגדול של מושל מדינת ניו-ג'רזי

בשנים עברו הבחירות למשרת מושל מדינת וירג'יניה, אירוע שמתרחש פעם בארבע שנים, התקשו לעורר עניין אפילו בתושבי וירג'יניה עצמה. שיעור השתתפות של 30% בבחירות אלה נחשב לגבוה, ודיווחים על תוצאותיהן לא עלו עד עתה לכותרות הראשיות. אך לא כך השנה. ההתמודדות בין המועמד הדמוקרטי, טרי מקוליף, למועמד הרפובליקאי, קן קוצ'ינלי, על הזכות להיכנס למשכן המושל בריצ'מונד הבירה, הפכה למקרה מבחן לקביעת יכולת ההישרדות של מסיבת-התה: האם התנועה האידיאולוגית הזו תוכל להמשיך בעלייתה המטאורית ברמה הכלל-ארצית או שהוא מיצתה את הפוטנציאל שלה?

בסבב הבחירות בווירג'יניה, שנערך אתמול (ג'), הוכיח קוצ'ינלי הרפובליקאי, כי מסיבת-התה, הזרם הצעיר שקם במפלגה הרפובליקאית לעצב מחדש (יש אומרים: להשמיד) את המסגרת שמארחת אותו, ושאחראי להשבתת חלק גדול מהממשל בחודש שעבר, ולקיצוץ הרוחבי בתקציב הפדרלי (סיקווסטר) ב-2011, אינו מודל פוליטי בר-קיימא.

קוצ'ינלי הוא אב-טיפוס של פוליטיקאי שעוצב במתכונתה של מסיבת-התה. הוא מתנגד חסר פשרות להפלות, אפילו במקרים של אונס, גילוי עריות וסיכון לחיי האם. הוא תמך בהשתקת פעילויות הממשל ע"י מחוקקים רפובליקאים קיצוניים, והוא רואה בתוכנית הרפורמות בביטוח הרפואי של הממשל (אובמה-קר) פסולת פוליטית מוקצה מחמת מיאוס. נישואים חד-מיניים משוקצים בעיניו. רפורמות בחוקי הגירה? לא אצלו. אמצעי-מניעה? הוא לא בדיוק בעד.

זה כמה שנים אומרים טהרני מסיבת-התה לממסד הרפובליקאי, כי הסיבה לכך שהרפובליקאים לא הצליחו לכבוש את הבית הלבן ב-2012 או ב-2008 היא, שמועמדיהם לא היו שמרנים מספיק, וכי מיט רומני וג'ון מקיין נשאו את שם מפלגתם לשווא.

בבחירות בווירג'יניה ניתנה למסיבת-התה הזדמנות פז: להציג לפני הבוחרים במדינה גדולה כרטיס פוליטי של מועמדים שטהרתם האידיאולוגית אינה מוטלת ספק, ולפרוש לפני הציבור את משנתם הסדורה: האידיאולוגיה המוסרית והאחראית של מסיבת-התה מול האידיאולוגיה המופקרת של הדמוקרטים; ושהבוחרים יאמרו את דברם.

ואכן, הבוחרים דיברו והנחיתו על מסיבת-התה מהלומה קשה. מנתונים ראשוניים עולה כי נשות וירג'יניה, ובייחוד רווקות, השליכו את קוצי'נלי ועמיתיו לכל הרוחות. השחורים וההיספנים בעטו בהם. מתונים נסו מהם. קוצי'נלי קיבל רוב רק בקרב לבנים מבוגרים, אבל זה זן שהולך ונעלם. השאלה הגדולה היא, האם הוא ורעיו חשבו שתיתכן תוצאה אחרת? שנשות וירג'יניה ימטירו עליהם אורז?

המפלה של מסיבת-התה בווירג'יניה בולטת על רקע ההישג הגדול של מושל מדינת ניו-ג'רזי, הרפובליקאי כריס כריסטי, שנבחר אתמול לתקופת כהונה נוספת. אמנם הוא אינו ליברלי במיוחד, אבל איש מסיבת-התה הוא לא. כריסטי הוכיח שהוא יודע להתפשר עם דמוקרטים. הא אינו טהרן שמותיר אחריו אדמה חרוכה. ניצחונו במדינה שנחשבת לדמוקרטית מראה שלמפלגה הרפובליקאית יש עתיד בלי החטוטרת של מסיבת-התה. הערכות ראשוניות: הממסד הרפובליקאי יתחיל להיערך לגירושים משוטי התה.