חושפת השחיתות בעיריית נצרת עילית תזכה להגנה קבועה?

מבקר המדינה: יש כוונה להוציא צו הגנה לעו"ד אולגה גורדון, יועמ"ש עיריית נצרת עילית ■ גורדון חשפה פרשות הקשורות לשמעון גפסו ונתונה להטרדות ואיומים

משרד מבקר המדינה מסר כי יש כוונה לתת צו הגנה קבוע לעו"ד אולגה גורדון, היועצת המשפטית של עיריית נצרת עילית, שחשפה מעשי שחיתות המיוחסים לראש העיר שמעון גפסו (ליכוד), כולל בפרשה החדשה שבגינה גפסו נעצר אתמול (ג') על-ידי צוות החקירה המשטרתי של היחידה לחקירות הונאה 433, בחשד לקבלת שוחד מבעלי אולם אירועים וחשד לחדירה למחשבים של עובדי עירייה - כך נודע ל"גלובס".

גורם המקורב לחקירה אמר כי "מפליא שעד כה לא הוצא לגורדון צו הגנה קבוע וגם לא צו זמני כחושפת שחיתות, והיא חשופה למסכת של הטרדות ואיומי פיטורים מצד ראש העיר".

עברו שנתיים מאז ביקשה עו"ד גורדון לראשונה צו הגנה מנציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה. היא התלוננה על כך שגפסו מנע סגירת אולם אירועים שפעל בניגוד לחוק, השייך לאיש העסקים המקורב לגפסו ענאן שמשום, פטרון קבוצת הכדורגל המקומית, וכי סיפק למקורבו היתר הפעלה למרות צו שיפוטי לסגירת המקום. גפסו נחשד כי קיבל שוחד בפרשה זו. באולם אירועים זה הופיע ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס תמיכה לגפסו.

בהמשך, באוגוסט 2012, בלמה גורדון את מאמציו של גפסו למנות לעירייה רואה חשבון חיצוני, יעקב זידר, שהוא רואה החשבון של קבוצת הכדורגל והחברה הכלכלית של נצרת, בנימוק של ניגוד עניינים. בג"ץ נתן גיבוי מלא לעמדתה של גורדון.

בעקבות פרשות אלה פתח גפסו במסכת של התנכלויות ואיומי פיטורים נגד גורדון, תוך שימוש במילים בוטות. גפסו הצליח לארגן בשבוע שעבר דיון מיוחד בוועדת הפנים של הכנסת, בראשות ח"כ מירי רגב (ליכוד) המקורבת אליו, על זכותו לפטר את היועצת המשפטית.

בעקבות פרשת הניסיון למנות את רו"ח זידר, פנה גפסו לוועדה המייעצת במשרד הפנים לעניין סיום העסקתם של יועצים משפטיים, ודרש לפטר את גורדון. פיטורי יועץ משפטי לעירייה טעונים הסכמה של ועדה זו במשרד הפנים ואשרור של מועצת העיר.

בשלב הזה פנתה גורדון בדחיפות למבקר המדינה, אשר הורה למשרד הפנים לעכב את הדיון בבקשת גפסו לפיטורי גורדון, אבל המבקר נמנע מלספק לגורדון צו הגנה קבוע או זמני.

המבקר דרש מגפסו עוד באפריל להגיב בתוך 21 ימים על החלטתו שלא לאפשר דיון במשרד הפנים בדרישתו של גפסו לפיטורי גורדון, אולם עד כה גפסו לא מסר תגובה.

בימים האחרונים ממשיך גפסו במסע הכרזות כי בכוונתו לפטר את עו"ד גורדון מתפקידה כיועצת המשפטית של העירייה. פרקליטיה של גורדון, משרד עורכי הדין אהרנסון אבולעפיה ושות', דורשים מהמבקר לתת לגורדון בדחיפות צו הגנה קבוע כחושפת שחיתות.

מלשכת מבקר המדינה נמסר: "נציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה הודיעה כמקובל לראש העיר גפסו, כבר לפני פרק זמן, כי בכוונתה להוציא צו הגנה קבוע לעו"ד אולגה גורדון. גפסו ביקש ארכה למתן התייחסות בשל הקרבה לבחירות. כידוע, הוא טרם החל רשמית את הקדנציה הנוכחית וממילא מנוע מלפעול. גפסו יידרש להשיב על ההודעה בדבר הכוונה להוציא צו הגנה מיד כשתכונס מועצת העיר. נציבות תלונות הציבור פועלת שלא תהיה כל פגיעה בעו"ד גורדון, כפי שעצרה את הניסיון לקיים הליך פיטורים שלה באמצעות משרד הפנים".

גפסו מסר בתגובה כי הוא קורבן של עלילה, וכי בעקבות ניצחונו בבחירות המוניציפליות הוא מתכוון להמשיך לכהן כראש עיריית נצרת עילית.

נגד גפסו הוגש כתב אישום המייחס לו חשד לקבלת שוחד של 300 אלף שקל מאיש העסקים אבישי רביב, מנהל השוק העירוני בנצרת, שקיבל מעמד של עד מדינה. החשד הוא כי גפסו ארגן לבעלי השוק הקלות. כמו כן הוחלט להעמידו לדין על עבירות שוחד בחירות בבחירות הקודמות לעיריית צפת והסתרת הסכמים קואליציוניים שבהם חשד לשוחד.

יש לציין כי גזבר עיריית נצרת עילית, עופר לוי, קיבל באפריל ממבקר המדינה צו הגנה קבוע, בגין תלונותיו על אי-חוקיות של מכרז אוטומציה בעיריית נצרת ועל מסכת של ביטול דוחות עירוניים למקורבים לגפסו.