"הורדת הרוב מ-80% בפינוי-בינוי לא עומדת על הפרק"

מנהלת אגף תכנון במשרד השיכון והבינוי: "מדובר בפרויקטים מורכבים, ויש בעיה בכל מיני מישורים. אנחנו עובדים על הדברים מול משרד המשפטים"

"החסם העיקרי הוא שמה שקובעת הממשלה בירושלים לא מגיע לפקידות בתל-אביב. זו בעיה מובנית בקידום ההתחדשות העירונית" - כך אמר היום (ה') מהנדס עיריית רמת-גן, חיים כהן, בכנס שעסק בהתחדשות עירונית שהתקיים בתל-אביב.

"אנשים מדברים על הצורך לחיזוק מבנים בפריפריה, אבל שוכחים שגם במרכז, בתל-אביב וברמת-גן, יהיו הרבה הרוגים ברעידת אדמה. רק ברמת-גן יש 5000 מבנים כאלה שלא יעמדו ברעידת אדמה, והסכנה הגדולה ביותר היא בגוש דן. כי שם גרים הכי הרבה אנשים".

מנהלת אגף תכנון במשרד השיכון והבינוי ויו"ר הוועדה להתחדשות עירונית נשאלה האם היא לא מיואשת מהתעכבות התהליכים בתחום עליו היא מופקדת וענתה: "אני נלחמת הרבה, אבל תמיד יש מלחמות, ואני לא מתוסכלת. מדובר בפרויקטים מורכבים, ויש בעיה בכל מיני מישורים. אנחנו עובדים על הדברים מול משרד המשפטים. עובדים על פטור מהיטל השבחה, וכבר היום ועדות מקומיות יכולות לקבוע את הפטור במדרגות".

גנון נשאלה גם לגבי שינוי הרוב הדרוש בפרויקט שהיום עומד על 80% מבעלי הדירות ואמרה: "הורדת הרוב ל-80% לא עומדת על הפרק. צריך מידתיות כאשר באים לכפות פרוייקט. כבר היום יש סנקצייה קיימת של תביעת נזיקין, ואנחנו עובדים על סנקציית אכיפת ביצוע".

שמאי המקרקעין, ארז כהן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אמר: "צריך כסף בשביל יישום התמ"א מחוץ לאזור המרכז. אבל הקרן שדיברו עליה כאן לא תקרה כי האוצר לא יסכים לוותר על הכסף". כהן התייחס לרעיון שהעלתה גנון מוקדם יותר באותו הכנס שמתייחס להקמת קרן שתממן פעילות חיזוק מבנים והתחדשות עירונית על-ידי הקצעת אחוז אחד מהכנסות רשות מקרקעי ישראל משווקי קרקע. "האוצר לא יסכים לוותר גם לא על אחוז אחד מהכנסות המינהל מהקרקע", המשיך כהן, "לדעתי צריך לקחת את המימון לכך מהקרקע, אולי הקצעת חלק מהמגרש לבניית מרכז מסחרי שהיזם יוכל לשווק".

גם דוברי הפאנל הנוספים התייחסו לריבוי החסמים בתחום. יוסי חסון, מנכ"ל החברה להתחדשות מבנים בישראל, אמר: "החסם המרכזי הוא מקבלי ההחלטות והרגולציה. המצב היום פתטי. כמות הבניינים שחוזקו אפסית. רובם של מקבלי ההחלטות אחראים אישית לעובדה שהתמ"א לא מתקדמת. גם בממשלה וגם ראשי ערים. לא מבינים שזו תוכנית לאומית ורק מניחים בפני הפרויקטים עוד ועוד בעיות".

לצד החסמים, קיימת גם הטענה שפרויקטים של תמ"א 38 מונעים לעיתים הקמת פרויקטים גדולים יותר במסגרת פינוי בינוי. לדברי יעקב אטרקצ'י, בעלים ומנכ"ל חברת אאורה ישראל: "פרויקטי תמ"א 38 מהווים פתרון זול, עקום ומאולץ שאינו נותן מענה לבעיה האמיתית - המחסור בדירות. מדובר בקוסמטיקה בלבד בבניינים שנבנו בסטנדרטים ישנים, ובתוספת מועטה של דירות, מבלי מחשבה על פתרון לנושאים נוספים חשובים כמו חניה ושטחים ציבוריים. בנוסף, פרויקטים אלו מונעים את הקמתם של פרויקטי פינוי בינוי במתחמים שבהם נעשתה תמ"א. פרויקטי פינוי בינוי הם העתיד מאחר והם הופכים את הדיור למודרני, בסטנדרטים חדישים, דואגים לחניה, לשטחי ציבור ולכמות גדולה של דירות. בעבר כל מאכר היה מארגן קבוצות רכישה, והיום רואים את זה גם בתחום התמ"א. לכן אנו עדים ללא מעט פרויקטים שתקועים. לגבי הדיירים - חשוב שעוד לפני שהם בודקים מה התמורה המגיעה להם, שיבדקו קודם כל מיהו היזם, מה חוסנו הכלכלי ומהו עברו".