בלוקבסטר תסגור את סניפיה בארה"ב ותפטר 2,800 עובדים

בלוקבסטר תסגור את הסניפים בחלקו הראשון של ינואר, ובאמצע דצמבר היא תפסיק את שירות משלוחי ה-DVD בדואר

בלוקבסטר, חברת השכרת קלטות הווידיאו וה-DVD שנמצאת בבעלות דיש נטוורק קורפ (Dish network Corp), תסגור את 300 סניפיה הנותרים בארה"ב, במהלך שיביא לסופה של תקופה בתולדותיה של חברה שסניפיה היו חלק בלתי נפרד ממרכזי הקניות ברחבי ארה"ב.

בלוקבסטר תסגור את הסניפים בחלקו הראשון של ינואר, ובאמצע דצמבר היא תפסיק את שירות משלוחי ה-DVD בדואר - כך נאמר בהודעה שפרסמה אתמול (ד') דיש.

כל אחד מסניפי בלוקבסטר מעסיק 8-10 עובדים, והמהלך יגרום לפיטוריהם של כ-2,800 עובדים. דיש תמשיך להחזיק בזכויות רישוי מותג בלוקבסטר ותשתמש בו למכירת שירותים אחרים.

"אנשים ממתינים כבר שנים לידיעה על סופה של הפעילות הזאת", אמר מתיו האריגן, אנליסט ב-וונדרליש סקיוריטיס. "עם כל מה שקורה בתחום ההפצה הדיגיטלית, המהלך הזה כבר היה צריך להתבצע מזמן".

דיש, שרכשה את בלוקבסטר באפריל 2011, כשהייתה בפשיטת-רגל, כבר השילה את נכסיה הבינלאומיים של בלוקבסטר, כולל פעילויות בבריטניה ובסקנדינביה. החברה סוגרת בהדרגה את 1,700 החנויות שרכשה.

"זאת לא החלטה קלה, אבל הביקוש של הצרכנים נע בבירור בכיוון של הפצה דיגיטלית של שירותי בידור", אמר מנכ"ל דיש, ג'וזף קלייטון, בהודעה שפורסמה אתמול. "נמשיך להחשיב את מותג בלוקבסטר כמותג בעל ערך, ובכוונתנו למנף את המותג במקביל להמשך הרחבת ההיצע הדיגיטלי שלנו".

בעבר הייתה בלוקבסטר כה דומיננטית בשוק הווידיאו הביתי, שקמעונאיות וידיאו עצמאיות הגישו נגדה תביעה משפטית. ב-2001 טענו הקמעונאיות העצמאיות כי הסכמי שיתוף הרווחים של בלוקבסטר עם אולפני סרטים פוגעים בתחרות. בית המשפט החליט לסלק את התביעה.

כאשר ויאקום פיצלה את בלוקבסטר ב-2004, פעלה בלוקבסטר בכ-9 אלף אתרים, אך חברות הזרמת וידיאו כמו נטפליקס פגעו אנושות בתעשיית השכרת קלטות הווידיאו. בספטמבר 2010 עתרה בלוקבסטר לבית המשפט להעניק לה הגנת פושטת-רגל.

ב-2011 רכשה דיש את בלוקבסטר כדי להשתמש בסניפיה למכירת מכשירים ניידים שיזרימו את שירותי בלוקבסטר. התוכנית לא יצאה אל הפועל מכיוון שרשויות הפיקוח בארה"ב לא אישרו מיידית לדיש להשתמש בספקטרום התדרים הלווייניים שלה להעברת נתונים בשידור יבשתי או לתמסורת קול.

המותג בלוקבסטר ימשיך להתקיים בדיש באמצעות Blockbuster@Home ו-Blockbuster on Demand, שמזרימים סרטים וקובצי וידיאו למכשירי טלוויזיה, מחשבים ומכשירים אחרים, לדברי דיש.

מותה של רשת בלוקבסטר הוא אירוע סמלי מבחינת התעשייה, אך לא תהיה לו השפעה רבה על הצפי העתידי של דיש, לדברי האריגן. "זה בהחלט אירוע שמסמל את סופה של תקופה, אבל אין לו שום חשיבות מיוחדת לגבי מחירה של מניית דיש", אמר האריגן.