הפתעה בארה"ב: 204 אלף משרות חדשות באוקטובר

האבטלה עלתה כצפוי ל-7.3%, ככל הנראה כתוצאה מהשבתת הממשל ■ הנתונים לחודשים אוגוסט וספטמבר עודכנו כלפי מעלה בכ-60 אלף משרות יותר מהנתונים המקוריים ■ שיעור החסכון הפרטי - הגבוה ביותר מזה כשנה

המשק האמריקני הוסיף 204 אלף משרות חדשות בחודש אוקטובר, הרבה מעל תחזיות האנליסטים שעמדו על 120 אלף משרות חדשות לכל היותר. שיעור האבטלה עלה ל-7.3% מ-7.2%, ובכך נראה שמועד העלאת הריבית בארה"ב התרחק. הגידול החד בהעסקה מגיע למרות שהשיתוק בממשל הארה"ב היה צפוי לפגוע בנתונים, אם כי הדבר ככל הנראה משתקף בגידול בשיעור האבטלה.

הנתונים לחודשים אוגוסט וספטמבר עודכנו כלפי מעלה בסך של 60 אלף משרות יותר מכפי שהתפרסם בנתונים המקוריים, מה שעשוי להצביע על התאוששות מהירה יותר של הכלכלה בחודשים האחרונים מכפי שהיה נראה.

עם זאת, כלכלנים ואנליסטים לא יודעים מהן ההשלכות המדויקות של השיתוק הממשלתי על שוק העבודה. ישנם חברות, שפעילותן מבוססת בעיקר על חוזים עקיים מול הממשל, ולכן סביר להניח שהם קיצצו חלק מכוח האדם שלהן. ואולם, במשרד העבודה האמריקני מציינים כי אין פגיעה בנתונים הממוחשבים, ומדובר על מספרים מדוייקים.

שוק העבודה האמריקאי נחשב לעקב אכילס של הכלכלה האמירקאית ויו"ר הפד בן ברננקי הצהיר בכל הזדמנות כי יתחיל לצמצם את המדיניות המוניטארית המרחיבה רק כאשר תחול התאוששות מהותית בשוק העבודה ושיעור האבטלה יירד לרמה של כ-6.5%.

מדד החסכון - הגבוה ביותר מאז דצמבר 2012

בנוסף פורסמו היום נתוני הוצאות הצרכנים, אשר האטו מעט בספטמבר - מעלייה של 0.3% באוגוסט לעלייה מתונה יותר של 0.2%. ההכנסה הפרטית עלתה בשיעור של 0.5%, כתוצאה מחידוש התשלומים לעובדים הפדרליים לאחר השבתת הממשל.

מאחר שההכנסה עלתה מהר יותר מההוצאה, שיעור החסכון הפרטי עלה ל-4.9% מ-4.7% - הרמה הגבוהה ביותר של הנתון מאז דצמבר 2012.