משפחת עזרא מצטרפת לגרנובסקי-דנקנר בהשקעה ב-IDB

החברה הציבורית שבשליטת משפחת עזרא התחייבה להעמיד 135 מיליון שקל לטובת המהלך, ותחזיק ב-15% מהקבוצה ■ איך משפיעה ההתפתחות הזו על שתי המתמודדות הנוספות על רכישת השליטה, ומה רוצים מחזיקי האג"ח בחברה הבת אי.די.בי פתוח

קבוצת גרנובסקי-דנקנר ממשיכה במסעה לגיוס מזומנים במטרה לבסס את הצעתה להשקעה של כ-900 מיליון שקל באי.די.בי. היום הודיעה הקבוצה על הצטרפותה של חברת המזון נטו מלינדה, בראשות עדי עזרא, להשקעה. נטו, שצפויה להפוך לשחקנית השנייה בגודלה בקבוצה, תזרים כ-135 מיליון שקל, ותחזיק בעקבות כך בכ-15% מאי.די.בי אחזקות. החברה התחייבה להפקיד עוד היום את הסכום בידי נאמן, והוא יצטרף ל-450 מיליון שקל שכבר הופקדו על ידי המשקיעים האחרים בקבוצה - אלכסנדר גרנובסקי, נוחי דנקנר, קבוצת נץ ומשפחת נוימן.

נטו מלינדה היא החברה הבת של נטו אחזקות, אחת מחברות המזון המובילות בשוק המקומי, שנמצאת בשליטת דודי עזרא (בין לקוחותיה הגדולים נמצאת גם שופרסל שבשליטת אי.די.בי). את המחצית הראשונה של 2013 סיימה נטו עם רווח של כ-30 מיליון שקל, עלייה של כ-36% ביחס לתקופה המקבילה ב-2012. ואולם, שווי המזומנים שברשותה הוא כ-4 מיליון שקל, למול התחייבות של כחצי מיליארד שקל לבנקים ולספקים. מכאן, שעל מנת לממן את ההשקעה באי.די.בי, תצטרך נטו ככל הנראה ליטול אשראי חיצוני, מה שיגדיל את המינוף הפיננסי שלה.

הצטרפותה של נטו להשקעה בקונצרן אי.די.בי מדללת את החזקותיהם של ארבעת השחקנים הנוכחיים בחברה ביום שלאחר הסדר החוב: גרנובסקי ודנקנר, שהתחייבו להזרים כחצי מיליארד שקל באמצעות חברת NEWCO, יחזיקו כ-55.5% מאי.די.בי אחזקות; משפחת נוימן (קבוצת אלון) תזרים 120 מיליון שקל ובעקבות כך תחזיק כ-13%; וחברת נץ, שצפויה להזרים כ-65 מיליון שקל, תחזיק כ-7% באי.די.בי.

"זו הזדמנות להשקיע בתאגיד מהחשובים במשק הישראלי", נכתב בהודעתה של נטו לעיתונות. "נטו צברה במהלך שנות פעילותה מקורות עצמיים משמעותיים, ונשענת על בסיס הון עצמי רחב". מעבר לכך, סירבו היום בחברה להתייחס למהלך.

לא לגמרי ברור, אם כן, מה גרם לעזרא להיכנס דווקא עכשיו להשקעה בקונצרן, לאחר שהצעות ההשקעה כבר הוגשו לבית המשפט. גורמים בשוק העריכו היום, בשיחה עם "גלובס", כי ייתכן שהטריגר להסכם בין הצדדים היה השיחות שניהל לאחרונה דנקנר עם האחים צבי ויוסף ויליגר - בעלי חברת וילי פוד (ששופרסל היא אחת משני הלקוחות הגדולים שלה) שהם מתחריו של עזרא - בניסיון שלא צלח להכניס אותם להשקעה באי.די.בי.

אלשטיין ובן משה בלחץ

המהלך הנוכחי של קבוצת גרנובסקי-דנקנר מעניק לכאורה יתרון לקבוצתם, כשהגיוס הנוכחי מביא אותם "על הנייר" לסכום של כ-820 מיליון שקל מתוך סך של 900 מיליון שקל אליו התחייבו. יצוין כי מתוך סכום זה הופקדו רק כחצי מיליארד שקל, כאשר נטו כאמור צפויה להזרים כ-135 מיליון שקל נוספים. ועם זאת, די בכך כדי להפעיל לחץ על שתי הקבוצות האחרות שהגישו הצעה להשקעה בקונצרן אי.די.בי: קבוצת דולפין בראשות איש העסקים הארגנטינאי אדוארדו אלשטיין, וקבוצת אקסטרא הולדינג בראשות מוטי בן משה. אלה עשויים לרצות לשפר כעת את הצעותיהם, בפרט בכל הקשור לוודאות של רכיב המזומן.

על פי הערכות בשוק, אלשטיין לא הצליח לגייס עד כה סכום נוסף מעבר ל-350 מיליון שקל שכבר גייס. בן משה ערך ביום חמישי האחרון פגישות עם מחזיקי אג"ח אי.די.בי אחזקות, שטענו בפניו כי עליו לשפר את הצעתו. לאור זאת, לא מן הנמנע כי יחולו שינויים נוספים בהצעות של קבוצות המשקיעים הללו בימים הקרובים.

ביום חמישי שעבר ביקשו נאמני אג"ח אי.די.בי אחזקות משופט המחוזי איתן אורנשטיין, כי ידחה את הגשת חוות הדעת של המומחה הכלכלי מטעמו, אייל גבאי, ל-17 בנובמבר, במקום ביום שלישי הקרוב. זאת, בטענה כי נפלו פגמים בהצעות שהוגשו לביהמ"ש אשר מחייבות הבהרות ותיקונים מצד המציעים.

אלא שאורנשטיין דחה את בקשתם, וטען כי "אם המומחה יהיה סבור שיש צורך בהבהרות ותיקונים, הוא יפנה למציע בעניין". ייתכן כי גבאי עצמו יבקש לדחות את הגשת הדוח מטעמו במספר ימים, אך זאת מבלי לשנות את הלו"ז שקבע השופט.

נציגות פתוח מחממת מנועים

בינתיים, הצלע הרביעית למאבק - מחזיקי האג"ח של החברה הבת אי.די.בי פתוח - ממשיכה לפעול. נציגות האג"ח הלוחמנית של החברה, בראשות קרן יורק, פסגות והפניקס, שלחה להנהלה מכתב בו היא מתריעה על המצב הפיננסי המאתגר של החברה, ודורשת מהדירקטוריון הבהרות לגבי הפעולות בהן הוא מתכוון לנקוט. כך נודע ל"גלובס".

לטענתם, בקופת החברה יש כ-150 מיליון שקל בלבד, למול התחייבויות בגובה של 940 מיליון שקל שעליה לפרוע במהלך המחצית הראשונה של 2014, כאשר לא עומדים לזכות החברה מקורות נזילים מיידים.

במכתב מסבירים מחזיקי האג"ח כי חששם מתבסס על כך שעסקת המיזוג של חברות הקונצרן כור ודסק"ש תתעכב, וכי עסקת כלל ביטוח לא תצא לפועל במחצית הראשונה של 2014.

בנציגות אף מוטרדים מעמדת הבנקים בכל הנוגע לאמות המידה הפיננסיות שהציבו לחברה. "חוסר אדיר ממדים זה באמצעים נזילים לעמידה בהתחייבויות, אינו לוקח בחשבון כי בהיעדר הגעה להסכמה מחודשת עם הבנקים המממנים את אי.די.בי פתוח, צפויות אמות המידה הפיננסיות אשר חלו לגבי החברה עד חודש מארס 2013, לשוב ולחול ביחס לתוצאות הרבעון השני בשנת 2014", מציינים המחזיקים. לטענתם על מנת לעמוד באמות מידה אלו תזדקק קופת החברה ל-300 מיליון שקל נוספים.

"עולה חשש כבד מפני פגיעה בחברה ובזכויות מחזיקי אג"ח, ומפני הגעתה של אי.די.בי פתוח למצב שבו לא תוכל לעמוד בהתחייבויותיה ממש בחודשים הקרובים", כותבים בנציגות. "הסיטואציה הזו מעוררת את החשש כי החברה תיאלץ לבצע מימוש מהיר, ותחת לחץ, של נכסים כגון מניות כור או דסק"ש... למען הסר ספק - הנציגות המשותפת והנאמנים מתנגדים לפעולות תחת לחץ כאמור, וסבורים כי טוב יעשו החברה ונושאי המשרה בה אם ייערכו בעוד מועד עם פתרונות חלופיים".

בהתאם, דורשת הנציגות כי הדירקטוריון יפרט בפניה אילו צעדים בכוונתו לנקוט על מנת להבטיח מקסום של ההזרמה לאי.די.בי פתוח במסגרת הסדר החוב של קבוצת גרנובסקי-דנקנר, וכן האם בכוונת הדירקטוריון לפנות בדרישה לכלל המציעים להזרים הון בהיקף שלא יפחת מ-700 מיליון שקל.

גרנובסקי דנקנר
 גרנובסקי דנקנר