דלק חופשי: בעלי ליסינג נוסעים פי 2 יותר מבעלי רכב פרטי

בבדיקת השינויים שחלו מאז 2000, מצאה הלמ"ס כי הצפיפות בכבישים ממשיכה לגדול

נסועת נהגי הליסינג גדולה יותר מפי שניים מהנסועה של בעלי רכב פרטי, וב-2012 עמדה בממוצע על 31.4 אלף ק"מ בשנה. זאת, לעומת ממוצע של 14.3 אלף ק"מ בשנה לנהגים פרטיים - כך עולה מסקר חדש שפרסמה היום (א') הלמ"ס. הסקר מבוסס בראשונה גם על עיבוד של קבצי משרד התחבורה, שמתקבלים מדיווחי נהגים במכוני רישוי בעת המבחן השנתי.

זו הוכחה רשמית ראשונה ומתועדת להיקף נסועת היתר של רכבי חברות הליסינג. נציין כי אגף התקציבים באוצר טען בעבר כי נסועה זו נובעת ישירות ממדיניות "הדלק החופשי" שנוהגת בישראל, וכי מסיבה זו יש למסות גם את חלק הטבת הדלק ולא רק את השימוש ברכב. ואולם הצעה זו נדחתה על הסף ברשות המסים. גם חברות הליסינג טענו בעבר כי הנסועה הממוצעת נמוכה יותר, ונעה סביב 25 אלף ק"מ בשנה "בלבד".

מהסקר עולה כי ב-2012 הסתכמה הנסועה של כלי הרכב המנועיים בישראל בכ-50 מיליארד ק"מ, ירידה של כ-1.7% בהשוואה ל-2011. ירידה זו נובעת משילוב ירידה של 5.6% בנסועה השנתית הממוצעת לכלי רכב עם עלייה של 4.1% במצבת כלי הרכב לעומת השנה הקודמת.

בבדיקת השינויים שחלו מאז 2000, נמצא כי הצפיפות בכבישים ממשיכה לגדול. הנסועה השנתית גדלה ב-36% ומצבת כלי הרכב גדלה ב-51%, ואולם שטח הכבישים גדל ב-32% בלבד, ואורך הכבישים גדל ב-14%.

ככל שכלי הרכב חדשים יותר, כך הנסועה השנתית הממוצעת שלהם גבוהה יותר. הנסועה השנתית הממוצעת של כלי רכב הולכת ופוחתת ככל ששנת העלייה לכביש מוקדמת יותר. לדוגמה: כלי רכב פרטיים בקבוצת גיל 0-2 נסעו אשתקד 23.0 אלף ק"מ בממוצע, לעומת 16.8 אלף ק"מ בלבד בקבוצת גיל 3-6. הנסועה השנתית הממוצעת הולכת ופוחתת עד ל-2.1 אלף ק"מ בלבד לכלי רכב פרטיים בני יותר מ-30 שנה. כלי רכב פרטיים המונעים בסולר או בגז נוסעים יותר: ב-2012, כ-80 אלף כלי רכב פרטיים המונעים בסולר או בגז נסעו בממוצע כ- 24 אלף ק"מ בשנה כל אחד, לעומת כ-16 אלף ק"מ שנסע בממוצע רכב פרטי המונע בבנזין.

הישראלים נוסעים פחות
 הישראלים נוסעים פחות