לא לפחד כלל

חייבים להטביע בילדי ישראל את יצר היזמות וההעזה העסקית

עבור רוב ילדי ישראל שנמנים עם משפחות השכירים, הקמת עסק עצמאי היא חלום רחוק השמור לעשירים, למקושרים, לנועזים, וליחידי-סגולה. נער טיפוסי מחונך לרכוש מקצוע, לאתר מקום עבודה טוב ולייחל שכישוריו ומזלו הטוב כשכיר יביאו לו פרנסה טובה לאורך זמן. הקמת עסק עצמאי אינה ריאלית למרבית הילדים ונתפסת כברירת-מחדל שעלולה לגרור קריסה כלכלית.

אבל השינויים שחלו בשוק העבודה בהם חוסר-ביטחון תעסוקתי והדרת מבוגרים, טומנים בחובם סיכונים דומים לסיכונים הכרוכים בפתיחת עסק עצמאי, שמרבית הצעירים אינם מודעים להם.

מציאות בעייתית זו דורשת היום טיפול שיטתי, שכן עסקים עצמאיים הם אלטרנטיבה ריאלית למרבית הצעירים, ואינטרס לאומי שיתרום לשיפור כלכלי-חברתי. התרחבות העסקים תתמוך בצמיחת האדם והמשק, תעסיק מגוון רחב של אוכלוסיות, ותתרום לצמצום הפערים במדינה.

למרות הרפורמות במערכת החינוך, ילדינו מסיימים את תריסר שנות הלימוד בלי הבנה בסוגיות פיננסיות קריטיות לחיי היום-יום. בשל הבורות הפיננסית של רבים, גופים ממשלתיים כמו מס-הכנסה, מס-ערך-מוסף וביטוח לאומי נתפסים אצל הצעירים כמפלצות מאיימות, שרוצות את כספם, ולכן עדיף להימנע מפגישה עימן. וכך רבים מוותרים על חלומם להיות בעלי עסק עצמאי כדי להימנע ממפגשים עם פקידי הביורוקרטיה.

יצוין כי המפגש עם גופי מיסוי נעשה בעיקר באמצעות טפסים שבוגר תיכון כשיר ימלא בהצלחה. הרתיעה מהכורח לשלוט ברזי המתמטיקה המאיימת על חלק מהחולמים לפתוח עסק חדש, לרוב אינה במקומה, שכן רובם יוכלו להתמודד עם הטפסים.

ובנוגע למימון - גם חוסר הביטחון של רבים במפגש עם הבנקאי מביא יזמים פוטנציאליים לוותר על חלום העסק. כדאי לתת לצעירים שיעורים בסיסיים במימון, כדי שיבינו מה הן אפשרויות המימון העומדות בפניהם, וכיצד לנהל תזרים מזומנים.

נכון, בהקמת עסק עצמאי וניהולו יש סיכונים ואתגרים שעלולים להביא לכישלון עסקי. אולם הצלחה בהקמת עסק מהווה תמריץ אדיר להצליח ולהתקדם. ראוי לצרוב בתודעה של כל הצעירים, שהם יכולים להוות את שדרת בעלי העסקים העצמאיים של ישראל בעתיד. לכך נדרשת המדינה לצייד את צעיריה בארגז כלים מושלם ויעיל.

על המדינה להקים תוכנית יזמים צעירים בבתי-הספר, ולהטמיע בקרב הצעירים את הביטחון והאמונה שרבים מהם מסוגלים לנהל עסק עצמאי. במסגרת התוכניות לעידוד יזמות ניתן להקים בבתי-הספר עסקים אמיתיים כי הקמת עסק במסגרת קורס בית-ספרי תסייע למיגור הפחדים ותספק לנוער התנסות פרקטית והבנת האתגרים הכרוכים בעסק עצמאי.

על המדינה ליזום קרן מלגות ליזמים צעירים ותוכניות מעשיות לעידוד יזמות באוכלוסיות חלשות, ככלי לסגירת פערים בחברה. מומלץ שנציגי מס-הכנסה, מע"מ, ביטוח לאומי וגופים נוספים הקשורים ליזמות ועסקים, יבואו לבתי-הספר התיכוניים ויבהירו לדור הבא, שהקמת עסק עצמאי היא אלטרנטיבה ריאלית עבורם.

הכותב הוא אסטרטג ראשי בקבוצת איילון