"קצב עליית מחירי הדיור צפוי להישמר בתקופה הקרובה"

אקסלנס: מדד חודש נובמבר צפוי לרדת ב-0.1% ■ הלמן אלדובי: המדדים הבאים צפויים להיות נמוכים ואף שליליים

יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס, ואהוליהאב לוי ממחלקת המחקר והאסטרטגיה בבית ההשקעות, אומרים היום (א') בעקבות פרסום מדד המחירים לצרכן כי "מחירי המזון בישראל עולים למרות הירידה במחירי הסחורות בעולם. אנו מעריכים כי כל עוד לא יחול שינוי אמיתי בסביבה העסקית בתחום המזון, המחירים ימשיכו לעלות".

אחד הגורמים לעלייה המפתיעה של 0.3% במדד אוקטובר היה נסיקה של 64% במחירי העגבניות ועלייה כוללת של 0.4% בסעיף המזון. גורם נוסף לעלייה במדד היה המשך עליית מחירי הדיור, שעלה ב-0.1%, לעומת ירידה ממוצעת של 0.4% בחמש השנים האחרונות. "קצב העלייה השנתי של סעיף הדיור טיפס בחדות מ-2.7% ל-3.6% ואנו מצפים שהוא עוד יתגבר", כותבים חברון ולוי. "מחירי הדיור ממשיכים לעלות, בנק ישראל שומר על ריבית נמוכה ברמה קיצונית ויש המעריכים כי הוא עשוי להמשיך להוריד אותה, כך שלהערכתנו קצב עליית מחירי הדיור צפוי להישמר בתקופה הקרובה".

לוי וחברון מציינים ש"זהו מדד שלישי ברציפות שאנחנו מתקשים למצוא סימנים לדעיכת האינפלציה המקומית, מה שמחזק את ההערכות שלנו כי האינפלציה תהיה גבוהה יותר מהערכות שוק ההון". במדד נובמבר, עם זאת, הם צופים ירידה של 0.1%, בין היתר על רקע תיקון מחירי הפירות והירקות לאחר העלייה החדה בחודש שעבר.

הלמן אלדובי: המדדים הבאים צפויים להיות נמוכים ואף שליליים

מדד המחירים שפורסם בסוף השבוע היה גבוה מהציפיות אך הושפע באופן ניכר מגורמים עונתיים כמו העלייה במחיר העגבניות שתרמה למדד לבד כשליש מעלייתו. בסקירה השבועית של בית ההשקעות הלמן אלדובי אומרים היום כי צריך לזכור שבשנה האחרונה התרומה לאינפלציה נובעת משני סעיפים עיקריים- דיור ומזון. בבית ההשקעות אומרים כי "השחיקה בכוח הקנייה של הצרכן לא תאפשר עלייה מהירה במחירי השכירות בקצב שהיה בעבר". לכן מעריכים בבית ההשקעות כי המדדים הבאים צפויים להיות נמוכים ואף שליליים, מה שעשוי להביא את המשק לדפלציה. עם זאת, בבית ההשקעות סבורים כי בכל הנוגע לריבית, השקל מצליח להחזיק בינתיים מעל רמת ה- 3.5 שקל לדולר, כך שלמרות סביבת האינפלציה הנמוכה, יתכן ובנק ישראל יעדיף לדחות את הורדת הריבית.

באירופה, המדדים סגרו שבוע חלש יחסית על רקע נתוני תמ"ג פושרים. נתוני גוש האירו לא הרשימו עם עלייה אפסית בתמ"ג ברבעון השלישי וצמצום של חצי אחוז בתפוקה התעשייתית. עם זאת, בהלמן-אלדובי מעריכים כי ניתן למצוא השקעות נכונות ומעניינות באירופה. "ניתן למצוא באירופה מניות רבות הנסחרות במחירים נוחים. בתוך היבשת אנחנו ממשיכים להעדיף את המדינות החזקות כמו גרמניה ושוויץ על פני מדינות הפריפריה, בהן נראה כי חלק גדול מהסיכונים עדיין נותרו גבוהים".

יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון: לא צפויה הורדת מסים בחודשים הקרובים

יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון מעריכים בסקירתם השבועית כי "לאחר חודש אחד בלבד מוקדם מדי לדבר על שינוי במגמת האינפלציה כאשר רוב גורמי המאקרו תומכים דווקא בהתמתנות. בארבעת החודשים הקרובים צפויה אינפלציה שלילית של 0.3% , ציפייה אשר תמשיך לתמוך באפיקים השקליים בתקופה הקרובה".

עוד הם מעריכים כי לא צפויה הורדת מסים בחודשים הקרובים, "משרד האוצר ימתין לראות מהן ההתפתחויות לקראת שנת 2014".

בנוגע לארה"ב, "למרות מילות הרגעה על ידי נגידת הפד הבאה לגבי חשיבות ההזרמה המוניטארית, כלכלת ארה"ב צומחת היטב ולכן התשואות ימשיכו לעלות לכיוון 3%".